Sabtu, 25 Juni 2016

TASAWWUF MODEN FASAL 6 : IRADAH (DARI BAB 1 BERBAGAI PENDAPAT TENTANG BAHAGIA)



TULISAN PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)

Pekerjaan akal yang paling berat ialah membezakan mana yang buruk dan mana yang baik, serta memahamkan barang sesuatu. Tetapi dengan semata-mata akal saja belum pula cukup untuk mencapai bahagia, kerana akal berhenti perjalanannya sehingga itu. Adapun yang menjadi perantaraan antara akal dengan bahagia, ialah iradah, kemahuan! Walaupun akal sudah lanjut dan tinggi, kalau tidak ada iradah untuk mencapai bahagia, bahagia itu tidak akan trecapai. Iradah adalah kekuatan nafsiah kita, pada kedirian kita, yang tidak dapat berpisah dari hajat hidup. Kalau hajat itu kuat, timbullah iradah, sehingga dapatlah dia menaklukkan segala pengaruh yang mendatang dari luar dan bekas-bekas asing, kalau kehidupan lemah, iradah itu pun jatuh. Kalau iradah jatuh terpengaruhlah diri oleh keadaan sekeliling kita, dan sukarlah mencapai bahagia.

Bertambah besar iradah, bertambah dekat bahagia. Bertambah lembik iradah, bertambah jauh bahagia.

Ilmu kedoktoran moden, telah memasukkan juga ilmu jiwa ke dalam bagian ilmu kedoktoran. Mereka sudah mendapat kepastian bahawa iradah atau kemahuan itu amat besar pengaruhnya bagi jasmani dan rohani manusia. Ramai orang yang baru demam sedikit sahaja, kerana lemah iradahnya, demamnya bertambah larut. Segala macam penyakit mendekat pada dirinya. Ada orang yang baru sembuh dari penyakit yang menimpanya kerana iradahnya kuat. Iradah itu tidak bergantung kepada besar kecilnya tubuh, sedikit atau ramainya orang. Kerapkali orang yang besar dan tegap badannya dapat diperintah oleh orang kecil, kerana iradahnya di kecil itu lebih kuat. Dan ada pula golongan umat beribu-ribu banyaknya tak dapat membantah seorang pemimpin yang memiliki iradah yang kuat.

Kekuatan sugesti yang dipakai oleh para doktor di zaman moden, menunjukkan besarnya pengaruh iradah. Pernah doktor-doktor mengubati orang sakit cuma dengan iradahnya, tidak memakai resep (ubat), sehingga penyakit itu sembuh, hanya bergantung kepada cara, raut muka dan sikap seketika memeriksa penyakit. Tabib-tabib kuno pun tidak memungkiri akan kekuatan ini. Abu Bakar Razi, tabib Arab dan hakim yang mashyur itu berkata:

"Hendaklah tabib memasukkan waham kepada hati si sakit bahawa penyakitnya tidak berbahaya dan dia akan lekas sembuh".

Ibnu Sina sangat terkenal keahliannya mengubati penyakit dengan sugesti. Tabib moden memperhalus penyelidikan ilmu ini sehingga dapat digunakan juga untuk membedah. Dengan kekuatan iradah, doktor itu berkata kepada pasien yang akan dibedah: "Engkau akan dibedah sekarang juga, tetapi engkau tidak akan merasa sakit".

Lantaran takluknya dan percayanya kepada doktor itu memang dia tidak merasa sakit sedikit juga ketika dibedah.

Kalau si sakit sendiri merasa dalam iradahnya bahawa doktor yang mengubatinya itu pandai dan dia akan lekas sembuh, penyakitnya akan segera lenyap. Tetapi kalau dia kurang yakin, walaupun apa macam ubat yang diminumnya, tipislah harapan akan memberi manfaat. Sebab itu bertambah masyhur nama seseorang lebih kuat iradah orang mempercayainya.

Kelemahan iradah dan kekuatan waham itulah yang menyebabkan takut dan kurang tenang.

Kalau waham itu berbekas pada akal, menjalarlah dia kepada seluruh perjalanan fikiran, angan-angan dan kehendak. Ternyata tandanya pada tubuh kasar, jelas terbayang pada muka. Dia menjadi pucat, ragu-ragu sak wasangka, tidak percaya pada diri sendiri. Kalau dia gembira, lupa akan dirinya. Pucat dan putus harapan jika kecewa. Jantungpun demikian pula, denyutnya berkurang perjalanannya melemah. Lantaran itu perjalanan darah menjadi tak menentu.

Lantaran waham-waham itulah manusia merasai sakit, padahal bukan sakit, menanggung takut dengan tidak ada sebab buat takut. Dengan menguatkan iradah, bolehlah bertahan dan terbenteng diri dari pengaruh luar itu. Dari pengecut berganti menjadi tenang dan sabar. Dari pemalas menjadi seorang yang giat gembira. Dari seorang yang putus asa dan tiada merasa puas dengan keadaannya, menjadi seorang yang merasa bahagia.

Kalau iradah kepada barang sesuatu telah kuat, kita tidak merasa apa yang dikatakan sakit.

