Sabtu, 08 September 2012

NASIHAT 14 : AMANAT IMAM AL SYIBLI RH (IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)


PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Imam asy-Syibli telah berkhidmat dengan 400 orang guru.Beliau pernah berkata aku telah menela’ah 4000 hadith Rasulullah SAW,tetapi aku benar2 mengingati dan mengamalkan satu hadith ini.Aku dapati hadith ini boleh menjamin dengan izin Allah keselamatanku dan kesejahteraanku.Didalam hadith ini terkandung ilmu golongan terawal dan ilmu pengetahuan golongan terkemudian.

Hadith tersebut ialah;
اعمل لدنياك بقدر مقامك فيها واعمل لاخرتك بقدر بقاءك فيها واعمل لله بقدر حاجتك اليه واعمل للنار بقدر صبرك عليها
Mafhumnya:Beramallah untuk duniamu sekadar mana engkau akan tinggal didalamnya.Dan beramallah untuk akhiratmu sekadar mana engkau akan berada disana.Dan beramallah kerana Allah SWT sejauhmana engkau berhajat kepadaNya.Dan bertindaklah dengan sebarang amalan yang akan menghumbankan engkau kedalam api neraka sekadar mana engkau sabar menahan seksaannya.

Wahai anakku! Apabila anda mengetahui hadith ini,maka sebenarnya tidak perlu lagi engkau berbangga dengan ilmu yang banyak.

NASIHAT 13 : *4 KRITERIA SEMPURNA BAGI ORANG YANG MENJALANI JALAN ALLAH SWT (IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)


PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Empat kreiteria yang perlu ada bagi orang2 salik;
  1. I’tiqad yang benar yang tidak ada bid’ah didalamnya iaitu i’tiqad ahlussunnah wal jama’ah
  2. Bertaubat dengan taubat nasuha sehingga seseorang itu tidak akan kembali mengerjakan dosa yang pernah dilakukannya
  3. Minta atau mohon halal daripada semua makhluk ini sehingga anda tidak akan dituntut lagi pada hari qiamat kelak.
  4. Mendalami ilmu2 syari’ah demi melaksanakan segala perintah Allah dan mendalami serta menghayati ilmu akhiratyang menjamin keselamatanmu dengan izin Allah di akhirat nanti.

NASIHAT 12 : HAKIKAT ILMU HANYA TERCAPAI DENGAN MENGAMALKANNYA (IMAM AL GHAZALI - AYYUH AL-WALAD)


PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Sebahagian daripada persoalan mu kepada ku memerlukan penghayatan kerana ia adalah masalah zauqiyyah.Tetapi bila engkau telah sampai kepada hakikat halnya maka barulah engkau faham.Masalah ini tidak boleh dikupas dengan perkataan tetapi ia perlu dirasai dan diamalkan seperti manisnya sesuatu yang manis atau pahitnya sesuatu.Ia memerlukan  penghayatan bukan sekadar perkataan dan tulisan.

Jumat, 07 September 2012

....... MENCEMARKAN TAUHID KITA (2) : MENGAGGAP MAKHLUK WUJUD MELALUI PROSES EVOLUSI

Para pengkaji bukan Islam menganggap makhluk yang wujud masa kini, termasuklah manusia, semuanya terhasil melalui proses evolusi. Semua makhluk asalnya wujud dalam bentuk satu sel, kemudian dalam masa ratusan tahun, ia berevolusi menjadi makhluk-makhluk yang lain sehinggalah kepada apa yang wujud masa kini. Sayang sekali teori ini juga telah menyelinap masuk dalam pemikiran orang Islam. Banyak sumber yang menerang dan membenarkan teori evolusi sehingga sebahagian umat Islam menganggap ia sebagai penemuan yang muktamad.

