Jumat, 25 Januari 2013

HIKAM ATAILLAH KE 22 (SYARAH TO’KU LI) : SETIAP HELAAN NAFAS HAMBANYA DALAM PERTIMBANGAN QADAR ALLAH



Menurut Kalam Hikmah ke 22 , Imam Ibnu Athaillah Askandary
Setiap nafas yang dihela sentiasa berada dalam pertimbangan qadar Allah SWT
Apa yang diungkapkan oleh Syeikh Ibn ‘AtaiLlah as-Sakandari q.s. telah dijelaskan oleh Allah SWT sendiri di dalam al-Quran,surah al-An’am ayat 59-60,firmanNya 

Maksudnya : “ Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib,tiada siapa yang mengetahuinya melainkan Dialah sahaja,dan Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Dia mengetahuinya,dan tidak jatuh sebiji bijirin pun dalam kegelapan bumi dan tidak berguguran yang basah mahupun yang kering  melainkan semuanya ada tertulis di dalam kitab ( Luh Mahfuz ) yang terang nyata.Dan Dialah yang menidurkan kamu pada waktu malam,dan mengetahui apa yang kamu kerjakan pada siang hari; kemudian Dia bangunkan kamu dari tidur,untuk disempurnakan ajal  kamu yang telah ditetapkan.Kemudian kepadaNyalah kamu akan kembali,kemudian Dia menyatakan kepada kamu apa yang telah kamu lakukan.”
  • Perkataan  al-nafs  dalam konteks ini adalah nyawa atau nafas yang keluar masuk daripada badan manusia dan mengambil masa yang tertentu.Sehubungan ini setiap nafas yang dihela senantiasa terikat dengan qadar atau ketentuan Allah.Sememangnya ketentuan atau qadar Allah terlaksana dengan qudrat dan iradat Allah Yang Maha Bijaksana.Apa yang berlaku sebenarnya telah ditetapkan sejak azali dan kesemuanya berada dalam ilmu Allah Yang Maha Mendalam lagi Maha Luas.
Perlu diinsafi bahawa ketetapan dan taqdir Allah SWT ke atas segala makhlukNya terbahagi kepada dua bentuk :
i           Segala yang dicipta oleh Allah adalah berada di bawah ketentuan Allah secara langsung tanpa ada usaha dan ikhtiar atau pilihan makhlukNya (  مسير/ musayyar) contohnya peredaran bumi,bulan,matahari dan segala planet adalah ketentuan Allah yang mutlak.
ii           Terdapat juga ketentuan Allah yang  memberi peluang kepada hamba-hambaNya untuk berusaha dan berikhtiar seperti semua perbuatan yang mengandungi niat dan tujuan tertentu.Laku perbuatan seperti ini mengandungi nilai baik buruk,pahala dosa,mulia hina,indah dan jelek.
Beriman kepada qadha` dan qadar Allah adalah salah satu rukun dan prinsip keimanan dalam Islam.Keterangan daripada Saidina Ali Kr.W. ketika menjawab soalan mengenai qadha` dan qadar Allah adalah sebagaimana berikut :
i           Ketika Allah menjadikan anda,adakah Dia menciptakan anda menurut kehendakNya atau menurut kehendak anda ?
ii           Adakah Allah menghidupkan anda menurut kehendakNya atau kehendak anda ?
iii          Adakah Allah mematikan anda menurut kehendakNya atau kehendak anda ?
iv          Setelah itu anda diperhitungkan,adakah perhitungan Allah itu menurut kehendakNya atau kehendak anda ?
  • Qadar Allah yang terlaksana ke atas setiap nafas yang dihela hendaklah diterima dengan penuh kehambaan dan ketaatan.Tidak kira hembusan nafas itu bersifat kurniaanNya atau sebaliknya.Bersifat melapangkan atau menyempitkan,bersifat mengadakan atau meniadakan.Tidak boleh dipertikaikan lagi qadar Allah ke atas setiap nafas yang dihembuskan atau nafas yang ditarik kesemuanya dalam ketetapanNya samada kita rela atau sebaliknya.Firman Allah :
 Mafhumnya : Patutkah sesudah itu mereka mencari yang lain daripada peraturan Allah ? Padahal kepadaNyalah tunduk taat sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi,samada dengan sukarela atau pun terpaksa,dan kepadaNyalah mereka dikembalikan.( Al-Quran,Surah Ali ‘Imran ayat 83 )

