Jumat, 07 September 2012

....... MENCEMARKAN TAUHID KITA (2) : MENGAGGAP MAKHLUK WUJUD MELALUI PROSES EVOLUSI

Para pengkaji bukan Islam menganggap makhluk yang wujud masa kini, termasuklah manusia, semuanya terhasil melalui proses evolusi. Semua makhluk asalnya wujud dalam bentuk satu sel, kemudian dalam masa ratusan tahun, ia berevolusi menjadi makhluk-makhluk yang lain sehinggalah kepada apa yang wujud masa kini. Sayang sekali teori ini juga telah menyelinap masuk dalam pemikiran orang Islam. Banyak sumber yang menerang dan membenarkan teori evolusi sehingga sebahagian umat Islam menganggap ia sebagai penemuan yang muktamad.

Sebenarnya teori evolusi tidak lain adalah teori semata-mata bagi menjustifikasi kebingungan kaum Athies yang tidak mempercayai wujudnya Tuhan yang Maha
Pencipta.3 Mereka mencari-cari asal usul kewujudan makhluk melalui pemikiran dan fakta sains. Apabila tidak ditemui jawapan yang muktamad, mereka mencipta teori
evolusi bagi menyatakan asal usul kewujudan makhluk. Tanpa disedari, teori evolusi juga tidak memberikan jawapan yang muktamad kepada mereka. Paling kurang
terdapat tiga persoalan yang masih membingungkan mereka:

 Ini tidaklah bermaksud kita menolak sumber-sumber tersebut.
Akan tetapi hendaklah kita mengkaji dan menganalisanya. Sebagai contoh
siri dokumentari saluran satelit National Geographic dan Discovery
Channel memiliki manfaat yang banyak di dalamnya. Akan tetapi keduadua
saluran ini adalah di antara yang mempercayai teori evolusi dan
banyak mewar-warkannya dalam dokumentari mereka. Oleh itu hendaklah
kita menonton dengan sikap menganalisa antara yang baik dan buruk,
benar dan salah.
3 Teori evolusi yang dipersoalkan di sini ialah sel satu makhluk
berevolusi menjadi sel makhluk yang berbeza, seperti sel kera yang
berevolusi menjadi sel manusia dan sel dinosor yang berevolusi menjadi
sel badak, buaya, gajah dan sebagainya. Adapun evolusi dalam bentuk
pembiakan sel, maka memang ia diakui. Seperti satu sel manusia yang
berkembang biak menjadi beberapa sel atau satu sperma yang berkembang
biak menjadi janin, kemudian bayi, kemudian manusia yang bertahaptahap
umurnya dari kanak-kanak sehingga ke tua.

1. Jika benar semua makhluk asalnya berevolusi daripada satu sel, bagaimana pula sel yang pertama tersebut boleh wujud pada asalnya?

2. Jika benar sel tersebut berevolusi menjadi makhluk-makhluk tertentu, apakah yang menyebabkan sel tersebut mampu berevolusi?

3. Jika benar sel tersebut berevolusi, apakah kuasa yang mengatur proses tersebut sebegitu lancar sehingga mampu membentuk makhluk yang sempurna? Seandainya proses evolusi berlaku dengan sendirinya, sudah tentu hasil evolusi adalah tidak teratur, menjauhi sifat kesempurnaan. Bagi kita orang Islam, semua makhluk termasuk manusia tidak terhasil melalui proses evolusi. Akan tetapi ia adalah ciptaan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Allah menerangkan tentang awal penciptaan manusia:

Dan (ingatkanlah peristiwa) ketika Tuhanmu
berfirman kepada malaikat: “Sesungguhnya Aku
hendak menciptakan manusia dari tanah liat yang
kering, yang berasal dari tanah kental yang berubah
warna dan baunya. Kemudian apabila Aku
sempurnakan kejadiannya, serta Aku tiupkan
padanya roh-Ku, maka hendaklah kamu sujud
kepadanya.” [al-Hijr 15:28-29]

Demikian juga dengan penciptaan makhluk yang lain seperti binatang, Allah berfirman:

