Rabu, 05 September 2012

NASIHAT 8 : ILMU GANDINGAN AMAL (IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)

PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Ilmu tanpa amal adalah sesuatu yang tidak siuman.Amal tanpa ilmu pula adalah sesuatu yang sia-sia.Ketahuilah bahawa Ilmu semata-mata masih belum dapat menjauhkan dirimu daripada maksiat.Malah belum berupaya mendorong anda mengerjakan ketaatan serta tidak akan menjauhkan anda daripada api neraka di akhirat kelak.

Apabila anda tidak beramal dengan ilmu serta tidak membetulkan kesilapan masa lalu anda,kelak akan berkata:
 وَلَوۡ تَرَىٰٓ إِذِ ٱلۡمُجۡرِمُونَ نَاكِسُواْ رُءُوسِہِمۡ عِندَ رَبِّهِمۡ رَبَّنَآ أَبۡصَرۡنَا وَسَمِعۡنَا فَٱرۡجِعۡنَا نَعۡمَلۡ صَـٰلِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ
 Maksudnya:”Dan, jika sekiranya kamu melihat mereka ketika orang-orang yang berdosa itu menundukkan kepalanya di hadapan Tuhannya, (mereka berkata): “Ya Tuhan kami, kami telah melihat dan mendengar, maka kembalikanlah kami (ke dunia), kami akan mengerjakan amal saleh, sesungguhnya kami adalah orang-orang yang yakin.” Surah al-Sajadah ayat 12.

 Lalu dikatakan kepadamu:Wahai manusia yang tidak menggunakan akal,kenapa engkau hendak kembali ke sama sedangkan engkau baru datang dari sana?

NASIHAT 7 : UTAMAKAN ILMU FARDHU ’AIN (IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)


PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Apakah hasil yang akan anda perolehi seandai hanya menghabiskan masa belajar ilmu kalam (perbahasan ilmu usuluddin yang mendalam),ilmu yang membahaskan fekah secara terperinci,ilmu perubatan,kesusasteraan,kesenian,astronomi dan ilmu tata bahasa Arab,walhal anda menyalahi perintah Allah dan melanggar larangannya.
 Aku telah melihat dalam kitab Injil yang dibawa oleh Nabi Isa a.s. ada menyebut :

Mulai seseorang itu menjadi mayat,dia akan ditanya dengan empat puluh soalan.Soalan yang pertama mempersoalkan:Wahai hambaku!Kenapa engkau sepanjang masa membersihkan zahirmu yang menjadi tempat pandangan manusia,tetapi engkau tidak menyucikan barang sesaat pun hatimu yang menjadi tempat pandanganKu” ?


 Setiap hari Allah memandang hatimu lantas berfirman:

 Kenapa engkau memberi perhatian selain daripadaKu,sedangkan engkau dilingkungi ihsanKu.Apakah engkau tuli tidak dapat mendengar lagi?”

NASIHAT 5 & 6 : KEIKHLASAN NIAT & HAKIKAT HIDUP(IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)


PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Berapa banyak ruang malam anda telah diisi dengan mengkaji ilmu dan membaca bahan bacaan dengan mengurangkan tidur.Apakah tujuan anda berjaga malam.Apakah niat anda berjaga malam untuk mencari keuntungan duniawi,mengumpul harta kekayaan,mengejar pangkat dan bermegah dengan kebolehan anda di khalayak manusia.Alangkah ruginya apabila anda masih berada pada tahap itu.
Alangkah beruntungnya anda berjaga malam dengan berniat untuk menghidupkan syariah Nabi Muhammad SAW,membersihkan jiwa dan akhlak anda serta menundukkan keinginan nafsu anda yang sentiasa menyuruh berbuat jahat.


Kata penyair:
 سهر العيون لغير وجهك ضائع                          وبكاؤهن لغير فقدك باطل      

Mafhumnya: Berjaga malam bukan kerana zatMu nescaya hampa,
Dan merintih bukan kerana kehilanganMu nescaya terbatal.

Hakikat Hidup,Cinta dan ’Amal

Wahai anakku tercinta!
 عش ما شئت فانك ميت       , واحبب ما شئت فانك مفارقه             
واعمل ما شئت فانك مجزي به                              
 Hiduplah anda menurut kemahuan lantaran anda pasti menemui kematian,dan cintailah apa yang anda kehendaki lantaran anda akan pasti berpisah daripadanya serta beramallah anda menurut apa yang anda mahu lantaran amal perbuatan anda akan dibalas

NASIHAT 4 : BALASAN SETIMPAL DENGAN AMALAN (IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)


PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Selama mana anda tidak beramal,selama itu juga anda tidak akan mendapat pahala.Diriwayatkan bahawa seorang lelaki daripada Bani Israel yang beribadat selama 70 tahun,lantas Allah SWT menunjukkan keadaannya kepada para malaikat.