TOKOH SUFI KLASIK IBNU SAMA’ BAH 2 : MANUSIA MAKHLUK YANG LEMAH



Pada suatu hari yang amat terik, Khalifah Harun Al-Rasyid mengundang Ibnu Samak, seorang ulama, ke istana di Baghdad untuk meminta fatwa dan nasihatnya. Khalifah meminta pelayannya untuk menyajikan minuman segar untuk Ibnu Samak.

Sebelum meminum, Ibnu Samak bertanya kepada Khalifah, ''Tuan, jika sekiranya seteguk air minum itu sulit diperoleh dan susah mencarinya, sedangkan tuan sudah sangat kehausan, berapakah kiranya seteguk air itu mau tuan hargai?''
''Biar habis setengah kekayaanku, aku mau membelinya,'' ujar Khalifah Harun Al-Rasyid. ''Minumlah tuanku air yang seteguk itu yang kadangkala harganya lebih mahal daripada setengah kekayaan tuanku!'' lanjut Ibnu Samak.
Setelah Khalifah minum, Ibnu Samak pun melanjutkan fatwanya. ''Jika air yang tuan minum tadi tidak mau keluar dari diri tuan, meski sudah bersusah payah berusaha tidak juga mau keluar, berapakah kiranya tuan mau membayar agar air itu dapat keluar?'' tanya Ibnu Samak lagi.
Harun Al-Rasyid menjawab, ''Kalau air itu tidak mau keluar lagi, apalah gunanya kemegahan dan kekayaan ini. Biarlah habis seluruh kekayaanku ini untuk mengobati diriku, sehingga air itu bisa keluar.''
Ibnu Simak melanjutkan pengajarannya, ''Maka tidakkah tuan insyaf, betapa kecil dan lemahnya kita ini. Tibalah saatnya kita tunduk dan patuh serta bersyukur kepada-Nya dan menyadari akan kelemahan diri kita.'' Mendengar fatwa itu Khalifah menangis tersedu.
Subhanallah, sungguh benarlah wasiat Ibnu Samak pada Khalifah Harun Al-Rasyid di atas. Betapa lemahnya manusia. Bagaimanakah seandainya Allah SWT dengan tiba-tiba menghentikan air yang masuk dalam tubuh kita? Atau, menghentikan denyut jatung dan paru-paru, sedangkan kita masih hidup bergelimang dosa. Sungguh kematian itu datang tiba-tiba dengan sebab yang tak terduga.
Betapa kufurnya kita, jika tidak bersyukur kepada Allah SWT, sedangkan hari ini kita masih bisa membuang hajat dengan lancar, bernapas dengan lega, dan jantung masih berdetak dengan teratur. Jika kita menghitung nikmat yang Allah SWT berikan, niscaya tidak akan mampu menghitungnya.
Padahal, Allah SWT telah melengkapi tubuh kita dengan segala perlengkapan, sehingga dapat bertahan hidup dan mencapai kebahagiaan. Tapi terkadang, manusia melalaikan semua itu.
Sampai-sampai Allah SWT berfirman, ''Hai manusia, apakah yang telah memperdaya kamu (berbuat durhaka) terhadap Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang telah menciptakan kamu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan (susunan tubuhmu)-mu seimbang.'' (QS Al-Infithaar (82): 6-7).
Bagi Allah SWT amatlah mudah mencabut nyawa kita kapan saja. Karenanya, kita harus siap menyambut maut dengan iman dan amal yang ikhlas.

