Jumat, 25 Januari 2013

SYARAH AL HIKAM ATHAILLAH KE 22 SYARAH TO’ FAKIR : QADAR YANG LEBIH HALUS



Menurut Kalam Hikmah ke 22 , Imam Ibnu Athaillah Askandary
TIADA SATU NAFAS TERLEPAS DARIPADA KAMU MELAINKAN DI SITU PULA ADA QADAR YANG BERLAKU DI ATAS KAMU.

Persoalan Qadar telah disentuh pada Hikmat 3 dan kembali disentuh oleh Hikmat 30 ini. Persoalan Qadar dibangkit semula setelah disinggung tentang permintaan atau doa yang bermaksud tuntutan terhadap Allah s.w.t. Tuntutan-tuntutan timbul lantaran kurang menghayati tentang Qadar. Kini kita diajak merenung perkara Qadar kepada yang sangat halus iaitu satu nafas yang terjadi kepada kita. Kita kurang memerhatikan tentang nafas kerana ia terjadi secara spontan, tanpa bersusah payah dan kita anggap remeh untuk diperhatikan. Sekarang perkara yang kita anggap remeh inilah yang hendak kita perhatikan dengan saksama. Apakah berbeza perkara yang dianggap remeh dengan perkara yang dianggap besar dalam perkaitannya dengan perjalanan Qadar. Kita perlu bertanya kepada diri kita sendiri adakah setiap nafas yang kita hembuskan itu berlaku secara percuma, tanpa perkiraan, tidak mengikut sukatan yang Allah s.w.t tentukan? Adakah apabila kita hembuskan satu nafas hanya nafas sahaja yang berlaku atau pada masa yang sama berbagai-bagai lagi Qadar yang terjadi? Perkara yang dianggap kecil ini haruslah direnung dengan mendalam agar kita mendapat pengertian tentang Qadar secara terperinci.

  Nafas ialah udara yang keluar masuk pada badan kita melalui mulut dan hidung. Satu hembusan udara yang keluar dari badan kita dipanggil satu nafas. Nafas ini penting bagi jasmani kita. Nafas menjadi nyawa kepada diri kita yang zahir. Penghidupan diri yang zahir diukur dengan perjalanan nafas. Kita biasanya menyukat umur kita dengan kiraan tahun. Kita tidak menyukat umur kita dengan kiraan bulan, apa lagi kiraan hari dan jam. Sebenarnya sukatan yang tepat tentang umur ialah nafas. Berapa jutaan hembusan nafas itulah umur kita.

Kita melihat Qadar sebagai ketentuan Ilahi yang berlaku kepada kita dalam sekop yang luas. Sikap memandang Qadar secara meluas menyebabkan kita terlindung untuk melihatnya pada setiap detik dan setiap kejadian. Sebab itu kita sering terkeluar daripada berpegang kepada Qadar. Andainya kita memandang hidup secara tepat iaitu dengan hitungan nafas nescaya kita akan melihat Qadar secara halus sebagaimana halusnya kiraan nafas. Dapatlah kita menghayati benar-benar bahawa pada setiap hembusan nafas itu berlaku Qadar menurut ketentuan Ilahi. Jumlah udara yang keluar masuk pada badan kita bagi setiap perjalanan nafas adalah menurut sukatan yang Allah s.w.t tentukan. Jumlah nafas yang akan kita hembuskan juga telah ditentukan oleh Allah s.w.t dan apabila  jumlah nafas yang telah disediakan untuk kita itu habis maka kita akan mati. Jika kita dapat melihat perjalanan Qadar hingga kepada peringkat yang halus ini, nescaya pandangan mata hati kita tidak akan terlepas daripada melihat Qadar pada setiap detik dan pada setiap kejadian. Kita akan melihat bahawa jumlah air hujan yang bertitik di atas bumbung rumah kita adalah mengikut sukatan yang telah ditentukan Allah s.w.t. Bilangan debu yang berterbangan juga ditentukan Allah s.w.t. Helaian rambut yang gugur dari kepala kita juga ditentukan Allah s.w.t. Panjang, lebar dan dalam luka yang kita alami ketika berlaku kemalangan juga ditentukan Allah s.w.t. Tidak ada satu pun yang menyimpang dari Qadar menurut ketentuan Ilahi. Sesungguhnya Allah s.w.t, al-Latif, Maha Halus, tidak ada sesuatu yang terkeluar daripada perkiraan dan pentadbiran-Nya. Tidak ada sesuatu yang terlepas daripada sukatan dan timbangan-Nya. Semua makhluk berjalan di atas landasan Qadar yang diaturkan-Nya. Sesungguhnya Allah s.w.t tidak sekali-kali lalai, tidur atau keliru. Apa yang Dia tentukan itulah yang berlaku. Sesungguhnya Allah Maha Bijaksana, tidak ada yang sumbang pada penciptaan dan perjalanan penciptaan-Nya.
Tiada sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di muka bumi melainkan Allah jualah yang menguasainya. 