Misalnya, seorang pemuda sedang berjalan-jalan dengan gadis kecintaannya. Tiba-tiba datang satu bahaya, misalnya anjing gila mengejar atau kekasih itu diganggu orang. Lantaran dia hendak menunjukkan kesetiaan dan keberanian di hadapan kekasihnya itu, ditentangnya bahaya tidak dipedulikannya apa yang akan menimpa dirinya. Tapi ada pula orang lain, iradahnya tak sekuat itu, dipandangnya pekrjaan itu mencelakan dirinya, lalu dia membiarkan kekasihnya diganggu orang.

Seorang pemimpin bangsa, kerana sikapnya tidak disetujui oleh musuhnya bila beroleh kekalahan, kerana kalah dan menang itu bergilir, dia dihukum bunuh. Dia naikkan ke tiang gantungan. Kerana dari bermula iradahnya telah kuat, tidaklah dipedulikannya bahaya atau mati yang ada di hadapannya itu. Ditunggunya kematian dengan gagah. Tetapi orang yang tak ada iradahnya, yang terhukum lantaran hatinya penuh dengan waham yang menyesatkan, sebelum naik tiang gantungan dia telah mati dibunuh oleh takutnya.

Seperti kata Mutanabbi:

"Orang pengecut mati beribu kali, orang berani matinya hanya sekali".

Sebab itu, jika emas mahal harganya kerana emas dipergunakan untuk perhiasan dan kebanggaan diri. Maka iradah adalah lebih mahal dari emas, kerana dengan iradah orang bercita-cita yang tinggi. Cuma sayang, kelakuan manusia ini, lebih takluk kepada kehendak jasmani yang akan hancur dalam liang lahat dan tiada peduli kepada kehendak rohani yang akan hidup selamanya. Padalah kehidupan yang bererti dalam dunia ini ialah bahagia, bahagia yang timbul dari akal yang dapat tercapai melalui iradah (kemahuan). Maka tidaklah sama darjat manusia di atas dunia ini, kerana ada yang kurang akalnya, sebab itu kurang iradahnya sehingga kurang pula bahagianya, bahkan jauh dari bahagia sejak di dunia sampai jasmaninya bercerai dengan rohaninya.

Schopenhauer, ahli falsafah Jerman menyimpulkan alam dan hidup dalam falsafahnya yang terkenal "Alam itu ialah kemahuan".

TASAWWUF MODEN FASAL 5 PENDAPAT NABI MUHAMMAD SAW (DARI BAB 1 BERBAGAI PENDAPAT TENTANG BAHAGIA)



TULISAN PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)


Sekarang marilah kita selidik bagaimana pendapat Nabi Muhammad s.a.w., dari hal bahagia, setelah kita lihat beberapa pendapat Falsafah Timur dan Barat.

Dari Aisyah r.a., bahawa pada suatu hari dia bertanya kepada Rasulullah saw:

"Ya Rasulullah, dengan apakah kelebihan setengah manusia dari yang setengahnya?".

Rasulullah saw menjawab: "Dengan akal".

Kata Aisyah pula" "Dan di akhirat?".

"Dengan akal juga". Kata baginda.

"Bukankah seorang manusia lebih dari manusia yang lain dari hal pahala lantaran amal ibadatnya?". Kata Aisyah pula.

"Hai Aisyah, bukankah amal ibadat yang mereka kerjakan itu hanya menurut kadar akalnya? Sekadar ketinggian darjat akalnya, sebegitulah ibadah mereka dan menurut amal itu pula pahala yang diberikan kepada mereka".

Sabda Rasulullah pula:

"Allah telah membagi akal kepada tiga bagian, siapa yang cukup mempunyai ketiga bagiannya, sempurnalah akalnya, kalau kekurangan walau sebagian, tidaklah ia terhitung orang yang berakal.

Orang bertanya: "Ya Rasulullah, manakah bagian yang tiga macam itu?".

Kata baginda: "Pertama baik makrifatnya dengan Allah, kedua baik taatnya bagi Allah, baik pula sabarnya atau ketentuan Allah".

Berkata setengah Hukama:

"Tiap-tiap sesuatu di dalam alam ini ada batas perjalanannya. Tetapi akal tidak terbatas, adapun manusia bertingkat-tingkat di dalam darjat akalnya, laksana darjat wangi dari tiap-tiap bunga.

Dari sabda Nabi itu, dapat kita ambil kesimpulan bahawa darjat bahagia manusia itu menurut darjat akalnya, kerana akallah yang dapat membezakan antara baik dengan buruk, akal yang dapat mengagak-agihkan segala pekerjaan, akal yang menyelidik hakikat dan kejadian segala sesuatu yang dituju dalam perjalanan hidup dunia ini. Bertambah sempurna, bertambah indah dan murni akal itu, bertambah pulalah tinggi darjat bahagia yang kita capai, sebab itu menurut kehendak hadis tadi kepada kesempurnaan akallah kesempurnaan bahagia.