SUFI KLASIK IBNU SAMA’ BAH 1 : HARGA SEBUAH KERAJAAN TIDAK LEBIH DARI SEGELAS AIR



Tercatat dalam kitab "Syadzraat dzahab fii akhbaari man dzahab"  karangan Ibnul Imaad al-Hanbali , ketika mencatatkan biografi Khalifah Harun ar-Rasyid rahimahullah, berikut nukilannya:

Pada suatu hari Ibnu Samak pernah masuk ke istana Harun ar-Rasyid, maka ar-Rasyid meminta untuk dibawakan air minum untuknya. 

Berkata Ibnu Samak kepada beliau: 

"Wahai amirul mu'minin! Demi Allah, saya bertanya kepadamu, jika seandainya engkau terhalang dari meminum air ini, berapa dirhamkah akan engkau bayar? 

Beliau menjawab: "Dengan setengah kerajaanku". 

Ibnu Samak bertanya lagi: 

" Kalau seandainya setelah kamu meminumnya lantas tidak boleh keluar dari badanmu, berapa banyak akan kamu bayar? Beliau menjawab: "Dengan setengah lagi dari kekuasaanku". 

Ibnu Samak lantas mengatakan kepadanya: "Sungguh kerajaanmu nilainya tidak lebih dari segelas air. Oleh kerana itu tidak selayaknya untuk saling berlumba-lumba untuk mendapatkanya".

RAMPAI SARI ROHANI NUMBER 3: PERANAN AKAL, ROH, NAFSU DAN NYAWA


Mari kita membincangkan peranan Akal, Roh, Nafsu dan Nyawa di dalam tubuh manusia, sebagaimana kita maklum bahawa ke empat-empat makhluk ini di berikan atas satu nama iaitu ROHANI, ia di cipta oleh Allah di bawah peraturan KUN di alam ulwi oleh Allah swt

Setelah di cipta maka Allah telah menempatkan Rohani itu di alam Roh, dan semasa di alam Roh itulah ia di ambil saksi oleh Allah s.w.t sementara menunggu Allah menjadikan Adam (jasmani) bagi membolehkan dia beribadat kepada Allah, tanpa jasmani dia tidak boleh beribadat kerana tiada penyaksian kerjanya

Rohani mempunyai sikap yang cukup sempurna untuk melaksanakan tugasnya sebagai seorang khalifah di bumi kerana cukup sifatnya untuk menjalankan amanah Allah, ini kerana ia memiliki akal, nafsu,Roh dan nyawa yang mana makhluk tersebut mampu untuk berjuang kepada jalan Allah, ertinya ia di jadikan oleh Allah di alam yang tinggi dan beribadat di alam yang rendah

Komponen Rohani bertugas atas dasar bekerjasama di antara satu dengan yang lainnya, setiap daripada mereka mempunyai tanggungjawab yang seimbang dalam menjalankan tugasnya tiada kelebihan di antara mereka, namun darjat mereka adalah berlainan di antara satu dengan yang lain, umpamanya jika mengikut susunan maka ia akan menjadi begini: nyawa, Akal, nafsu dan Roh, ini bererti di antara mereka tidak boleh tiadak ada di antara mereka

Semasa masih di alam Roh maka Nyawa menjadi wakil Roh,Akal dan Nafsu untuk menjawab soalan daripada Allah, yang mana Nyawalah yang menjawab bagi pehak Roh,Akal dan Nafsu untuk mengakui bahawa Allah itu Tuhan mereka dengan menjawab Qolu bala shahidna.........(Al A'araf ayat 172) namun di bumi maka akal pula yang menjadi ketua bagi mereka terutama dalam soal ibadat kepada Allah atau menjalankan aktiviti hidup sebagai khalifah

Dalam masa menjalankan aktiviti hidup di bumi ini maka nafsu pula menjadi penentu corak aktiviti tersebut kerana dia penentu ke arah mana yang hendak di tuju sama ada ke neraka ataupun ke Syurga, dan dia pula adalah sebagai penentu untuk mengenalpasti sikap jasmani manusia yang mana anasir jasmani itu adalah seimbang dengan sifat hawanya, ini bererti hawa kepada nafsu itu menyebabkan berlakunya gerak dan gerit yang di kendalikan oleh Roh pula

Soalan:
Apakah peranan Rohani di dalam tubuh manusia ?