Sesungguhnya Tuhanku tetap di atas jalan yang lurus. ( Ayat 56 : Surah Hud )


Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan  di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan  yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. ( Ayat 22 : Surah al-Hadiid )


Allah s.w.t mengadakan ketentuan sejak azali. Tidak ada sesiapa yang tahu tentang ketentuan Allah s.w.t. Malaikat hanya menjalankan perintah-Nya. Apa yang pada sisi malaikat boleh diubah oleh-Nya, tetapi apa yang pada sisi-Nya tidak pernah berubah. Malaikat menjalankan tugas dan manusia melakukan kewajipan. Tuhan yang memiliki ketentuan yang mutlak. Doa dan amal manusia mungkin menjadi asbab kepada berlakunya perubahan pada apa yang berada dengan malaikat yang menjalankan tugas, jika Tuhan izinkan, tetapi ia tidak mengubah apa yang pada sisi Tuhan. Ilmu Tuhan meliputi yang awal dan yang akhir. Segala sesuatu telah ada pada Ilmu-Nya sebelum ia berlaku lagi. Urusan yang demikian sangat mudah bagi Allah s.w.t. Malaikat dan manusia tidak memiliki ilmu yang demikian. Malaikat semata-mata patuh kepada apa yang Allah s.w.t perintahkan. Manusia pula perlu bergerak pada makamnya dan berusaha meningkatkan perkembangan kerohaniannya sehingga dia menjadi sesuai dengan kehendak Allah s.w.t.

HIKAM ATAILLAH KE 22 (SYARAH TO’KU LI) : SETIAP HELAAN NAFAS HAMBANYA DALAM PERTIMBANGAN QADAR ALLAH



Menurut Kalam Hikmah ke 22 , Imam Ibnu Athaillah Askandary
Setiap nafas yang dihela sentiasa berada dalam pertimbangan qadar Allah SWT
Apa yang diungkapkan oleh Syeikh Ibn ‘AtaiLlah as-Sakandari q.s. telah dijelaskan oleh Allah SWT sendiri di dalam al-Quran,surah al-An’am ayat 59-60,firmanNya 

Maksudnya : “ Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib,tiada siapa yang mengetahuinya melainkan Dialah sahaja,dan Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Dia mengetahuinya,dan tidak jatuh sebiji bijirin pun dalam kegelapan bumi dan tidak berguguran yang basah mahupun yang kering  melainkan semuanya ada tertulis di dalam kitab ( Luh Mahfuz ) yang terang nyata.Dan Dialah yang menidurkan kamu pada waktu malam,dan mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari; kemudian Dia bangunkan kamu dari tidur,untuk disempurnakan ajal  kamu yang telah ditetapkan.Kemudian kepadaNyalah kamu akan kembali,kemudian Dia menyatakan kepada kamu apa yang telah kamu lakukan.”
  • Perkataan  al-nafs  dalam konteks ini adalah nyawa atau nafas yang keluar masuk daripada badan manusia dan mengambil masa yang tertentu.Sehubungan ini setiap nafas yang dihela senantiasa terikat dengan qadar atau ketentuan Allah.Sememangnya ketentuan atau qadar Allah terlaksana dengan qudrat dan iradat Allah Yang Maha Bijaksana.Apa yang berlaku sebenarnya telah ditetapkan sejak azali dan kesemuanya berada dalam ilmu Allah Yang Maha Mendalam lagi Maha Luas.
Perlu diinsafi bahawa ketetapan dan taqdir Allah SWT ke atas segala makhlukNya terbahagi kepada dua bentuk :
i           Segala yang dicipta oleh Allah adalah berada di bawah ketentuan Allah secara langsung tanpa ada usaha dan ikhtiar atau pilihan makhlukNya (  Ù…سير/ musayyar) contohnya peredaran bumi,bulan,matahari dan segala planet adalah ketentuan Allah yang mutlak.
ii           Terdapat juga ketentuan Allah yang  memberi peluang kepada hamba-hambaNya untuk berusaha dan berikhtiar seperti semua perbuatan yang mengandungi niat dan tujuan tertentu.Laku perbuatan seperti ini mengandungi nilai baik buruk,pahala dosa,mulia hina,indah dan jelek.
Beriman kepada qadha` dan qadar Allah adalah salah satu rukun dan prinsip keimanan dalam Islam.Keterangan daripada Saidina Ali Kr.W. ketika menjawab soalan mengenai qadha` dan qadar Allah adalah sebagaimana berikut :
i           Ketika Allah menjadikan anda,adakah Dia menciptakan anda menurut kehendakNya atau menurut kehendak anda ?
ii           Adakah Allah menghidupkan anda menurut kehendakNya atau kehendak anda ?
iii          Adakah Allah mematikan anda menurut kehendakNya atau kehendak anda ?
iv          Setelah itu anda diperhitungkan,adakah perhitungan Allah itu menurut kehendakNya atau kehendak anda ?
  • Qadar Allah yang terlaksana ke atas setiap nafas yang dihela hendaklah diterima dengan penuh kehambaan dan ketaatan.Tidak kira hembusan nafas itu bersifat kurniaanNya atau sebaliknya.Bersifat melapangkan atau menyempitkan,bersifat mengadakan atau meniadakan.Tidak boleh dipertikaikan lagi qadar Allah ke atas setiap nafas yang dihembuskan atau nafas yang ditarik kesemuanya dalam ketetapanNya samada kita rela atau sebaliknya.Firman Allah :
 Mafhumnya : Patutkah sesudah itu mereka mencari yang lain daripada peraturan Allah ? Padahal kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi,samada dengan sukarela atau pun terpaksa,dan kepadaNyalah mereka dikembalikan.( Al-Quran,Surah Ali ‘Imran ayat 83 )