Akal manusia bertingkat, kehendak manusia berbeza-beza menurut tingkat akal masing-masing. Setengah manusia sangat cinta kepada kehormatan dan kemuliaan, sehingga simpang perjalanan dan segala ikhtiar dipergunakannya untuk sampai ke situ. Ia mahu berkorban, mahu menempuh kesusahan dan kesakitan asal ia boleh encapai kemuliaan dan kehormatan. Pada hal setengah golongan tidak peduli semua itu. Buat dia, asal dapat mencapai hidup, tak mengganggu orang lain, cukuplah. Apa guna menghabiskan tenaga untuk mencapai kemuliaan dan kehormatan yang bagaikan mimpi itu.

Harta benda dunia, sebagian besar manusia berusaha mencari, bersusah payah, menghabiskan tenaga, tidak peduli hujan-panas, haus lapar, kadang-kadang berhilang-hilang negeri, meninggalkan kampung, anak isteri dan handai taulan. Padahal ada pula golongan yang tidak peduli akan harta benda itu, asal hatinya tenteram di dalam khalwat mengingat Tuhannya, sebagaimana kebiasaan ahli-ahli zuhud dan sufi yang masyhur, asal lekat pakaian untuk penutup aurat, dapat sesuap pagi dan petang, cukuplah. Dia juga ignin kekayaan, tetapi kakayaan jiwa. Dia ingin juga kemuliaan, tetapi kemuliaan yang lebih kekal dari harta.

Ada orang lupa siang, lupa malam, lupa kampung dan lupa negeri hanya untuk mencari pangkat, mencari tepuk kuduk (sanjungan), mencari pujian, mencari beberapa keping emas, perak dan tembaga yang akan dideretkan di atas dadanya, yang tergadai, teragun harta benda pusaka nenek moyangnya. Padahal ada pula golongan yang tidak lekat di hatinya segala perhiasan yang tak kekal itu, kerana dipandangnya bahawa segala barang-barang perhiasan dada itu, tak lebih harganya dengan permainan kuda-kuda dan puput anak-anak.

Ada orang yang di mana-mana ingin menonjolkan diri seperti 'ayam putih', di gelanggang. Ingin, terus di muka saja hendaknya, jangan sampai ketinggalan. Padahal ada pula orang yang benci pada segala yang ramai, berniat hendak memisahkan dirinya ke tempat sunyi, supaya tidak bergaul dengan manusia yang ramai ini, yang diikat oleh beberapa kewajipan, yang memenatkan diri. Di tempat sunyi dia bebas mengingat Rabbul Izzati semata-mata.

Segala perbezaan dan perubahan tingkatan pandangan hidup manusia itu, timbul kerana perbezaan tingkatan pendapat akal. Berlainan pendapat kerana berlainan pengetahuan, pendidikan dan berbeza pula bumi tempat tegak. Jika akal itu telah tinggi kerana tinggi pengetahuan (ilmu) dipatrikan oleh ketinggian pengalaman, bertambahlah tinggi darjat orang yang mempunyainya. Kerana sesungguhnya segala sesuatu yang ada dalam alam ini, hakikatnya sama saja, yang berubah adalah pendapat orang yang menyelidikinya. Maka kepandaian manusia menyelidiki itulah yang menjadi pangkal bahagia atau celakanya.

Bertambah luas akal, bertambah luaslah hidup, bertambah datanglah bahagia. Bertambah sempit akal, bertambah sempit pula hidup, bertambah datanglah celaka.

Oleh agama perjalanan bahagia itu telah diberi berakhir. Puncaknya yang penghabisan ialah kenal pada Tuhan, baik makrifat kepadaNya, baik taat kepadaNya dan sabar atas musibahNya. Tidak ada lagi hidup di ata itu!

Disinilah timbul kehairanan kita melihat orang yang setiap hari menyisir rambutnya, tetapi tak pernah menyisir otaknya, berusaha membusungkan dadanya, tetapi tidak membusungkan hatinya. Digosoknya sepatunya tetapi tidak digosoknya akalnya sehingga ia tak pernah bertemu dengan bahagia, hanya mendengar dari orang ke orang, dari mulut ke mulut. Ia duduk dekat orang yang bahagia, tetapi dia jauh dari bahagia. Ada lurah yang dalam membatas mereka, padahal mereka duduk berdekatan.

Kita hairan melihat manusia, yang takut rugi dengan hartanya, tetapi mudah beroleh kerugian, yang lebih besar, iaitu murka Tuhannya. Ia ubati dengan segala cara anaknya yang jatuh sakit, iaitu sakit badan, tetpi tidak dicarkannya ubat jika anaknya mendapat sakit batin, iaitu sakit akal.

Kalau akal ini telah dilepaskan dari segala kungkungannya, hanya dihadapkan kepada Zat Yang Menguasainya saja, kalau telah datang zaman itu, akan datang pulalah perubahan yang besar di dalam peripenghidupan manusia. Terlepaslah manusia daripada ancaman sesama anak Adam, tidak ada lagi tempat takut melainkan Yang Maha Esa jua adanya.