Dia (Allah) menciptakan langit dengan tidak
bertiang sebagaimana yang kamu melihatnya; dan
Dia mengadakan di bumi gunung-ganang yang
menetapnya supaya bumi itu tidak menghayunhayunkan
kamu; dan Dia biakkan padanya pelbagai
jenis binatang. Dan Kami menurunkan hujan dari
langit, lalu Kami tumbuhkan di bumi berbagai jenis
tanaman yang memberi banyak manfaat. [Luqman
31:10]

Jika golongan athies bertanya, siapa atau apa yang mencipta Allah? Kami menjawab, “mencipta” adalah sifat Allah manakala “dicipta” bukan sifat Allah. Memang setiap
sesuatu makhluk memiliki asal usulnya, akan tetapi Allah bukanlah seumpama makhluk sehingga dengan itu dapat dibicarakan asal usulnya. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku)
ialah Allah Yang Maha Esa; Allah Yang menjadi
tumpuan sekalian makhluk untuk memohon
sebarang hajat; Dia tiada beranak dan Dia pula tidak
diperanakkan; Dan tidak ada apa jua yang serupa
dengan-Nya.” [al-Ikhlas 112:1-4]

Jika golongan yang percaya dengan teori evolusi bertanya, bagaimana dengan penemuan-penemuan fosil yang menunjukkan kesamaan yang amat hampir antara
sebahagian spesis kera tertentu dan manusia zaman terdahulu? Kami menjawab, bahawa ia terdiri daripada dua kemungkinan:

1. Kesamaan yang amat hampir itu hanyalah satu
kebetulan. Namun kesamaan fosil tidaklah bererti
kesamaan jenis makhluk. Ini kerana penemuan fosil
tidak dapat menentukan samada “pemilik” fosil
tersebut adalah makhluk berakal atau tidak.
Digariskan bahawa perbezaan antara manusia dan
haiwan ialah manusia dianugerahkan Allah dengan
akal yang dengan itu dia dapat memilih pelbagai
tindak-tanduk. Manakala haiwan tidak diberi akal,
mereka hanya bertindak berdasarkan kebiasaan
tabiat dan fitrah yang dianugerahkan oleh Allah.

2. Kesamaan yang amat hampir itu mungkin benar,
akan tetapi ia tidak membuktikan bahawa spesis
kera tersebut telah berevolusi menjadi manusia.
Akan tetapi manusialah yang berevolusi menjadi
spesis kera tersebut. Ini kerana al-Qur’an telah
sedia mencatit sebahagian manusia yang oleh
kerana tindakan mereka melanggar hukum Allah,
mereka dihukum dengan perubahan menjadi kera.
Ayat berikut menjadi rujukan:

Dan sesungguhnya kamu telah mengetahui
(bagaimana buruknya akibat) orang-orang di
antara kamu yang melanggar (larangan) pada
hari Sabtu, lalu Kami berfirman kepada
mereka: “Jadilah kamu kera yang hina”.
Maka Kami jadikan apa yang berlaku itu
sebagai suatu hukuman pencegah bagi orangorang
yang ada pada masa itu dan orangorang
yang datang kemudian, dan suatu
pengajaran bagi orang-orang yang (hendak)
bertaqwa. [al-Baqarah 2:65-66]

Perhatikan juga bahawa tujuan Allah menghukum mereka menjadi kera tidak sekadar sebagai peringatan kepada orang-orang yang hidup pada saat itu, tetapi juga kepada orang-orang yang hidup selepas itu. Maka penemuan fosil masa kini
yang menunjukkan kesamaan antara sebahagian spesis kera dengan manusia menjadi bukti akan kebenaran ayat-ayat al-Qur’an di atas. Lebih penting, ia menjadi peringatan kepada manusia secara umum dan orang bertaqwa secara khusus
bahawa akibat daripada melanggar perintah larangan Allah adalah amat berat.4
Kembali kepada perbincangan asal, kewujudan makhluk-makhluk adalah hasil daripada ciptaan Allah dan bukannya daripada proses evolusi. Lebih dari itu,
kehadiran makhluk-makhluk ini sepatutnya menjadi isyarat kepada manusia akan kekuasaan Allah yang mencipta semuanya. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