TOKOH SUFI KLASIK IBNU SAMA’ BAH 2 : MANUSIA MAKHLUK YANG LEMAH



Pada suatu hari yang amat terik, Khalifah Harun Al-Rasyid mengundang Ibnu Samak, seorang ulama, ke istana di Baghdad untuk meminta fatwa dan nasihatnya. Khalifah meminta pelayannya untuk menyajikan minuman segar untuk Ibnu Samak.

Sebelum meminum, Ibnu Samak bertanya kepada Khalifah, ''Tuan, jika sekiranya seteguk air minum itu sulit diperoleh dan susah mencarinya, sedangkan tuan sudah sangat kehausan, berapakah kiranya seteguk air itu mau tuan hargai?''
''Biar habis setengah kekayaanku, aku mau membelinya,'' ujar Khalifah Harun Al-Rasyid. ''Minumlah tuanku air yang seteguk itu yang kadangkala harganya lebih mahal daripada setengah kekayaan tuanku!'' lanjut Ibnu Samak.
Setelah Khalifah minum, Ibnu Samak pun melanjutkan fatwanya. ''Jika air yang tuan minum tadi tidak mau keluar dari diri tuan, meski sudah bersusah payah berusaha tidak juga mau keluar, berapakah kiranya tuan mau membayar agar air itu dapat keluar?'' tanya Ibnu Samak lagi.
Harun Al-Rasyid menjawab, ''Kalau air itu tidak mau keluar lagi, apalah gunanya kemegahan dan kekayaan ini. Biarlah habis seluruh kekayaanku ini untuk mengobati diriku, sehingga air itu bisa keluar.''
Ibnu Simak melanjutkan pengajarannya, ''Maka tidakkah tuan insyaf, betapa kecil dan lemahnya kita ini. Tibalah saatnya kita tunduk dan patuh serta bersyukur kepada-Nya dan menyadari akan kelemahan diri kita.'' Mendengar fatwa itu Khalifah menangis tersedu.
Subhanallah, sungguh benarlah wasiat Ibnu Samak pada Khalifah Harun Al-Rasyid di atas. Betapa lemahnya manusia. Bagaimanakah seandainya Allah SWT dengan tiba-tiba menghentikan air yang masuk dalam tubuh kita? Atau, menghentikan denyut jatung dan paru-paru, sedangkan kita masih hidup bergelimang dosa. Sungguh kematian itu datang tiba-tiba dengan sebab yang tak terduga.
Betapa kufurnya kita, jika tidak bersyukur kepada Allah SWT, sedangkan hari ini kita masih bisa membuang hajat dengan lancar, bernapas dengan lega, dan jantung masih berdetak dengan teratur. Jika kita menghitung nikmat yang Allah SWT berikan, niscaya tidak akan mampu menghitungnya.
Padahal, Allah SWT telah melengkapi tubuh kita dengan segala perlengkapan, sehingga dapat bertahan hidup dan mencapai kebahagiaan. Tapi terkadang, manusia melalaikan semua itu.
Sampai-sampai Allah SWT berfirman, ''Hai manusia, apakah yang telah memperdaya kamu (berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang telah menciptakan kamu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan (susunan tubuhmu)-mu seimbang.'' (QS Al-Infithaar (82): 6-7).
Bagi Allah SWT amatlah mudah mencabut nyawa kita kapan saja. Karenanya, kita harus siap menyambut maut dengan iman dan amal yang ikhlas.