Segalanya barang yang ada di atas dunia ini sama saja harganya, tidak erlebih berkurang. Hanya emas sama dengan tembaga, harga tanah sama dengan rumah batu, harga segulung kertas koran sama dengan harga segulung wang kertas di dalam peti, yang berubah bukan barang itu melainkan penghargaan manusia atasnya. Misalnya yang dekat di hadapan kita sangat cukup. Seorang yang tidak mengerti bahasa Inggeris, buat dia tidak lebih harganya daripada kertas pembungkus gula. Tetapi harga Rp1,000 (satu ringgit) itu, bagi yang mengerti bahasa Inggeris tadi dirasa mahal. Pergilah ke pasar loak (barang terpakai) tuan akan berjumpa dengan karangan filosof dijual dengan timbangan kilogram.

Rokok, walaupun bagaimana mahal, wangi dan menerbitkan nafsu bagi perokok, bagi yang tidak merokok, tidaklah berharga sedikit pun.

Peulis buku ini tidak menghargakan buah-pala yang banyak berserak di bawah batangnya di dalam kebun di dusunnya. Tetapi seketika dia di Makkah sebelum perang, jika ada orang yang hendak menjual kepadanya sepuluh sen sebiji, maulah dia rasanya membeli, kerana sangat ingin. Kemudian bila telah pulang ke kampung, buah pala yang berserakkan di bawah batangnya itu, menengok saja pun dia tak mahu lagi.

Jadi sampai sekarang belum juga dapat orang menentukan, bilakah masanya orang merasa bahagia. Orang rindu akan sesuatu sebelum ada padanya, tetapi bila telah ada, hilanglah kerinduannya, sebab segala isi dunia ini indahnya sebelum ada di tangan. Rockeveller seorang yang sangat kaya, sebelum kaya sangat rindu hendak beroleh bahagia dengan kaya. Wangnya yang berbilion sebanyak aliran minyak tanah Socony itu tidak ada harga lagi baginya, yang lebih dirinduinya dan lebih dicintainya serta ia berasa bahagia jika diperolehnya, ialah jika uurnya yang 97 tahun (1973) dicukupkan Allah seratus tahun, menunggu tiga tahun lagi. Tetapi tahun 1973 itu dia mati juga, tak dapat ditebusnya kekurangan yang 3 tahun itu dengan wang berbilion itu!

Di negara Surakarta Hadhiningrat ada seorang perempuan tua, Mbok Suro namanya, sudah satu setengah abad usianya (150 tahun), dan hidupnya sangat miskin. Sudah berkali-kali dilihatnya raja diangkat dan raja mati, dan kerana miskinnya sudah kerapkali dia bosan hidup. Akan lebih berbagagialah dia kiranya, kalau dia lekas mati, namun mati tidak juga datang. Kalau nasib itu boleh menurut kehendak kita, apalah salahnya diberikannya kelebihan usianya itu kepada Rockefeler barang tiga tahun saja, tentu kalau boleh, mahu agakya Rockefeller mengganti kerugian umur itu dengan separuh kekayaannya.

Sebab itu sekali-kali tidaklah bernama bahagia dan nikmatnya jika hati dan khayal kita hanya kita perhubungkan dengan isi alam yang lahir ini, yang harganya hanya menurut keinginan kita. Jangan terlalu diperintah oleh khayal, oleh angan-angan, oleh fantasi, kerana itu jugalah yang memalingkan kita dari bahagia yang sebenarnya tujuan hidup, yang mulanya tangis akhirnya tertawa, dan mulanya pahit akhirnya manis.

Ramai manusia yang diperdayakan oleh cahaya samar ketika dia dalam gelap, perasaannya didahulukannya daripda pertimbangannya. Dia datang kepada cahaya yang baru itu, sampai di sana yang dicarinya tak ada sama sekali. Akan kembali ke tempat asalnya, jalan telah lebh gelap dari dahulu, lantaran ia tak sabar menunggu cahaya yang sejati.

Memang, sebab-sebab buat mencapai bahagia amat banyak, tetapi kita manusia mencari juga yang lain. Dia ada dalam tangan kita, tetapi kita cari yang ada di tangan orang lain kerana yang di tangan orang itu kelihatan lebh indah.

Sekarang mengertilah kita, bahawa segala sesuatu di dalam alam ini baik dan buruknya bukanlah pada zat sesuatu itu, tetapi pada penghargaan kehendak kita atasnya, menurut tinggi rendahnya akal kita. Apalah gunanya pena emas bagi orang yang tak pandai menulis? Aplah harga Quran bagi seorang atheis (tidak beragama). Apalah harga intan bagi orang gila? Sebabitulah kita manusia disuruh membersihkan akal budi, supaya dengan akal budi kita mencapai bahagia yang sejati.

Sabtu, 18 Juni 2016

UNTAIAN KISAH PARA WALI ALLAH KE 16 : AHLI MAKSIAT YANG DIAMPUNI



Sebagian Ulama Sufi berkisah:

“Aku mempunyai tetangga yang sangat buruk perangainya. Hampir seluruh tetangga lain tidak menyukainya. Sampai tiba suatu masa, ia sakit dan meninggal. Melihatnya meninggal, tidak ada raut susah pada tetangga-tetangga lain. Malah mereka bergembira. Telah hilang satu biang kerok!!”

“Namun aneh. Suatu malam aku memimpikannya di syurga. Di temani bidadari-bidadari di mahligai kenikmatan. Karena penasaran aku bertanya padanya”:

“Apa yang membuatmu bisa mendapat nikmat ini. Padahal dalam hidupmu. Engkau adalah biang kerok sejati?”.