Sebenarnya teori evolusi tidak lain adalah teori semata-mata bagi menjustifikasi kebingungan kaum Athies yang tidak mempercayai wujudnya Tuhan yang Maha
Pencipta.3 Mereka mencari-cari asal usul kewujudan makhluk melalui pemikiran dan fakta sains. Apabila tidak ditemui jawapan yang muktamad, mereka mencipta teori
evolusi bagi menyatakan asal usul kewujudan makhluk. Tanpa disedari, teori evolusi juga tidak memberikan jawapan yang muktamad kepada mereka. Paling kurang
terdapat tiga persoalan yang masih membingungkan mereka:

 Ini tidaklah bermaksud kita menolak sumber-sumber tersebut.
Akan tetapi hendaklah kita mengkaji dan menganalisanya. Sebagai contoh
siri dokumentari saluran satelit National Geographic dan Discovery
Channel memiliki manfaat yang banyak di dalamnya. Akan tetapi keduadua
saluran ini adalah di antara yang mempercayai teori evolusi dan
banyak mewar-warkannya dalam dokumentari mereka. Oleh itu hendaklah
kita menonton dengan sikap menganalisa antara yang baik dan buruk,
benar dan salah.
3 Teori evolusi yang dipersoalkan di sini ialah sel satu makhluk
berevolusi menjadi sel makhluk yang berbeza, seperti sel kera yang
berevolusi menjadi sel manusia dan sel dinosor yang berevolusi menjadi
sel badak, buaya, gajah dan sebagainya. Adapun evolusi dalam bentuk
pembiakan sel, maka memang ia diakui. Seperti satu sel manusia yang
berkembang biak menjadi beberapa sel atau satu sperma yang berkembang
biak menjadi janin, kemudian bayi, kemudian manusia yang bertahaptahap
umurnya dari kanak-kanak sehingga ke tua.

1. Jika benar semua makhluk asalnya berevolusi daripada satu sel, bagaimana pula sel yang pertama tersebut boleh wujud pada asalnya?

2. Jika benar sel tersebut berevolusi menjadi makhluk-makhluk tertentu, apakah yang menyebabkan sel tersebut mampu berevolusi?

3. Jika benar sel tersebut berevolusi, apakah kuasa yang mengatur proses tersebut sebegitu lancar sehingga mampu membentuk makhluk yang sempurna? Seandainya proses evolusi berlaku dengan sendirinya, sudah tentu hasil evolusi adalah tidak teratur, menjauhi sifat kesempurnaan. Bagi kita orang Islam, semua makhluk termasuk manusia tidak terhasil melalui proses evolusi. Akan tetapi ia adalah ciptaan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Allah menerangkan tentang awal penciptaan manusia:

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu
berfirman kepada malaikat: “Sesungguhnya Aku
hendak menciptakan manusia dari tanah liat yang
kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah
warna dan baunya. Kemudian apabila Aku
sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan
padanya roh-Ku, maka hendaklah kamu sujud
kepadanya.” [al-Hijr 15:28-29]

Demikian juga dengan penciptaan makhluk yang lain seperti binatang, Allah berfirman:

Dia (Allah) menciptakan langit dengan tidak
bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan
Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang
menetapnya supaya bumi itu tidak menghayunhayunkan
kamu; dan Dia biakkan padanya pelbagai
jenis binatang. Dan Kami menurunkan hujan dari
langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis
tanaman yang memberi banyak manfaat. [Luqman
31:10]

Jika golongan athies bertanya, siapa atau apa yang mencipta Allah? Kami menjawab, “mencipta” adalah sifat Allah manakala “dicipta” bukan sifat Allah. Memang setiap
sesuatu makhluk memiliki asal usulnya, akan tetapi Allah bukanlah seumpama makhluk sehingga dengan itu dapat dibicarakan asal usulnya. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku)
ialah Allah Yang Maha Esa; Allah Yang menjadi
tumpuan sekalian makhluk untuk memohon
sebarang hajat; Dia tiada beranak dan Dia pula tidak
diperanakkan; Dan tidak ada apa jua yang serupa
dengan-Nya.” [al-Ikhlas 112:1-4]