SUFI KLASIK IBNU SAMA’ BAH 1 : HARGA SEBUAH KERAJAAN TIDAK LEBIH DARI SEGELAS AIR



Tercatat dalam kitab "Syadzraat dzahab fii akhbaari man dzahab"  karangan Ibnul Imaad al-Hanbali , ketika mencatatkan biografi Khalifah Harun ar-Rasyid rahimahullah, berikut nukilannya:

Pada suatu hari Ibnu Samak pernah masuk ke istana Harun ar-Rasyid, maka ar-Rasyid meminta untuk dibawakan air minum untuknya. 

Berkata Ibnu Samak kepada beliau: 

"Wahai amirul mu'minin! Demi Allah, saya bertanya kepadamu, jika seandainya engkau terhalang dari meminum air ini, berapa dirhamkah akan engkau bayar? 

Beliau menjawab: "Dengan setengah kerajaanku". 

Ibnu Samak bertanya lagi: 

" Kalau seandainya setelah kamu meminumnya lantas tidak boleh keluar dari badanmu, berapa banyak akan kamu bayar? Beliau menjawab: "Dengan setengah lagi dari kekuasaanku". 

Ibnu Samak lantas mengatakan kepadanya: "Sungguh kerajaanmu nilainya tidak lebih dari segelas air. Oleh kerana itu tidak selayaknya untuk saling berlumba-lumba untuk mendapatkanya".

RAMPAI SARI ROHANI NUMBER 3: PERANAN AKAL, ROH, NAFSU DAN NYAWA


Mari kita membincangkan peranan Akal, Roh, Nafsu dan Nyawa di dalam tubuh manusia, sebagaimana kita maklum bahawa ke empat-empat makhluk ini di berikan atas satu nama iaitu ROHANI, ia di cipta oleh Allah di bawah peraturan KUN di alam ulwi oleh Allah swt

Setelah di cipta maka Allah telah menempatkan Rohani itu di alam Roh, dan semasa di alam Roh itulah ia di ambil saksi oleh Allah s.w.t sementara menunggu Allah menjadikan Adam (jasmani) bagi membolehkan dia beribadat kepada Allah, tanpa jasmani dia tidak boleh beribadat kerana tiada penyaksian kerjanya

Rohani mempunyai sikap yang cukup sempurna untuk melaksanakan tugasnya sebagai seorang khalifah di bumi kerana cukup sifatnya untuk menjalankan amanah Allah, ini kerana ia memiliki akal, nafsu,Roh dan nyawa yang mana makhluk tersebut mampu untuk berjuang kepada jalan Allah, ertinya ia di jadikan oleh Allah di alam yang tinggi dan beribadat di alam yang rendah

Komponen Rohani bertugas atas dasar bekerjasama di antara satu dengan yang lainnya, setiap daripada mereka mempunyai tanggungjawab yang seimbang dalam menjalankan tugasnya tiada kelebihan di antara mereka, namun darjat mereka adalah berlainan di antara satu dengan yang lain, umpamanya jika mengikut susunan maka ia akan menjadi begini: nyawa, Akal, nafsu dan Roh, ini bererti di antara mereka tidak boleh tiadak ada di antara mereka

Semasa masih di alam Roh maka Nyawa menjadi wakil Roh,Akal dan Nafsu untuk menjawab soalan daripada Allah, yang mana Nyawalah yang menjawab bagi pehak Roh,Akal dan Nafsu untuk mengakui bahawa Allah itu Tuhan mereka dengan menjawab Qolu bala shahidna.........(Al A'araf ayat 172) namun di bumi maka akal pula yang menjadi ketua bagi mereka terutama dalam soal ibadat kepada Allah atau menjalankan aktiviti hidup sebagai khalifah

Dalam masa menjalankan aktiviti hidup di bumi ini maka nafsu pula menjadi penentu corak aktiviti tersebut kerana dia penentu ke arah mana yang hendak di tuju sama ada ke neraka ataupun ke Syurga, dan dia pula adalah sebagai penentu untuk mengenalpasti sikap jasmani manusia yang mana anasir jasmani itu adalah seimbang dengan sifat hawanya, ini bererti hawa kepada nafsu itu menyebabkan berlakunya gerak dan gerit yang di kendalikan oleh Roh pula

Soalan:
Apakah peranan Rohani di dalam tubuh manusia ?