Allah SWT mengutuskan malaikat kepadanya yang berkata:”Walaupun anda telah beribadat selama 70 tahun,namun itu tidak melayakkan anda untuk masuk syurga.Lelaki tersebut menjawab:”Itu bukan urusan saya.Saya diciptakan untuk beribadat kepada Allah.Itulah pekerjaan yang mesti saya laksanakan.”Malaikat tersebut melaporkan hal tersebut kepada Allah.Sehubungan ini Allah SWT berfirman kepada para malaikat.”Apabila hambaKu tidak berpaling daripadaKu maka Aku akan membalasnya dengan kemurahanKu,Aku juga tidak akan berpaling daripadanya.Wahai para malaikatKu bersaksilah bahawa Aku telah mengampuni segala dosa lelaki itu.”
Sehubungan ini junjungan Rasulullah SAW:
حاسبوا انفسكم قبل ان تحاسبوا وزنوا اعمالكم قبل ان توزنوا
Mafhumnya:”Hitunglah dirimu sebelum kamu dihitung,dan timbanglah amalan mu sebelum kamu diadili.”


Ali karramaLlah wajhah menyatakan:
من ظن انه بدون الجهد يصل فهو متمن ومن ظن انه ببذل الجهد يصل فهو مستغن
Ertinya:”Siapa yang menyangka bahawa tanpa usaha dia akan dapat masuk ke dalam syurga maka orang itu hanya berangan-angan dan siapa yang menyangka bahawa hanya dengan usaha dia akan masuk syurga maka orang itu telah merasa kaya daripada rahmat Allah.”
Sehubungan ini Hasan al-Basri menegaskan bahawa mencari syurga tanpa amalan adalah satu dosa daripada segala dosa.Beliau menegaskan lagi:Tanda seseorang itu memahami hakikat ilmu itu ialah meninggalkan perbuatan memerhati pahala suatu amalan,dan bukan meninggalkan amalan.

NASIHAT 3 : ILMU DIAMALKAN BERMANFAAT (IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)


PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Wahai anakku,Janganlah engkau muflis dalam amalan serta janganlah kamu melakukan perkara yang tidak berfaedah.Ingatlah bahawa hanya berbekal ilmu tanpa amal belum boleh menjamin keselamatanmu diakhirat nanti.Misalnya,seandainya seseorang memiliki sepuluh bilah pedang yang tajam dan pelbagai senjata lain.Dia juga seorang yang berani dan sangat handal dalam seluk beluk peperangan.Kemudian datang seekor singa tangkas terus menyerangnya.Adakah cukup dia mempunyai pelbagai senjata yang canggih tetapi tanpa menggunakannya,sudah tentu dia tidak akan dapat menangkis serangan singa itu.Segala senjata itu berguna apabila ia digunakan oleh pemiliknya itu.
 Demikian juga seseorang yang menguasai ratusan ilmu sedangkan dia tidak beramal dengannya,nescaya segala ilmu tersebut tidak akan memberi manfa’at.Analogi yang sama boleh dimisalkan dengan seseorang yang ditimpa demam kuning panas yang dinasihatkan oleh doktor supaya dia meminum ubat sekanjabin dan kaskab.Dia tidak akan sembuh sehingga pesakit itu meminum ubat tersebut.


Sehubungan dipetik satu syair Parsi yang bermaksud:”Seandainya engkau menimbang dua ribu kati arak,maka engkau tidak akan mabuk sehingga engkau meminumnya.

Justeru itu,walaupun anda menuntut ilmu seratus tahun lamanya dan menghimpunkan seribu buah kitab,anda masih belum mendapat rahmat Allah kecuali setelah anda mengamal dan menghayati semua ilmu tersebut
.Dalam konteks ini Allah SWT berfirman:
   
وان ليس للانسان الا ما سعى

Maksudnya: “Dan sesungguhnya manusia itu tidak akan mendapat sesuatu kecuali apa yang diusahakannya.”(Surah al-Najm ayat 39)

Dan firman Allah lagi;
فمن كان يرجو لقاء ربه فليعمل عملا صالحا

Maksudnya: ”Maka sesiapa yang mengharap akan bertemu dengan Tuhannya,maka hendaklah dia beramal dengan amalan yang sholeh.”(S.Al-Kahf ayat 110).

Firman Allah lagi:
                                          جزاء بما كانوا يكسبون            
Mafhumnya:  ”(Balasan yang diberikan kepada mereka) adalah sebagai ganjaran bagi apa yang diusahakan oleh mereka.”Surah at-Taubah ayat 82.

Firman Allah lagi:
ان الذين ءامنوا وعملوا الصالحات كانت لهم جنات الفردوس نزلا  خالدين فيها لا يبغون عنها حولا
Maksudnya:  ”Sesungguhnya orang2 yang beriman dan beramal sholeh nescaya mereka akan dikurniakan syurga firdaus sebagai tempat tinggal mereka.Mereka kekal didalamnya dan mereka sudah tidak mahu lagi mencari tempat yang lain daripada kediaman mereka itu.”Surah Al-Kahf ayat 107-108).

Firman Allah lagi:
الا من تاب وءامن وعمل عملا صالحا
Maksudnya:  ”Melainkan orang2 yang bertaubat dan beriman serta beramal dengan amalan sholeh.” Surah al-Furqan ayat 70.