“Penyebabnya ialah, pada suatu hari aku hadir di majlis Dzikir kepada Allah. Aku dengar pemimpin majlis itu menyampaikan sebuah riwayat hadist dari Rasulullah SAW.: Barangsiapa yang bershalawat atasku dan mengeraskan suaranya dalam shalawat itu. Niscaya ia akan mendapat syurga”.

“Pemimpin Majlis itu lalu mengangkat suaranya dalam Shalawat itu. Dan orang-orang yang hadir turut mengeraskannya. Termasuk diriku”

“Maka dari itulah. Aku telah diampuni Allah terhadap segala Dosa-dosaku”.

UNTAIAN KISAH PARA WALI ALLAH KE 14 : SEORANG HAKIM, SEORANG NASRANAI DAN IBU YANG MENANGGUNG ANAK–ANAK KECIL



Diceritakan oleh sebagian orang salih, bahwa pada zaman pemerintahan Khalifah Mu'awiyah bin Abu Sufyan, kerajaan Bani Umaiyah, terdapat seorang wanita janda dari keturunan Nabi s. a. w. Dia menanggung tiga orang anak perempuan yang masih kecil-kecil kesemuanya, padahal keadaan hidupnya amat sempit sekall. Hari-hari ada saja yang kurang.

Pada suatu hari anak-anak itu terus menangis tidak mahu berhenti, lantaran tidak tertahan lagi menanggung kelaparan. Sudah puas lbunya memujuk untuk bersabar, namun anak-anak itu tidak sunggup bersabar lagi.

Sang ibu sudah habis helah untuk menghibur anak-anak kecil yang tidak faham tentang keadaan hidup itu. Lalu la berkata kepada anak-anaknya itu: 'Tunggulah sampal besok, nantli ibu. akan pergi ke kantor Tuan Hakim negerl meminta sesuatu dari 'Baltul-mal' (Kas Negara), moga-moga dia merahmati kita!'

Pada pagi-pagi lagi, ibu dengan anak-anak kecilnya datang ke kantor Tuan Hakim menunggu kedatangannya. Lama juga mereka menunggu, baru Tuan Hakim datang. Melihat ibu dan anak-anak kecilnya di situ, Tuan Hakim bertanya:

`Ada apa kamu sekalian menunggu di sini?'

`Tuan Hakim!' bicara ibu anak-anak itu. 'Kami sudah selalu sangat tidak makan. Saya sendiri boleh tahan, tapi anak-anak kecil ini tidak sanggup bertahan menunggu makanan. Jadi kami datang di sini, moga-moga ada apa-apa makanan yang dapat Tuan berikan sedekah kepada kami dari Baltul-mal.'

Sang lbu sungguh mengharapkan bantuan dari Tuan Hakim itu. Kalau tidak dikasihaninya dirinya sendirl, paling kurang kepada anak­-anak kecil yang tidak tahu bahasa itu.

Balklah,'jawab Tuan Hakim baik sekali. 'Hari ini kembalilah dulu! Besok aku akan berikan kamu sesuatu,' tegasnya.

Wajah ibu itu cerah sedikit, menyangka ada harapan bahwa bantuan yang dicita-citakan itu akan datang, walaupun lambat sedikit. Namun begitu dia mencuba jika boleh biarlah bantuan yang dijanjikan itu dapat segera pada hari itu juga kerana dia tidak tertahan lagi melihat anak-anaknya yang terus menangis saja.

`Tuan Hakim!' rayunya pula 'Terima kasih banyak atas pertimbangan Tuan yang balk itu. Tapi boleh tak kalau bantuan itu diberikan sekarang juga, kerana anak-anak kecil ini sungguh terlalu lapar sekali. Biarlah saya menunggu lambat sedikit, tidak mengapa, asalkan saya boleh dapatkan bantuan itu sekarang juga,' dia merayu penuh harapan meminta belas-kasihan Tuan Hakim yang berkuasa itu

`Sudahlah, bukankah aku sudah bilang besok, datanglah besok saja. Aku kan ada banyak kerja sekarang ini. Aku baru saja datang, sudah hendak kerjakan perkara kan dulu,' Tuan Hakim merungut-­rungut minta sang ibu itu berundur dari kantornya.

Ibu itu tidak ada alasan lain untuk merayu, dan dia bimbang pula, jika banyak bicara yang tidak disukai Tuan Hakim, mana tahu, dia akan ubah putusannya yang mahu membantu itu. Lebih balk kembali saja, katanya dalam hari.

Ibu itu menarik tangan-tangan anak-anaknya untuk pulang, namun anak-anak yang tidak tahu bahasa itu, malah lebih menangis, kerana dilihatnya tidak ada benda yang diberikan oleh Tuan Hakim kepada mereka.

`Tuan Hakim tidak beri kita apa-apa,' tanya anak yang terbesar sekali.

`Dia sibuk hari ini,' puiuk sang ibu, 'besok dia akan berikan kita. Kita terpaksa kena sabarlah.'