Sesungguhnya pada langit dan bumi terdapat
tanda-tanda (yang membuktikan kekuasaan Allah)
bagi orang-orang yang beriman. Dan pada kejadian
diri kamu sendiri, serta (pada kejadian) segala
binatang yang dibiakkan-Nya, terdapat juga tandatanda
(yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi
orang-orang yang meyakininya. Dan (pada)
pertukaran malam dan siang silih berganti, dan juga
(pada) rezeki yang diturunkan oleh Allah dari langit,
lalu Dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di
bumi sesudah matinya, serta (pada) peredaran
angin, (semuanya itu mengandungi) tanda-tanda
(yang membuktikan keesaan Allah) bagi kaum yang
mahu menggunakan akal fikiran. [al-Jathiyah 45:3-5]


Sebahagian ahli tafsir berpendapat, manusia tidak ditukar
menjadi kera akan tetapi tingkah-laku mereka yang ditukar menjadi seperti
kera. Saya berkata, jika demikian maka hal itu hanya akan menjadi
peringatan kepada orang pada zaman tersebut dan tidak kepada orang
zaman terkemudian. Memandangkan ayat 66 menerangkan bahawa hukum
pertukaran manusia menjadi kera adalah peringatan kepada orang zaman
itu dan terkemudian, maka yang ditukar adalah jasad dan tingkah-laku
supaya orang terkemudian dapat mengambil peringatan daripada
penemuan fosilnya.                                           
Walaubagaimanapun ditarik benang merah bahawa apa yang saya
sebut di atas hanyalah satu kemungkinan yang masih perlu dibuktikan
secara ilmiah. Semua ini membuka ruang yang luas lagi baru kepada para
pengkaji Islam. Kita tidak boleh berharap kepada para pengkaji bukan
Islam kerana seandainya mereka menemui bukti ilmiah bahawa spesis
kera tertentu sebenarnya berasal daripada manusia, nescaya mereka akan
menyembunyikannya. Menyatakan penemuan ini kepada orang ramai akan
membuktikan kebenaran al-Qur’an dan sekali gus Islam dan ini sudah
tentu tidak diingini oleh para pengkaji bukan Islam.
Selain manusia yang ditukar menjadi kera, ada juga sebahagian
lain yang ditukar menjadi khinzir. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman,
maksudnya: Katakanlah: “Mahukah, aku khabarkan kepada kamu
tentang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang
demikian itu? Iaitu orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan
dimurkai-Nya, dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka
sebagai kera dan babi.” [al-Maidah 5:60]

NASIHAT 11 : IBADAH MESTI BERLANDASKAN SYARI’AH (IMAM AL GHAZALI - AYYUH AL-WALAD)

PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

NASIHAT KE 11: IBADAH MESTI BERLANDASKAN SYARI’AH

Pengetahuan yang mendalam mengenai kaedah melaksanakan ibadah yang sahih kepada Allah menjadi pati rahsia segala ilmu.Ketaatan dalam peribadatan bermakna mengikut peraturan Allah SWT dalam arahanNya dan tegahanNya yang merangkumi semua perkataan dan perbuatan.Contohnya berdosa seseorang yang berpuasa pada hari raya fitrah dan aidul adhha serta pada hari-hari tasyriq.Demikian juga berdosa bagi seseorang yang mengerjakan sholat dengan memakai pakaian curi,walaupun pada zahirnya dia telah beribadah.
Wahai anakku,hendaklah seluruh perkataan dan perbuatanmu selaras dengan peraturan syarak,kera ilmu dan amal yang menyanggahi syarak adalah sia2 sahaja.Janganlah anda tertipu dengan sebahagian amalan melampau ahli2 tasawuf,kerana sebenar2 jalan akhirat  hanyalah dengan bermujahadah,melawan nafsu dengan riadhah atau latihan bukan hanya dengan ucapan yang direka-reka.
Tanda-tanda kecelakaan seseorang ialah tidak mengawal lidahnya,tertutup hatinya dengan kelalaian dan syahwat.Cahaya ma’rifah tidak akan bersinar dan hidup dalam hati2 yang empunyanya tidak bermujahadah melawan nafsu serta leka dengan kehidupan yang sia-sia.