Jawapan:
Peranan Rohani di dalam tubuh manusia ialah menggerakkan tubuh sesuai dengan tanggungjawab masing-masing, ertinya Roh bertanggungjawab untuk memberikan daya kekuatan tenaga kepada jasad sehingga jasad dapat bergerak dan bertenaga. Nafsu pula memberikan ransangan kepada akal supaya akal membuat keputusan untuk bergerak dan melakukan sesuatu gerak dan diam kepada jasad mengikut sifat nafsu (hawa) sama ada baik ataupun sebaliknya. Akal pula berfungsi untuk menerima dan mengumpulkan maklumat ilmu sama ada ilmu yang hak ataupun yang batil ini bergantung kepada pendidikan. sementara Nafas pula ia tidak terikat kepada mana-mana ransangan atau dorongan dari akal atau nafsu ataupun Roh, dia sekadar berfungsi untuk tugas menghidupkan setiap sel-sel darah, air, daging, tulang, rambut dan bulu serta kuku dan lainnya

Soalan:
Apakah maksud di ambil kesaksian di alam Roh itu ?

Jawapan:
Maksudnya ialah Rohani di ambil kesaksian supaya membuat pengakuan bahawa mereka bertuhankan kepada Allah dan tidak kepada yang lain selain Allah, maksudnya ialah LA ILLA HA ILLALLAH (tiada tuhan yang di sembah melainkan Allah) atau atas dasar pengakuan ana 'abduka ibni a'bduka la ma'abud ghoirika illa Anta (aku hamba Engkau anak-anak hamba Engkau tiada kami mengabdikan diri melainkan dengan Engkau)

Soalan:
Apakah tanpa jasad maka Rohani itu tidak boleh beribadat?

Jawapan:
Rohani itu tidak boleh beribdat tanpa jasad kerana jasad adalah berfungsi menjadi saksi terhadap kerja buat Rohani sepertimana maksud firman Allah "Bahkan manusia itu anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri" Al Qiyamah ayat 14 dan ayat 15 pula dari surah yang sama menyatakan "walaupun ia (Rohani itu) memberikan berbagai-bagai alasan untuk membela diri"

Soalan:
Mengapakah Rohani itu di tempatkan ke alam yang rendah untuk beribadat ?

Jawapan:
Inilah perancangan Allah, yang mana pada mulanya makhluk jin di tugaskan sebagai khalifah di bumi akan tetapi ia membuat kerosakan di planet bumi lalu di perangi oleh bala tentera Allah, kemudian ia kalah dan hilang kuasa, lalu Allah tugaskan pula kepada Rohani menjadi pengganti, lalu Allah jadikan Adam (jasmani) daripada tanah pilihan bagi menempatkan Rohani itu untuk menjadi khalifah (pengganti) di planet bumi, sebagaimana firman Allah menerangkannya yang bermaksud "kemudian Kami turunkan manusia ke tempat yang terendah" At Tin 4

Soalan:
Apakah dalilnya bahawa planet bumi ini alam yang rendah ?

Jawapan:
Di dalam Al Quran Allah berfirman yang bermaksud: ......Kesenangan dunia ini hanyalah bagi memburu kemewahan yang palsu (terpedaya) Ali Imran 185
dan firmanNya lagi: ..Penghidupan dunia itu hanyalah permainan dan godaan" Al An'am 32 dan lagi firmanNya yang bermaksud: Perhatikan bahawa kehidupan dunia ini hanyalah permainan, godaan, perhiasan, dan bermegah-megah di antara manusia serta berlumba-lumba dalam menimbunkan harta ekayaan dan memperbanyak anak untuk kesombongan diri Al Hadid 20 dan lagi firmanNya: Sesungguhnya Kami telah jadikan di muka bumi sebagai perhiasan, kerana Kami hendak menguji mereka siapa di antaranya yang lebih baik amalannya (Al khaf 7)

Soalan:
Apakah dasar Rohani itu menjadi khalifah Allah di bumi ?