Pada malam itu ibu itu terus menenteramkan anak-anaknya, bahwa mereka akan dapat bantuan dari Baitul-mal, dan Tuan Hakim akan memberikan bantuan kepada mereka, dan mereka tidak akan hidup dalam kekurangan lagi. Anak-anak itu masih belum faham lagi, mengapa mereka mesti tunggu sampai Tuan Hakim memberi mereka makan mereka, namun begitu mereka merasa gembira juga kerana mulai besok mereka akan dapat makan minum dengan cukup, berkat bantuan Tuan Hakim itu. Mereka pun tidur tanpa banyak resah dan tangis.

Pada hari esoknya, seperti waktu kelmarinnya, ibu itu datang lagi ke kantor Tuan Hakim kerana menuntut janji yang diluahkan Tuan Hakim pada hari yang sebelumnya. Dia terpaksa menunggu lagi sehingga Tuan Hakim datang.

`Assalamu alaikum, Tuan Hakim,' ibu itu memulakan bicara­nya.

`Ah, pagi-pagi buta engkau sudah sampai ke sini?' bangkang Tuan Hakim kepada ibu itu.

`Minta maaf,' kata ibu itu.

`Ada apa?' Tuan Hakim pura-pura tanya.

Bukankah Tuan Hakim suruh saya datang hari ini kerana bantuan yang Tuan janjikan,' kata ibu itu.

Bantuan yang aku janjikan?' bentak Tuan Hakim. 'Aku tak pernah berjanji kepada siapa-siapa pun.'

Bukankah saya datang kelmarin dengan anak-anak saya, dan Tuan Hakim....'

Belum sempat ibu itu menghabiskan bicaranya untuk meng­ingatkan Tuan Hakim itu mengenai janjinya, tiba-tiba Tuan Hakim itu membentak lagi dengan suara keras sekali.

`Hei pengawal,' panggil Tuan Hakim kepada penjaga pintu di situ. 'Halau perempuan ini dari sini!'

`Hei Tuan Hakim! Kenapa Tuan bersikap zalim begini?!' ibu itu menggerutu.

Pergi saja dari sini! jangan bising-bising!' perintah Tuan Hakim.

Dengan penuh perasaan malu, ibu itu keluar dari kantor Tuan Hakim. Dia menahan tangisannya sekuat hatinya. Dia tidak mahu menunjukkan dirinya rendah dan hina sebagai seorang pengemis yang sudah tidak punya pendirian dan harga diri. Dia tahu dirinya dari keturunan mulia, dari anak cucu Rasulullah s.a.w. yang mesti menjaga harga diri.

Lekas-lekas dia melarikan dirinya dari tempat itu. Dia keluar sedang fikirannya berkecamuk memikirkan nasib malang yang menimpa dirinya. Apa akan aku katakan kepada anak-anakku yang sedang menunggu di rumah? Aku katakan Tuan Hakim itu telah memungkiri janjinya? Mana anak-anak kecil tahu alasan-alasan serupa itu!

Dia memesong ke haluan jalan di mana terdapat sederetan rumah-rumah buruk yang sudah tidak berpenghuni lagi. Rumah-­rumah itu banyak yang sudah roboh kerana sudah tua dan benaannya sudah tidak sesuai dengan kehendak orang-orang yang sudah serba maju pada mana itu.

Dia kemudian duduk di salah satu sudutnya sendirian untuk memecahkan sakit yang sedang menekan hati sanubarinya. Dia terus menangis sekuat hati dan sepuas-puasnya. Dia kemudian mengeluh: `Wahai Tuhanku! Apa yang akan aku katakan kepada anakanakku yang kecil itu? Aku tidak sanggup lagi melihat mereka menangis kerana kelaparan. Aku tidak dapat mempu mereka lagi dengar alasan-alasan yang tidak benar! Tuhanku! Berilah aku jalan keluar dari kesempitanku ini! Aku sendiri pun sudah tidak sanggup menanggungnya, apatah lagi anak-anakku yang kecil yang belum tahu apa-apa pun?!'

Ibu itu terus menangis dan meraung seorang diri.

Diceritakan pula bahwa pada kota itu ada seorang Nasrani yang agak luar biasa sikapnya. Meskipun dia seorang beragama Masihi, namun dia sering berbelas-kashihan kepada orang-orang yang beragama Islam, khususnya mereka yang miskin dan fakir. Dia suka membantu orang-orang yang sudah.

Orang Nasrani ini namanya Saiduk, mempunyai harta yang banyak serta banyak pula orang yang bekeria dengannya.

Kebetulan sekali, Saiduk sedang melihat-lihat rumah-rumah buruk di situ. Mungkin ada sesuatu tujuan dagang, kerana itulah dia memeriksa-meriksa deretan rumah-rumah yang roboh di situ. Dari kejauhan terdengar olehnya suatu suara tangisan yang merintih hati.

`Aku sudah datang ke sini beberapa kali, tidak pernah aku dengar apa-apa macam ini,' katanya kepada beberapa orang pekerjanya yang datang bersama-samanya. kamu dengar tidak suara itu?'

`Dengar suara tangisan seorang perempuan,' jawab seorang pekerjanya.

`Jangan-jangan suara jin tak,' kata yang lain.