SYARAH HIKAM N0 8 IBN ABBAD AL RUNDI: ALLAH MEMBUKA JALAN MAKRIFAT

VERSI IBN ABBAD AL RUNDI
  
ANUGERAH ALLAH TIDAK TERHAD
 
Kata Sheikh Ibn Atai’illah As-Kandari R.A yang bermaksud

8 Jika Dia membuka bagi anda jalan untuk mengetahui-Nya - tidak peduli jika penurunan amal anda. Untuk membuka Dia mahu anda untuk mengenali Dia. Adakah anda tidak sedar bahawa yang membolehkan anda mengetahui-Nya adalah anugerah-Nya kepada kamu, manakala amalan anda hanya apa yang anda tawarkan-Nya? Bagaimanakah apa yang anda tawarkan-Nya berbanding dengan apa yang Dia mengurniakan kepada kamu?

Jika Tuhan dibuka untuk anda laluan untuk mengetahui-Nya, dan jalan yang termasuk penyakit dan malapetaka dan yang mengambil mereka sebagai menyebabkan mengetahui Tuhan melalui Sifat-Nya sebagai pengampunan dan melemaskan dan kekuasaan dan lain-lain.

 Orang yang ditangani dalam Hikma ini adalah seorang yang peka dan menyeluruh, dan tidak tersangkut pada tali tidak memberi tumpuan yang menjadi disakitkan hati apabila menimpa. Jangan mengganggu jika usaha dan amal meringankan atau mengurangkan, atau anda tidak digalakkan dan tawar hati dengan kejadian dan pembukaan 'arah' dan mengurangkan amalan kamu,

 Tuhan berfirman dalam Hadis Qudsi:
"Jika saya mengenakan hamba yang soleh saya dan dia tidak mengadu kepada orang lain, saya akan membebaskan dia dari Saya, dan menggantikan daging yang lebih baik di tempat dagingnya, dan darah yang lebih baik di tempat darahnya, dan dia boleh meneruskan kerja ".

Dia akan  keluarkan penyakit segala dosa (yang semua diampunkan) sebagaimana hari dia dilahirkan, dan tidak akan bertanggungjawab bagi kesalahan yang dilakukan sebelumnya.

 Dan ia adalah berkaitan bahawa apabila seorang hamba yang soleh jatuh sakit, Tuhan memberitahu "Berhormat Mulia" [kiram katibeen]: "rekod hamba-Ku [abd] semua perbuatan beliau digunakan untuk lakukan apabila dia sihat".

Ini mengesahkan bahawa Dia hanya membuka bahawa arah atau jalan kepada anda mahu untuk membiasakan anda kepada keluwesan luas kepada kamu. Dan tidak syak lagi ini adalah lebih besar manfaat daripada amaun mana-mana perbuatan di mana anda dikehendaki membentangkan keikhlasan yang tidak terhingga.

Rabu, 05 September 2012

ISHH ISHH.. MENCEMARKAN TAUHID KITA : MENGGELAR ALAM INI SEBAGAI “ALAM SEMULA JADI”

Sebahagian orang ada yang menggelar alam ini sebagai “alam semula jadi”. Contohnya, ketika berkelah di taman, mendaki gunung, meneroka hutan atau berdayung, ada di antara kita yang berkata “Kami sedang mengecapi kecantikan alam semula jadi” atau “Sungguh indah alam semula jadi ini”. Selain itu ada juga yang menggelar alam ini sebagai “Mother Nature” kerana terikut-ikut kepada gelaran yang biasa digunakan oleh orang Barat. Sebenarnya ini adalah gelaran yang salah kerana alam ini tidak terjadi dengan sendirinya. Alam ini adalah ciptaan Allah Subhanahu wa Ta‘ala.  

Allah berfirman: 

Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Dia bersemayam di atas Arasy; Dia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Dia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintangbintang,(semuanya) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam. [al-A’raaf 7:54]

Malah keindahan alam ini sepatutnya menjadi faktor yang mengingatkan seseorang kepada penciptanya, tidak sebaliknya.
 Allah Subhanahu wa Ta‘ala mengingatkan kita:
Dan bagi Allah jualah kuasa pemerintah langit
dan bumi, dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap
sesuatu. Sesungguhnya pada kejadian langit dan
bumi, dan pada pertukaran malam dan siang, ada
tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan, dan
keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang
berakal;
(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan
mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk
dan semasa mereka berbaring mengiring, dan
mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan
bumi (sambil berkata):
“Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau
menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha
Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab
neraka.” [Ali Imran 3:189-191]

Oleh itu tidak sepatutnya kita menggelar alam ini sebagai “semula jadi”, tetapi sebutlah ia sebagai “alam ciptaan Allah”.