Jawapan:
Peranan Rohani di dalam tubuh manusia ialah menggerakkan tubuh sesuai dengan tanggungjawab masing-masing, ertinya Roh bertanggungjawab untuk memberikan daya kekuatan tenaga kepada jasad sehingga jasad dapat bergerak dan bertenaga. Nafsu pula memberikan ransangan kepada akal supaya akal membuat keputusan untuk bergerak dan melakukan sesuatu gerak dan diam kepada jasad mengikut sifat nafsu (hawa) sama ada baik ataupun sebaliknya. Akal pula berfungsi untuk menerima dan mengumpulkan maklumat ilmu sama ada ilmu yang hak ataupun yang batil ini bergantung kepada pendidikan. sementara Nafas pula ia tidak terikat kepada mana-mana ransangan atau dorongan dari akal atau nafsu ataupun Roh, dia sekadar berfungsi untuk tugas menghidupkan setiap sel-sel darah, air, daging, tulang, rambut dan bulu serta kuku dan lainnya

Soalan:
Apakah maksud di ambil kesaksian di alam Roh itu ?

Jawapan:
Maksudnya ialah Rohani di ambil kesaksian supaya membuat pengakuan bahawa mereka bertuhankan kepada Allah dan tidak kepada yang lain selain Allah, maksudnya ialah LA ILLA HA ILLALLAH (tiada tuhan yang di sembah melainkan Allah) atau atas dasar pengakuan ana 'abduka ibni a'bduka la ma'abud ghoirika illa Anta (aku hamba Engkau anak-anak hamba Engkau tiada kami mengabdikan diri melainkan dengan Engkau)

Soalan:
Apakah tanpa jasad maka Rohani itu tidak boleh beribadat?

Jawapan:
Rohani itu tidak boleh beribdat tanpa jasad kerana jasad adalah berfungsi menjadi saksi terhadap kerja buat Rohani sepertimana maksud firman Allah "Bahkan manusia itu anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri" Al Qiyamah ayat 14 dan ayat 15 pula dari surah yang sama menyatakan "walaupun ia (Rohani itu) memberikan berbagai-bagai alasan untuk membela diri"

Soalan:
Mengapakah Rohani itu di tempatkan ke alam yang rendah untuk beribadat ?

Jawapan:
Inilah perancangan Allah, yang mana pada mulanya makhluk jin di tugaskan sebagai khalifah di bumi akan tetapi ia membuat kerosakan di planet bumi lalu di perangi oleh bala tentera Allah, kemudian ia kalah dan hilang kuasa, lalu Allah tugaskan pula kepada Rohani menjadi pengganti, lalu Allah jadikan Adam (jasmani) daripada tanah pilihan bagi menempatkan Rohani itu untuk menjadi khalifah (pengganti) di planet bumi, sebagaimana firman Allah menerangkannya yang bermaksud "kemudian Kami turunkan manusia ke tempat yang terendah" At Tin 4

Soalan:
Apakah dalilnya bahawa planet bumi ini alam yang rendah ?

Jawapan:
Di dalam Al Quran Allah berfirman yang bermaksud: ......Kesenangan dunia ini hanyalah bagi memburu kemewahan yang palsu (terpedaya) Ali Imran 185
dan firmanNya lagi: ..Penghidupan dunia itu hanyalah permainan dan godaan" Al An'am 32 dan lagi firmanNya yang bermaksud: Perhatikan bahawa kehidupan dunia ini hanyalah permainan, godaan, perhiasan, dan bermegah-megah di antara manusia serta berlumba-lumba dalam menimbunkan harta ekayaan dan memperbanyak anak untuk kesombongan diri Al Hadid 20 dan lagi firmanNya: Sesungguhnya Kami telah jadikan di muka bumi sebagai perhiasan, kerana Kami hendak menguji mereka siapa di antaranya yang lebih baik amalannya (Al khaf 7)

Soalan:
Apakah dasar Rohani itu menjadi khalifah Allah di bumi ?

Jawapan:

Dasarnya ialah SEBAGAIMANA apa yang telah di ikrarkannya semasa di alam Roh iaitu LA ILAHA ILLALLAH, ERTINYA SECARA TEGAS IALAH LILLAHI TA'ALA