Eh, mana ada jin siang-siang hari begini?! kata yang lain pula.

Mereka pun pergi ke tempat datangnya suara tangisan itu. Mereka dapati disitu ada seorang perempuan yang setengah umur sedang menangis. Melihat orang-orang itu datang, ibu itu berhenti menangis. Dia kelihatan terperanjat. Dari mana orang-orang ini datang?

`Jangan takut,' kata Saiduk. 'Saya Saiduk, semua orang kenal saya di sini,' sambungnya lagi.

`Saiduk, saudagar Nasrani itu?' tanya ibu itu

`Kenapa engkau menangis di sini?' tanya Saiduk.

`Tak ada apa-apa,'Jawab ibu itu.

`Tak ada apa-apa tak kan menangis? Mesti ada apa-apa, cuba katakan!' kata Saiduk lagi. Ibu itu lalu menceritakan nasibnya yang malang itu. Bagaimana dia menderita kesusahan dengan menanggung tiga orang anak perempuan yang masih kecil-kecil. Diceritakan sekali apa yang berlaku di antaranya dengan Tuan Hakim yang tidak berperi­kemanusiaan itu.

`Saya faham,' kata Saiduk. jangan menangis lagi!' katanya lagi.

Saiduk lalu menyuruh perempuan itu kembali ke rumahnya dan menunggu bantuan yang akan dikirimkan kepadanya. Dia lalu memanggil pengurus perniagaannya dan berkata:

Berikan perempuan ini seribu dinar. Kemudian belikan dia dan anak-anaknya pakaian dan segala keperluan rumahnya sekarang juga!' perintah Saiduk.

Ibu itu terkejut melihat seorang Nasrari yang begitu murah hari dan berperi-kemanusiaan terhadap orang yang susah sepertinya. Dia tidak dapat mengatakan betapa terima kasihnya terhadap orang yang bertimbangrasa itu. Meskipun dia bukan seorang Muslim, namun dia tetap seorang manusia yang berperasaan kemanusiaan terhadap sesama manusia yang lain.

Orang suruhan Saiduk itu segera pergi ke pasar untuk membeli makanan dan buah-buahan dan segala keperluan dapur yang diperlukan oleh sebuah rumah, di samping pasangan pakaian untuk sang ibu dan anak-anaknya. Semua itu disampaikannya pada hari itu juga. Anak-anak ibu itu bergembira melihat barang-barang yang belum pernah dilihatnya seumur hidup. Ibu itu juga turut gembira, dan mulai hari itu dia tidak menangis lagi. Dalam tangannya sudah ada seribu dinar yang cukup untuk menjamin hidupnya dua atau tiga tahun lagi.

`Terima kasih banyak, sampaikan kepada Saiduk itu,' kata ibu itu dengan tersenyum.

Kemudian ibu itu pun berdoa kepada Allah: Ya Allah! Ya Tuhanku! Berikanlah si Saiduk itu hidayat dan taufiq memeluk Islam, dan berilah dia dari kenikmatan-kenikmatanMu di syurga!

Pada malam itu Tuan Hakim bermimpi melihat seolah-olah dia sedang berada di hari kiamat. Manusia terlalu sibuk masing-masing dengan keadaannya sendiri-sendiri mencari perlindungan.

Tuan Hakim dibawa pengawal untuk menuju ke syurga, kemudian di dalam syurga itu dia dibawa masuk ke dalam sebuah gedung besar yang tinggi indah permai penuh dengan ukiran mas merah, dan tingkap-tingkapnya dari mutiara putih yang berkilaukilauan. Antara dua tingkapnya berdiri seorang bidadari hurul-ein yang bercahaya lebih terang dari cahaya mataharl, dan lebih menarik dari cahaya bulan.

Apabila Tuan Hakim itu tiba di situ, semua bidadari-bidadari hurul-ein bertempik di mukanya: 'Orang yang tidak tahu diuntung! orang yang sial dan merugi! Dulu kami semua adalah kepunyaanmu, dan gedung ini pula adalah mlllkmu. Tetapi sekarang, alangkah slahlya nasibmu! semua ini termasuk kami bidadari-bidadari ini menjadi hak orang lain. Menjadi milik si Saiduk, orang Nasrani itu. sekarang pergi dari sini, kami bukan hak milikmu lagi. Bawa dia di tempatnya di dalam neraka itu!' Mereka bertempik-tempik dengan suara yang keras.

Kemudian Tuan Hakim itu dibawa pula ke dalam neraka, dan diunjukkan tempatnya di situ.

Pada saat itulah Tuan Hakim itu tersedar dari mimpinya. Dia terperanjat dan merasa takut sekali. Apa yang aku lihat di dalam mimpiku ini! Alangkah sialnya naslbku kerana perbuatan yang telah aku sia-siakan. Dia tidak dapat tidur terus pada malam itu sampai pagi memikirkan mimpinya yang dahsyat itu. Mungkin ini kerana perbuatanku yang kejam terhadap si perempuan yang datang memohon bantuan untuk anak-anaknya itu.

Pada besok paginya, Tuan Hakim bergegas-gegas datang ke rumah Saiduk orang Nasrani itu. Dia mengetuk pintunya, maka keluarlah penjaga pintu bertanya:

`Oh, Tuan Hakim!' kata penjaga pintu itu. 'Ada apa?' `Mana Saiduk?' tanya Tuan Hakim.