:60]

APA ITU TAUHID DAN ANASIR PENCEMARANNYA.. TUAN-TUAN & PUAN-PUAN...

Apabila ditanya tentang maksud kalimah tauhid “La ila ha illaLlah”, yang difahami oleh kebanyakan kita ialah “tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah”. Ini
adalah benar, namun ruang lingkup tauhid tidaklah terhad dalam konteks sembahan sahaja. Ia adalah lebih luas meliputi apa yang dapat dikatakan sebagai “tiada yang
dapat dianggap melakukan kerja-kerja tuhan melainkan Allah” atau “tiada yang mampu berperanan sebagai tuhan melainkan Allah”.

Dimaksudkan dengan “kerja-kerja atau peranan tuhan” ialah sesuatu yang dinilai oleh manusia sebagai kononnya mampu mencipta dari tiada kepada ada,
mengurus alam, mengetahui hal ghaib, menetapkan sesuatu kebaikan atau keburukan, mengabulkan doa, memberi pertolongan, menggubal syari‘at dan sebagainya. Oleh itu apabila kita bersaksi dengan kalimah tauhid “La ila ha illaLlah”, kita sebenarnya bersaksi bahawa tiada Tuhan atau apa-apa jua kecuali Allah yang mencipta dari tiada kepada ada, mengurus alam, mengetahui hal ghaib, menetapkan sesuatu kebaikan atau keburukan, mengabulkan doa, memberi pertolongan, menggubal syari‘at dan sebagainya. Setelah membaca penjelasan di atas, saya yakin para  sekalian akan menyatakan bahawa itulah tauhid yang disaksikan selama ini. Akan tetapi sedar atau tidak, ada beberapa perkara yang jika kita meyakininya atau melakukannya, akan mencemari kemurnian tauhid tersebut.


Kenapa Disebut “Pencemaran Kemurnian Tauhid”?

Tauhid yang murni adalah apabila keesaan Allah tidak disekutui dengan sesuatu apa jua. Firman Allah:
Dan hendaklah kamu beribadat kepada Allah dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua. [al-Nisa’ 4:36]

Namun ramai di kalangan kita orang-orang yang beriman, di samping mentauhidkan Allah, tetap mempersekutukan-Nya dengan sesuatu yang lain. Allah Subhanahu wa Ta‘ala menerangkan hakikat ini:
Dan (orang-orang yang beriman kepada Allah), kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah melainkan mereka mempersekutukan-Nya juga
dengan yang lain. [Yusuf 12:106]

Tindakan seperti inilah yang dimaksudkan sebagai pencemaran kemurnian tauhid, iaitu mencampur adukkan keimanan kepada tauhid yang murni dengan syirik. Firman Allah:

Orang-orang yang beriman dan tidakmencampur adukkan iman mereka dengankezaliman (syirik), mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan merekalah orang-orangyang mendapat hidayah petunjuk. [al-An’aam 6:82]

“Kezaliman” yang dimaksudkan dalam ayat 82 surah al-An’aam di atas adalah syirik, sepertimana yang dijelaskan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala melalui lisan
Luqman:
Dan (ingatlah) ketika Luqman berkata kepada anaknya, semasa dia memberi nasihat kepadanya: “Wahai anak kesayanganku, janganlah engkau
mempersekutukan Allah (dengan sesuatu yang lain), sesungguhnya perbuatan syirik itu adalah satu kezaliman yang besar.” [Luqman 31:13]


Ke Arah Tauhid Yang Benar-Benar Murni.

Berdasarkan ayat-ayat di atas, maka tujuan tulisan ini adalah mengajak para pembaca sekalian ke arah tauhid yang benar-benar murni. Ajakan ini adalah supaya kita
menepati perintah Allah yang bermaksud: “…dan janganlah kamu sekutukan Dia dengan sesuatu apa jua.” [al-Nisa’ 4:36] Apabila kita menepati perintah ini,
maka kita termasuk dalam golongan: “…mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan merekalah orang-orang yang mendapat hidayah
petunjuk.” [al-An’aam 6:82]