Jawapan:

Dasarnya ialah SEBAGAIMANA apa yang telah di ikrarkannya semasa di alam Roh iaitu LA ILAHA ILLALLAH, ERTINYA SECARA TEGAS IALAH LILLAHI TA'ALA


RAMPAI SARI ROHANI NUMBER 2 : PERANAN ROHANI DI DALAM JASMANI



Rohani adalah sebenar-benar makhluk yang di jadikan oleh Allah untuk memikul amanah Allah swt untuk menjadi khalifah di bumi, dia adalah di antara makhluk Allah yang mula-mula sekali di jadikan oleh Allah sebelum makhluk yang lain di cipta, dan dia juga telah di berikan oleh Allah panduan beribadat kepada Allah yang berasaskan kalimah Tauhid La Illaha Illallah Muhammadarrasullullah, ertinya Rohani berikrar untuk berTuhankan kepada Allah dan dia sebagai hamba yang di perintahkan untuk melakukan amanah tersebut serta dia secara suka ataupun tidak maka dia wajib menjalankan amanah tersebut

Rohani tidak boleh beribadat ataupun tidak boleh melaksanakan amanah Allah jika ia tidak mempunyai rumahnya sendiri iaitu jasmani manusia yang akhirnya Allah telah menjadikan lembaga Adam bagi memulakan perkembangan manus (makhluk jasmani) sebagai tempat Rohani beribadat, ini kerana jasmani manusia itu sebagai penyaksian kerja buat Rohani tersebut sebagaimana firman Allah menyatakan di dalam surah Al Qiyamah ayat 14, yang bermaksud:
(Bahkan manusia itu anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri)
sementara malaikat hanya mencatetkan apa yang di lakukan oleh Rohani tersebut sebagaimana firman Allah menyatakan pada surah At Thoriq ayat 4yang bermaksud:
(Tiada suatu diri juapun melainkan ada malaikat yang menjaga dan membuat catetan)

Pada Rohani itu ada nafsu yang mempunyai sikap yang berbagai-bagai yang di kenali sebagai HAWA dan sikap nafsu inilah yang wajib ada pada anasir jasmani yang Allah jadikan daripada tanah nurani, air nurani, angin nurani dan api nurul adzom, sebagaimana kita ceritakan pada bab asal kejadian manusia di ruang Pak Karamu, jika anasir Rohani dan jasmani tidak sealiran maka Rohani tidak dapat tinggal pada tubuh jasmani dan ada kemungkinan jasmani akan menjadi terbakar ataupun hancur

Apabila Rohani sudah berada dia dalam jasad manusia maka hiduplah manusia itu dan berperananlah Rohani tersebut menjalankan peranan khalifahnya dengan berpandukan kalimah La Illaha Illallah dan di sinilah kita dapat melihat jutaan perangai manusia yang hidup di muka bumi ini, ada yang jahat dan ada yang baik, dan wajib juga manusia itu memahami daripada apa ia di jadikan sebagaimana firman Allah menyatakan dalam surah At Thoriq ayat 5 yang bermaksud
(Maka hendaklah manusia itu memikirkan dari apa ia di ciptakan)

Masa Rohani itu masuk ke dalam jasad manusia adalah ketika bayi dalam kandungan ibu yaitu di antara 120 hingga 145 hari, ini mengikut ketetapan Allah mengikut kematangan jasmani di dalam kandungan ibu, apabila saja Rohani sudah berada di dalam jasmani maka barulah jasad bayi itu bergerak dan tidak lagi dia bersenyawaan dengan nyawa ibunya

Soalan:
Apakah dalilnya Rohani berikrar bertuhankan kepada Allah?