`Ada di dalam,'Jawab penjaga pintu.

`Panggillah dia ke mari!'

Saiduk keluar dan menyambut baik Tuan Hakim itu. 'Sila masuk, Tuan Hakim!' dia mempelawa Tuan Hakim.

Tuan Hakim masuk ke dalam rumahnya, lalu dipersilakan duduk. Tuan Hakim tidak sabar lagi, lalu bertanya:

`Ada apa-apa kebalkan yang kau lakukan semalam?' tanya Tuan Hakim.

`Saya memang suka membuat kebaikan,'Jawabnya. 'Kebaikan yang macam mana?' tanya Saiduk kemball.

`Kebaikan apa saja, cuba terangkan!'

`Tadi malam, saya minum lebih sedikit, saya mabuk, saya tidak ingat apa-apa,' Saiduk memberitahu Tuan Hakim.

`Aku tidak mahu tahu tentang apa yang kau buat untuk dirimu,' Tuan Hakim naik darah. 'Yang aku mahu tahu apa yang kau buat untuk orang lain, Cuba ingat-ingat!'

Saiduk Cuba mengingat-ingat. Dalam fikirannya tentu Tuan Hakim ini mahu tahu kebaikan yang aku lakukan terhadap perempuan janda itu, agaknya, terkanya di dalam hati.

`Barangkali kebaikan yang saya buat terhadap seorang-perempuan janda yang mempunyai anak-anak kecil, tiga orang jika tidak salah?!' terang Saiduk.

`Ya ... ya,' pintas Tuan Hakim tidak sabar. 'Apa yang kau berikan dia?'

`Apakah salah, jika saya berikan sesuatu kepadanya?'

`Bukan begitu, tetapi aku hendak tahu, apa yang kau berikan kepadanya,' pintas Tuan Hakim lagi.

Dia saya dapati menangis di deretan rumah-rumah roboh yang saya bell di Ujung kampung ini. Saya kasihan kepadanya. Saya berikan makanan, pakaian dan segala keperluannya dan keperluan anak-anaknya,' kata Saiduk.

`Itu saja yang kau beri?' tanya Tuan Hakim.

`Ada lagi,'Jawab Saiduk.

`Apa dia?'

`Saya beri dia seribu dinar untuk keperluan hidupnya. Saya berikan itu kerana Allah, saya kasihan kepadanya dan anak-anak kedInya,' Saiduk memberitahu semua ceritanya.

Tuan Hakim termenung sebentar kerana mengingatkan peristiwa yang berlaku antaranya dengan Ibu anak-anak itu.

`Tapi, saya ingin tahu apa sebabnya Tuan Hakim datang ke rumah saya pagi-pagi begini kerana hendak bertanya perkara ini,' tanya Saiduk minta penerangan.

Tuan Hakim masih termenung, kemudian tunduk. Pada wajahnya ternyata seperti seorang yang banyak fikiran dan sedih sekali. Saiduk semakin hairan dan mengulang lagi pertanyaannya.

`Tuan Hakim!' kata Saiduk. 'Cubalah beritahu saya apa sebabnya Tuan Hakim datang ke rumah saya pagi-pagi begini?'

`Begini Saiduk. Aku mimpi tadi malam suatu mimpi yang sungguh menyedihkan aku,' Dia kelihatan sangat muram sekali.

`Mimpi yang menyedihkan Tuan?' Saiduk terperanjat. 'Tapi apa kena-mengenanya dengan diri saya?'

Tuan Hakim tidak punya helah lain, melainkan terpaksa menceritakan segala yang berlaku di dalam mimpinya. Dia beritahukan tentang gedung di syurga yang asalnya atas namanya, lalu bertukar menjadi hak Saiduk.

Mendengar cerita itu, Saiduk lalu menghulurkan tangannya kepada Tuan Hakim, katanya:

`Tuan Hakim! Sekarang saksikanlah bahwa saya menyaksikan bahwa tiada Tuhan melainkan Allah, yang Esa, tiada sekutu bagiNya, dan bahwasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah, yang diutusnya membawa petunjuk dan agama yang benar.'

Tuan Hakim terpaksa menyaksikan keislaman Saiduk itu. Kemudian dia keluar dari rumah Saiduk, sedang hatinya remuk redam, sedih dan menyesal atas kelakuannya yang tidak berperi­kemanusiaan itu.

Wahai suadarakul Cuba renungkan betapa seorang penguasa yang tidak bijak dalam tugasnya telah membuat suatu keputusan yang salah. Dia menahan hak orang miskin yang ada dalam tangannya sehingga dia diancam menjadi dari golongan ahli neraka, padahal telah tersedia untuknya sebelum itu bermacam-macam kenikmatan di dalam syurga.

Sebaliknya, seorang Nasrari yang berbudi mulia, dengan doa seorang perempuan miskin saja, dia telah diberi Allah petunjuk menemui jalan kebenaran, lalu menjadi dari golongan ahli syurga, padahal sebelum itu dia adalah dari golongan ahli neraka