Terlebih penting adalah supaya kita semua terpelihara daripada dosa syirik, iaitu satu-satunya dosa yang tidak diampunkan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala:
Sesungguhnya Allah tidak akan mengampunkan dosa syirik mempersekutukan-Nya (dengan sesuatu apa jua) dan akan mengampunkan
dosa yang lain dari itu bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya (menurut aturan syariat-Nya). Dan sesiapa yang mempersekutukan Allah (dengan
sesuatu yang lain), maka sesungguhnya dia telah melakukan dosa yang besar. [al-Nisa 4:48]

Dalam mengajak para pembaca yang budiman sekalian ke arah tauhid yang benar-benar murni, saya telah memilih tiga belas perkara yang paling lazim berlaku
di kalangan masyarakat kita yang mencemari kemurnian tersebut. Di luar sana mungkin wujud pencemaran tauhid yang lain, akan tetapi demi menjaga ketebalan buku dan kesesuaiannya kepada para pembaca umum, saya mencukupkannya kepada apa yang paling lazim berlaku sahaja

 Orang yang meyakini atau melakukan sesuatu yang mencemari kemurnian tauhid tidaklah dihukum sebagai orang musyrik secara serta merta. Manhaj Ahl al-Sunnah
wa al-Jama'ah adalah menghukum pada perbuatan, tidak pada pembuatnya. Ini kerana orang yang membuatnya mungkin:

1. Tidak tahu bahawa ia adalah satu kesalahan.
2. Terkeliru antara betul dan salah.
3. Terpaksa melakukannya.

Sebagai contoh, orang yang memakai tangkal tidak boleh dihukum sebagai orang musyrik secara serta merta. Ini kerana mungkin dia tidak tahu memakai tangkal adalah satu kesalahan, atau dia terikut-ikut dengan amalan orang ramai yang membolehkan memakai tangkal atau dia disuruh oleh ibubapanya untuk memakai tangkal. Maka tanggungjawab kita ialah menerangkan kepada dia bahawa memakai tangkal adalah salah satu perkara yang mencemari kemurnian tauhid tanpa menghukum dia sebagai orang yang musyrik. Dengan itu ingin digariskan bahawa buku ini tidak bertujuan menghukum sesiapa sebagai orang musyrik.
Tujuannya adalah menerangkan perbuatan yang mencemari kemurnian tauhid tanpa menghukum sesiapa sebagai orang musyrik. Catatan ini adalah penting kerana ramai di kalangan umat Islam yang tidak mampu membezakan antara perbuatan dan pembuatnya, sehingga menganggap kedua-duanya adalah sama. Perkara ini juga berlaku kepada urusan yang lain. Contohnya, apabila melihat seseorang minum arak, tidak boleh menghukumnya sebagai orang kafir. Ini kerana mungkin dia tidak tahu bahawa minum arak adalah satu larangan agama, atau dia tidak sedar bahawa apa yang sedang diminumnya adalah arak atau dia dalam suasana amat dahaga sehingga terpaksa minum apa jua yang ditemuinya. Maka tanggungjawab kita ialah menerangkan kepadanya bahawa minum arak adalah larangan agama tanpa menghukumnya sebagai orang kafir.

Contoh kedua, apabila mendapati sebuah syarikat yang tidak mengamalkan syari‘at Islam dalam pengurusan mereka, tidak boleh menghukum pihak pengurus dan warga kerjanya sebagai kafir. Ini kerana mungkin mereka tidak tahu bahawa syari‘at Islam turut meliputi cara pengurusan syarikat, atau mereka terkeliru dalam cara penerapan syari‘at Islam, atau mereka dihalang oleh para pemegang saham daripada melaksanakan syari‘at Islam dalam pengurusan syarikat. Maka tanggungjawab kita ialah menerangkan kepada mereka, termasuk para
pemegang saham, bahawa syari‘at Islam meliputi cara pengurusan syarikat tanpa menghukum mereka sebagai orang kafir.

Contoh lain, apabila mendapati seorang yang sedang berpuasa sunat bulan Rejab, tidak boleh menghukumnya sebagai ahli bid‘ah yang bakal menduduki
neraka. Ini kerana mungkin dia tidak tahu bahawa semua hadis fadilat Rejab adalah dha‘if, atau dia terkeliru dengan pendapat orang ramai bahawa konon boleh mengamalkan hadis dha‘if tanpa diperhatikan syarat-syaratnya. Maka tanggungjawab kita ialah menerangkan kepadanya bahawa puasa sunat bulan Rejab adalah bid‘ah tanpa menghukum dia sebagai ahli bid‘ah.