Jawapan:
Didalam Al Quran Allah berfirman dalan surah Al A'araf ayat 172 dan Al Quran pada muka surat 1465 pimpinan Ar Rahman, Al A'araf 172 yang bermaksud:
"Bukankah Aku ini Tuhan kamu? Lalu mereka semua menjawab : Benar Engkaulah Tuhan kami, dan kami menjadi saksi, yang demikian supaya kamu tidal berkata pada hari kiamat kelak sesungguhnya Kami adalah lalai (tentang hakikat tauhid)

Soalan:
Apakah maksud amanah tersebut? dan ia berbentuk apa?

Jawapan:
Di dalam Al Quran Allah s.w.t telah menceritakan amanah itu dalam surah Al Ahzab ayat 72 yang bermaksud
"Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah Kami kepada langit dan bumi serta gunung (untuk memikulnya) maka mereka enggan memikulnya, dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya, lalu di sanggupi oleh manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sesungguhnya manusia itu suka menzalimi dirinya sendiri

Soalan:
Bagaimanakah konsep Tuhan menjadikan lembaga Adam?

Jawapan:
Allah s.w.t menjadikan lembaga Adam mengikut fitrah ilmu, yang mana ia di bentuk mengikut peringkat demi peringkat sebagaimana juga Dia menjadikan perkembangan bayi di dalam kandungan ibu (Embrioloji) akan tetapi anasir Adam dan keturunan manusia itu tidaklah sama sebagaimana pada awalnya namun sumbernya adalah satu aliran iaitu himpunan molikul-molikul, atom, proton, neutron, elektron ion dan sebagainya

Soalan:
Adakah pada Rohani itu banyak nafsu? dan adakah nafsu yang memberi fungsi ransangan terhadap anasir jasmani?

Jawapan:
Pada Rohani itu hanya ada satu nafsu akan tetapi sifat kepada nafsu itu saja yang banyak yang di namakan Hawa, maka hawalah yang memberikan fungsi ransangan terhadap anasir jasmani yang mempunyai sikap dari anasirnya

Soalan:
Apakah malaikat menjaga manusia itu untuk menyelamatkan manusia?

Jawapan:
Malaikat yang di maksudkan itu ada dua jenis malaikat satu jenis yang mencatat kelakuak Rohani yang di pamirkan oleh jasmani dan yang kedua malaikat jenis menjaga manusia yang bernama Hafazo1

Soalan;
Mengapakah perangai manusia ini di katakan tidak sama dan apa asas puncanya?

Jawapan:
Asas puncanya ialah manusia tidak membela dirinya sendiri untuk berkhidmat terhadap Allah dengan sebenarnya, sebab yang lain ialah kerana kedudukkan tempat tinggal yang berbeza dan keadaan suhunya, ini menyebabkan keadaan ransangan alam keliling yang mengubah perangai dan sikap

Soalan:
Allah mencipta jasad manusia itu mengikut kesesuaian apa?

Jawapan:
Allah telah menjadikan jasad manusia itu mengikut kesesuaian bentuk Rohani itu pada bentuk Muhammad iaitu manusia yang berwajah dan bentuk Ruhul Yaqazah dan demikianlah sesuainya adalah mengikut keadaannya (Rohani) sebagaimana firman Allah dalam surah AlA'ala ayat 2 yang bermaksud:
'Tuhan yang telah menciptakan sekalian makhluknya serta menyempurnakan kejadiannya dengan kelengkapan yang sesuai dengan keadaannya

Soalan:
Apakah penting bagi manusia memikir atau mengenal asal kejadiannya?

Jawapan:
Mengenal diri daripada apa manusia zahir dan batin adalah wajib, ini kerana ada perintah Allah daripada Al Quran yang memerintah manusia berbuat demikian sebagaimana ayat dari surah At Thoriq ayat 5, ertinya
jika manusia tidak berusha untuk mengenal dirinya maka ia sama seperti azazil yang engkar perintah Allah