Jika golongan yang percaya dengan teori evolusi bertanya, bagaimana dengan penemuan-penemuan fosil yang menunjukkan kesamaan yang amat hampir antara
sebahagian spesis kera tertentu dan manusia zaman terdahulu? Kami menjawab, bahawa ia terdiri daripada dua kemungkinan:

1. Kesamaan yang amat hampir itu hanyalah satu
kebetulan. Namun kesamaan fosil tidaklah bererti
kesamaan jenis makhluk. Ini kerana penemuan fosil
tidak dapat menentukan samada “pemilik” fosil
tersebut adalah makhluk berakal atau tidak.
Digariskan bahawa perbezaan antara manusia dan
haiwan ialah manusia dianugerahkan Allah dengan
akal yang dengan itu dia dapat memilih pelbagai
tindak-tanduk. Manakala haiwan tidak diberi akal,
mereka hanya bertindak berdasarkan kebiasaan
tabiat dan fitrah yang dianugerahkan oleh Allah.

2. Kesamaan yang amat hampir itu mungkin benar,
akan tetapi ia tidak membuktikan bahawa spesis
kera tersebut telah berevolusi menjadi manusia.
Akan tetapi manusialah yang berevolusi menjadi
spesis kera tersebut. Ini kerana al-Qur’an telah
sedia mencatit sebahagian manusia yang oleh
kerana tindakan mereka melanggar hukum Allah,
mereka dihukum dengan perubahan menjadi kera.
Ayat berikut menjadi rujukan:

Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui
(bagaimana buruknya akibat) orang-orang di
antara kamu yang melanggar (larangan) pada
hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada
mereka: “Jadilah kamu kera yang hina”.
Maka Kami jadikan apa yang berlaku itu
sebagai suatu hukuman pencegah bagi orangorang
yang ada pada masa itu dan orangorang
yang datang kemudian, dan suatu
pengajaran bagi orang-orang yang (hendak)
bertaqwa. [al-Baqarah 2:65-66]

Perhatikan juga bahawa tujuan Allah menghukum mereka menjadi kera tidak sekadar sebagai peringatan kepada orang-orang yang hidup pada saat itu, tetapi juga kepada orang-orang yang hidup selepas itu. Maka penemuan fosil masa kini
yang menunjukkan kesamaan antara sebahagian spesis kera dengan manusia menjadi bukti akan kebenaran ayat-ayat al-Qur’an di atas. Lebih penting, ia menjadi peringatan kepada manusia secara umum dan orang bertaqwa secara khusus
bahawa akibat daripada melanggar perintah larangan Allah adalah amat berat.4
Kembali kepada perbincangan asal, kewujudan makhluk-makhluk adalah hasil daripada ciptaan Allah dan bukannya daripada proses evolusi. Lebih dari itu,
kehadiran makhluk-makhluk ini sepatutnya menjadi isyarat kepada manusia akan kekuasaan Allah yang mencipta semuanya. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat
tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah)
bagi orang-orang yang beriman. Dan pada kejadian
diri kamu sendiri, serta (pada kejadian) segala
binatang yang dibiakkan-Nya, terdapat juga tandatanda
(yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi
orang-orang yang meyakininya. Dan (pada)
pertukaran malam dan siang silih berganti, dan juga
(pada) rezeki yang diturunkan oleh Allah dari langit,
lalu Dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di
bumi sesudah matinya, serta (pada) peredaran
angin, (semuanya itu mengandungi) tanda-tanda
(yang membuktikan keesaan Allah) bagi kaum yang
mahu menggunakan akal fikiran. [al-Jathiyah 45:3-5]