Demikian beberapa contoh bagi membezakan antara perbuatan dan pembuatnya. Sekali lagi diulangi bahawa manhaj Ahl al-Sunnah wa al-Jam 'ah dalam hal ini
adalah menghukum perbuatan manakala hukum bagi pembuatnya ditangguhkan sehingga diperhatikan faktorfaktor yang melatar belakangi pembuat tersebut.

NASIHAT 10 : BANGUNLAH QIYAUMULLAI (IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)

PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Wahai anakku yang tercinta ! Seandainya ilmu sahaja telah memadai maka apakah perlunya seruan supaya kita bangun beribadah diwaktu malam atau penghujung malam,sebagaimana berikut:
هل من سائل ؟ هل من مستغفر ؟ هل من تائب ؟
“Adakah disana orang yang meminta sesuatu ? Adakah di sana orang yang meminta ampun ? Adakah disana orang yang bertaubat ?
Sebahagian sahabat Rasulullah SAW menceritakan tentang ketinggian peribadi Abdullah ibn Umar.Junjungan SAW  bersabda tentangnya:


نعم الرجل هو لو كان يصلي بالليل
  
Mafhumnya:Abdullah bin Umar itu baik orangnya apatah lagi apabila beliau selalu bangun sholat diwaktu malam.


Dan Rasulullah SAW pernah bersabda kepada salah seorang sahabatnya:


يا فلان لا تكثر النوم بالليل فان كثرة النوم بالليل يدع صاحبه فقيرا يوم القيامة

Mafhumnya:Ya Fulan!Janganlah engkau terlalu banyak tidur diwaktu malam kerana terlalu banyak tidur diwaktu malam itu mengakibatkan seseorang itu papa kedana di hadapan Allah pada hari qiyamat nanti.
Wahai anakku! Hendaklah engkau selalu mengingati firman Allah:


  ومن الليل فتهجد به  

 Maksudnya: Dan hendaklah engkau bangkit sholat tahajjud pada sebahagian daripada malam.(S.al-Isra` ayat 79)
وبالاسحار هم يستغفرون
   
 Maksudnya:Dan diwaktu sahur mereka sentiasa beristighfar mohon keampunan Allah.( S.az-Zariyat ayat18
Maksudnya:(Mereka yang berjaya itu ialah) orang yang selalu beristighfar pada waktu sahur.
Nabi SAW bersabda


:ثلاث اصوات يحبها الله تعالي صوت الديك وصوت الذي يقراء القران وصوت المستغفرين بالاسحار 
Mafhumnya:Tiga suara yang dicintai Allah; Suara ayam jantan yang berkokok diwaktu dinihari,suara orang yang membaca al-Quran dan suara orang yang beristighfar di waktu sahur.

Sehubungan ini Sufyan al-Thauri menyatakan bahawa Allah SWT menciptakan satu angin yang berhembus diwaktu sahur untuk membawa zikir Perkasa.


Beliau menambah lagi bahawa apabila tiba malam terdengar suara yang memanggil dibawah ’arasy:”Hendaklah kamu bangkit wahai ahli ibadat ! Lantas mereka pun bangin sholat sebanyak-banyaknya.Apabila berlalu separuh malam maka terdengar suara yang menyeru ”Hendaklah kamu bangkit wahai para qanitin ! iaitu orang-orang yang beribadah dengan bersungguh-sungguh.Lantas mereka bangkit dengan mengerjakan sholat hingga waktu sahur.Dan apabila tiba waktu sahur maka terdengar suara.”Hendaklah kamu bangkit wahai para mustaghfirin.”Lalu mereka bangkit beristighfar.Dan apabila fajar sudah menyinsing maka memanggil satu suara.”Hendaklah kamu bangkit wahai para ghafilin iaitu orang yang lalai.”Lantas mereka bangkit dari hamparan mereka seperti orang yang mati yang bangkit dari kubur mereka.
Wahai anakku tercinta ! Luqman al-Hakim berwasiat kepada anaknya:”Janganlah ayam jantan itu lebih bijak daripada anda.Ia berkokok diwaktu sahur sedangkan anda masih tidur lagi.Syair berikut digubah indah untuk menginsafkan anda wahai anakku !
لقد هتفت في جنح ليل حمامة    علي فنن وهنا واني لنائم
كذبت وبيت الله لو كنت عاشقا    لما سبقتني بالبكاء الحمائم
وازعم اني هائم ذو صبابة    لربي فلا ابكي وتبكي البهائم
  • Sesungguhnya memanggil-manggil dikegelapan malam burung merpati yang bertenggek diatas dahan kayu.Ia terus memanggil-manggil sedangkan aku asyik dalam tidurku
  • Bohong,sebenarnya aku berbohong demi Tuhan BaytuLlah,seandainya aku sememangnya asyikkan Allah sudah tentu burung tidak akan mendahuluiku menangis.
  • Aku mendakwa bahawa aku seorang pencinta yang sangat dahaga untuk bertemu kekasihnya,namun kenapa aku masih belum mampu menangis seperti menangisnya haiwan.