 Apabila anda tidak beramal dengan ilmu maka apakah respons anda terhadap hadis berikut:
بني الاسلام علي خمس شهادة ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله واقام الصلاة وايتاء الزكاة وصوم رمضان وحج البيت لمن استطاع اليه سبيلا
Mafhumnya:  Islam itu ditegakkan atas 5 perkara:Syahadah bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa Muhammad itu Rasulullah,mendirikan sholat,mengeluarkan zakat,berpuasa Ramadhan,mengerjakan haji ke BaituLlah bagi mereka yang berupaya.”

Iman itu perkataan dengan lidah,membenarkannya dengan hati dan melaksanakannya dengan pancaindera.Dalil yang menuntut kita beramal amat banyak.Walaupun seseorang itu masuk syurga dengan rahmat Allah,namun ianya tercapai dengan taat dan ibadah.Rahmat Allah amat hampir dengan orang yang berbuat baik.Sebelum ke syurga kita perlu melalui dugaan2 besar.Ujian pertama ialah iman.Apabila kita mati dalam keadaan beriman,adakah kita muflis dari segi amal.Hasan Basri berkata:Allah berfirman kepada hamba2Nya di akhirat:Masuklah kamu ke dalam syurga dengan rahmatKu,dan tentukan kedudukan kamu mengikut amalan masing-masing.

NASIHAT 2 : BAGAIMANA SEWAJARNYA KITA MENERIMA NASIHAT ( IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)


PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Memberi nasihat itu sebenarnya mudah sahaja dan yang beratnya ialah menerima isi nasihat tersebut kerana setiap nasihat itu dirasakan tersangat pahit bagi sesiapa yang selalu mengikuti kehendak hawa nafsunya.Nafsu sangat mencintai perkara-perkara yang dilarang apatah lagi bagi orang yang mencari ilmu yang rasmi serta sentiasa sibuk untuk menonjolkan kehebatan diri dan menghimpunkan kesenangan dunia,kerana orang yang seperti ini biasanya menganggap  bahawa hanya dengan sekadar memperolehi ilmu itu sudah cukup untuk menjadi sebab keselamatannya dan sebab kebahagiaannya mala dia tidak perlu beramal dengan ilmu yang dipelajarinya itu.Orang yang seperti ini sebenarnya telah terpengaruh dengan i’tiqad  dan aliran pemikiran ahli falsafah.SubhanaLlah,alangkah kelirunya pemikiran yang seperti ini.Bukankah dia telah mengetahui bahawasanya seseorang itu apabila telah dapat menghasilkan ilmu kemudian dia tidak beramal dengan ilmu yang telah diketahuinya itu,nanti di akhirat kelak dia akan dipersoalkan dengan soalan yang lebih berat daripada orang-orang yang tidak tahu apa-apa.Sebagaimana Nabi Muhammad SAW bersabda:


اشد الناس عذابا يوم القيامة عالم لا ينفعه الله بعلمه

 Mafhumnya:”Orang yang paling pedih seksaannya pada hari qiyamat nanti ialah seorang alim yang Allah tidak memanfaat ilmunya

 Diriwayatkan oleh Syeikh Junaid al-Baghdadi bahawa seorang yang telah bermimpi  bertemu dengannya di waktu tidur selepas kematiannya.Lalu orang itu bertanya kepada Al-Junaid:Apa khabarmu wahai Abu al-Qasim.Lalu Sheikh menjawab :Sebenarnya telah hilang segala ilmu yang zahir dan ilmu yang batin  Dan sudah tidak ada lagi yang bermanfaat kecuali hanya beberapa rakaat yang sempat kami lakukan di tengah malam.

NASIHAT 1 : WAKTU ITU IALAH KEHIDUPAN ( IMAM AL GHAZALI AYYUH AL-WALAD)

PETIKAN KITAB AYYUH AL WALAD (WAHAI ANAKKU)

Karya Imam Abu Hamid al-Ghazzali rh

Wahai anakku yang tercinta,sebahagian daripada nasihat Rasulullah SAW kepada umatnya ialah:

علامة اعراض الله تعالي عن العبد اشتغاله بما لا يعنيه وان امراء ذهبت ساعة من عمره في غير ما خلق له من العبادة لجدير

ان تطول عليه حسرته ومن جاوزالاءربعين ولم يغلب خيره علي شره فليتجهز الي النار

 Mafhumnya:

Adalah dikira sebagai tanda berpalingnya Allah Ta’ala daripada seseorang hamba apabila dia selalu mengerjakan perkara yang tidak berfaedah.Dan seandainya ada satu saat sahaja daripada umurnya yang telah digunakannya pada sesuatu hal yang bukan menjadi tujuan hidupnya (yakni beribadat kepada Allah) maka layaklah panjang penyesalannya (diakhirat kelak) dan sesiapa yang umurnya lebih daripada empat puluh tahun sedangkan kebaikannya masih belum menguasai kejahatannya maka layaklah dia mempersiapkan diri untuk ke neraka.”

Sebenarnya sekadar ini pun sudah cukup untuk menjadi nasihat kepada semua orang yang berilmu.