Sebahagian ahli tafsir berpendapat, manusia tidak ditukar
menjadi kera akan tetapi tingkah-laku mereka yang ditukar menjadi seperti
kera. Saya berkata, jika demikian maka hal itu hanya akan menjadi
peringatan kepada orang pada zaman tersebut dan tidak kepada orang
zaman terkemudian. Memandangkan ayat 66 menerangkan bahawa hukum
pertukaran manusia menjadi kera adalah peringatan kepada orang zaman
itu dan terkemudian, maka yang ditukar adalah jasad dan tingkah-laku
supaya orang terkemudian dapat mengambil peringatan daripada
penemuan fosilnya.                                           
Walaubagaimanapun ditarik benang merah bahawa apa yang saya
sebut di atas hanyalah satu kemungkinan yang masih perlu dibuktikan
secara ilmiah. Semua ini membuka ruang yang luas lagi baru kepada para
pengkaji Islam. Kita tidak boleh berharap kepada para pengkaji bukan
Islam kerana seandainya mereka menemui bukti ilmiah bahawa spesis
kera tertentu sebenarnya berasal daripada manusia, nescaya mereka akan
menyembunyikannya. Menyatakan penemuan ini kepada orang ramai akan
membuktikan kebenaran al-Qur’an dan sekali gus Islam dan ini sudah
tentu tidak diingini oleh para pengkaji bukan Islam.
Selain manusia yang ditukar menjadi kera, ada juga sebahagian
lain yang ditukar menjadi khinzir. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman,
maksudnya: Katakanlah: “Mahukah, aku khabarkan kepada kamu
tentang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang
demikian itu? Iaitu orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan
dimurkai-Nya, dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka
sebagai kera dan babi.” [al-Maidah 5:60]

NASIHAT 11 : IBADAH MESTI BERLANDASKAN SYARI’AH (IMAM AL GHAZALI - AYYUH AL-WALAD)

PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

NASIHAT KE 11: IBADAH MESTI BERLANDASKAN SYARI’AH

Pengetahuan yang mendalam mengenai kaedah melaksanakan ibadah yang sahih kepada Allah menjadi pati rahsia segala ilmu.Ketaatan dalam peribadatan bermakna mengikut peraturan Allah SWT dalam arahanNya dan tegahanNya yang merangkumi semua perkataan dan perbuatan.Contohnya berdosa seseorang yang berpuasa pada hari raya fitrah dan aidul adhha serta pada hari-hari tasyriq.Demikian juga berdosa bagi seseorang yang mengerjakan sholat dengan memakai pakaian curi,walaupun pada zahirnya dia telah beribadah.
Wahai anakku,hendaklah seluruh perkataan dan perbuatanmu selaras dengan peraturan syarak,kera ilmu dan amal yang menyanggahi syarak adalah sia2 sahaja.Janganlah anda tertipu dengan sebahagian amalan melampau ahli2 tasawuf,kerana sebenar2 jalan akhirat  hanyalah dengan bermujahadah,melawan nafsu dengan riadhah atau latihan bukan hanya dengan ucapan yang direka-reka.
Tanda-tanda kecelakaan seseorang ialah tidak mengawal lidahnya,tertutup hatinya dengan kelalaian dan syahwat.Cahaya ma’rifah tidak akan bersinar dan hidup dalam hati2 yang empunyanya tidak bermujahadah melawan nafsu serta leka dengan kehidupan yang sia-sia.

SYARAH HIKAM N0 8 IBN ABBAD AL RUNDI: ALLAH MEMBUKA JALAN MAKRIFAT

VERSI IBN ABBAD AL RUNDI
  
ANUGERAH ALLAH TIDAK TERHAD
 
Kata Sheikh Ibn Atai’illah As-Kandari R.A yang bermaksud

8 Jika Dia membuka bagi anda jalan untuk mengetahui-Nya - tidak peduli jika penurunan amal anda. Untuk membuka Dia mahu anda untuk mengenali Dia. Adakah anda tidak sedar bahawa yang membolehkan anda mengetahui-Nya adalah anugerah-Nya kepada kamu, manakala amalan anda hanya apa yang anda tawarkan-Nya? Bagaimanakah apa yang anda tawarkan-Nya berbanding dengan apa yang Dia mengurniakan kepada kamu?