NASIHAT 9 :TINGKATKAN HEMAH, KAWAL NAFSU & BEKAL UNTUK AKHIRAT (IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD

PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Berhemahlah untuk meningkatkan kerohanian serta anggaplah kegagalan berpunca daripada hawa nafsu yang songsang.Biarkanlah kematianmu itu hanya pada jasad kerana tempat persemadian jasad adalah didalam liang lahad.Para ahli al-kubur senantiasa menanti kedatanganmu bersama mereka,janganlah anda kesana tanpa persiapan.Saydina Abu Bakar al-Siddiq r.a. berkata:”Jasad kita itu tidak ubahnya laksana sangkar burung atau kandang haiwan maka fikirlah dengan mendalam tentang hakikat dirimu.Dan tentukanlah dirimu yang mana satu antara dua perumpamaan itu.Jikalau anda umpama burung yang terbang tinggi maka ia akan terbang dengan penuh kegembiraan apabila ia mendengar seruan:
يَـٰٓأَيَّتُہَا ٱلنَّفۡسُ ٱلۡمُطۡمَٮِٕنَّةُ (٢٧) ٱرۡجِعِىٓ إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً۬ مَّرۡضِيَّةً۬ (٢٨) فَٱدۡخُلِى فِى عِبَـٰدِى (٢٩) وَٱدۡخُلِى جَنَّتِى (٣٠)
 Maksudnya: Hai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi diridhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jama’ah hamba-hamba-Ku, masuklah ke dalam syurga-Ku.(Surah al-Fajr ayat 27-30)

 Anda akan terbang tinggi sehingga hinggap di pucuk pohon-pohon syurga sebagaimana sabda Rasulullah SAW ketika meninggal sahabat nya Saad bin Mu’az:
اهتز عرش الرحمن من موت سعد بن معاذ
 Mafhumnya:Telah bergegar a’arasy Allah kerana kegembiraan ketika kematian Saad bin Mu’az.Mudah-mudahan Tuhan melindungi anda daripada menjadi seperti binatang ternak sebagaimana firmanNya:
 َ
Maksudnya:Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. Surah al-A’raf ayat 179.


 Maka tidak mustahil anda berpindah dari alam dunia ini ke dalam jurang api neraka.Imam Hasan Basri telah diberi gelas yang berisi air sejuk lantas beliau memegangnya dan jatuh pengsan.Apabila sedar seseorang bertanya kenapa tuan pengsan.Jawab beliau tadi aku teringat angan-angan ahli neraka yang berkata kepada ahli syurga:


وَنَادَىٰٓ أَصۡحَـٰبُ ٱلنَّارِ أَصۡحَـٰبَ ٱلۡجَنَّةِ أَنۡ أَفِيضُواْ عَلَيۡنَا مِنَ ٱلۡمَآءِ أَوۡ مِمَّا رَزَقَڪُمُ ٱللَّهُۚ قَالُوٓاْ إِنَّ ٱللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى ٱلۡكَـٰفِرِينَ

Maksudnya:Dan penghuni neraka menyeru penghuni syurga: ” Limpahkanlah kepada kami sedikit air atau makanan yang telah dirizkikan Allah kepadamu.” Mereka (penghuni surga) menjawab: “Sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya itu atas orang-orang kafir, .(Surah al-A’raf ayat 50)