Jika Tuhan dibuka untuk anda laluan untuk mengetahui-Nya, dan jalan yang termasuk penyakit dan malapetaka dan yang mengambil mereka sebagai menyebabkan mengetahui Tuhan melalui Sifat-Nya sebagai pengampunan dan melemaskan dan kekuasaan dan lain-lain.

 Orang yang ditangani dalam Hikma ini adalah seorang yang peka dan menyeluruh, dan tidak tersangkut pada tali tidak memberi tumpuan yang menjadi disakitkan hati apabila menimpa. Jangan mengganggu jika usaha dan amal meringankan atau mengurangkan, atau anda tidak digalakkan dan tawar hati dengan kejadian dan pembukaan 'arah' dan mengurangkan amalan kamu,

 Tuhan berfirman dalam Hadis Qudsi:
"Jika saya mengenakan hamba yang soleh saya dan dia tidak mengadu kepada orang lain, saya akan membebaskan dia dari Saya, dan menggantikan daging yang lebih baik di tempat dagingnya, dan darah yang lebih baik di tempat darahnya, dan dia boleh meneruskan kerja ".

Dia akan  keluarkan penyakit segala dosa (yang semua diampunkan) sebagaimana hari dia dilahirkan, dan tidak akan bertanggungjawab bagi kesalahan yang dilakukan sebelumnya.

 Dan ia adalah berkaitan bahawa apabila seorang hamba yang soleh jatuh sakit, Tuhan memberitahu "Berhormat Mulia" [kiram katibeen]: "rekod hamba-Ku [abd] semua perbuatan beliau digunakan untuk lakukan apabila dia sihat".

Ini mengesahkan bahawa Dia hanya membuka bahawa arah atau jalan kepada anda mahu untuk membiasakan anda kepada keluwesan luas kepada kamu. Dan tidak syak lagi ini adalah lebih besar manfaat daripada amaun mana-mana perbuatan di mana anda dikehendaki membentangkan keikhlasan yang tidak terhingga.

Rabu, 05 September 2012

ISHH ISHH.. MENCEMARKAN TAUHID KITA : MENGGELAR ALAM INI SEBAGAI “ALAM SEMULA JADI”

Sebahagian orang ada yang menggelar alam ini sebagai “alam semula jadi”. Contohnya, ketika berkelah di taman, mendaki gunung, meneroka hutan atau berdayung, ada di antara kita yang berkata “Kami sedang mengecapi kecantikan alam semula jadi” atau “Sungguh indah alam semula jadi ini”. Selain itu ada juga yang menggelar alam ini sebagai “Mother Nature” kerana terikut-ikut kepada gelaran yang biasa digunakan oleh orang Barat. Sebenarnya ini adalah gelaran yang salah kerana alam ini tidak terjadi dengan sendirinya. Alam ini adalah ciptaan Allah Subhanahu wa Ta‘ala.  

Allah berfirman: 

Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Dia bersemayam di atas Arasy; Dia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Dia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintangbintang,(semuanya) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam. [al-A’raaf 7:54]

Malah keindahan alam ini sepatutnya menjadi faktor yang mengingatkan seseorang kepada penciptanya, tidak sebaliknya.
 Allah Subhanahu wa Ta‘ala mengingatkan kita:
Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintah langit
dan bumi, dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap
sesuatu. Sesungguhnya pada kejadian langit dan
bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada
tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan
keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang
berakal;
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan
mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk
dan semasa mereka berbaring mengiring, dan
mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan
bumi (sambil berkata):
“Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau
menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha
Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab
neraka.” [Ali Imran 3:189-191]

Oleh itu tidak sepatutnya kita menggelar alam ini sebagai “semula jadi”, tetapi sebutlah ia sebagai “alam ciptaan Allah”.

:60]