Allah SWT telah berkata:
وعباد الرحمن الذين يمشون على الأرض هونا وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما
"Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman adalah orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang jahil menyapa mereka, mereka berkata," keamanan! "(Q 25:63).
Dan Rasulullah (saw) telah berkata:
من سمع صوت اهل التصوف فلا يومن علي دعاءهم كتب عند الله من الغافلين
"Dia yang mendengar suara para Sufi dan tidak mengatakan Amin untuk solat mereka tertulis di sisi Allah orang-orang yang lalai."
Makna sebenar Tasawwuf تصوف (tasawuf) telah banyak dibincangkan dan banyak buku telah ditulis pada subjek. Beberapa menegaskan bahawa sufi dipanggil kerana dia memakai bulu biri-biri (suf صوف) pakaian, manakala yang lain mengatakan bahawa dia berada dalam baris pertama (SAF صف). Beberapa kerana penahanan mereka dengan untuk Ashab-i Suffa [1], memanggil mereka sufi dan masih ada yang berpendapat bahawa nama ini berasal dari Safa (kesucian). Penjelasan ini adalah jauh dari memuaskan keperluan etimologi.
Safa perkataan صفا (kesucian) terpuji di bawah semua keadaan dan sebaliknya adalah Bab Kadar Ukuran كدر (berhadas). Nabi (saw) berkata, "ذهب صفو الدنيا وبقي كدرها bahagian tulen (yang terbaik) di dunia ini adalah pergi, dan bendasing yang kekal." Halus dan sebahagian halus sesuatu yang dipanggil safwa صفو (kesucian) , manakala sebahagian yang jahat dan kotor dipanggil Bab Kadar Ukuran (berhadas). Sejak pencari jalan tasawwuf menjaga moral mereka dan menjalankan menyenangkan dan suci ke dalam mereka dari kejahatan dan keinginan duniawi, oleh sebab itu mereka dipanggil sufi. Jadi, nama ini telah menjadi satu tanda pengiktirafan manakala kemuliaan Sufi itu adalah terlalu besar untuk urusan mereka tidak diketahui, supaya nama harus perlu terbitan.
Dalam usia ini, Allah telah memelihara majoriti rakyat jauh dari jalan tasawwuf dan sufi dan telah bertudung mereka daripada rahsia-rahsia dan realiti tasawwuf. Sewajarnya beberapa membayangkan bahawa ia terdiri semata-mata dalam amalan takwa keluar dan tidak mempunyai sebarang renungan masuk. Beberapa orang lain menganggap bahawa ia merupakan satu bentuk yang bermakna yang tidak mempunyai inti pati dan akar. Mereka dengan mengguna pakai pandangan scoffers dan ulama dunia telah dinafikan tasawuf sama sekali dan kerana kejahilan berasa gembira pada carian mereka. Rakyat secara umum, mematuhi pendapat ini, telah dikeluarkan daripada hati mereka usaha mereka untuk mencari kesucian batin dan telah dibuang ajaran nenek moyang yang soleh dan para sahabat Nabi.
ان الصفا صفت الصديق ان اردت صوفيا علي التحقيق
"Sesungguhnya, kesucian hati adalah ciri Siddiq, jika anda ingin menjadi seorang sufi yang benar melihat dia".
Safa صفا (kesucian) mempunyai akar dan cawangan, akar yang menjadi pemisahan jantung daripada orang lain (yang lain dari Allah), dan cawangannya ialah jantung seharusnya kosong dunia ini menipu. Kedua-dua ini adalah ciri-ciri Siddiq (Khalifah) Abu Bakar Abdullah b. Abi Quhafa, (ra dengan dia). Beliau adalah Imam (pemimpin) semua rakyat jalan ini. Beliau adalah bebas daripada orang lain begitu banyak bahawa apabila Nabi (saw) meninggal dunia dan para sahabat mendapat sedih dan jantung pecah, bahawa Umar (ra dengan dia) menarik pedangnya dan mengancam untuk memenggal kepala sesiapa yang menegaskan bahawa Nabi ( saw) sudah mati, Abu Bakar (ra dengan dia) melangkah keluar menangis dengan suara kuat, "الا من عبد محمدا فان محمدا قدمات و من عبد رب محمد فانه حي Tidak يموت sesiapa yang menyembah Muhammad biarkan dia tahu bahawa Muhammad mati, tetapi sesiapa yang menyembah Tuhan Muhammad, maka hendaklah dia tahu bahawa Dia adalah hidup dan tidak telah mati "Kemudian dia membaca ayat Al-Quran berikut:
وما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل أفإن مات أو قتل انقلبتم على أعقابكم
"Muhammad itu tidak lain daripada seorang Rasul: ramai rasul yang meninggal dunia di hadapannya. Jika dia mati atau terbunuh, akan kamu berpaling undur ke belakang, "(Q 3:144).
Ini bermakna bahawa yang mengetahui yang fana ini, beliau dibunuh mereka dan menderita apabila manusia akan dibinasakan, tetapi yang acquaints dirinya dengan kebenaran Allah menjadi abadi, walaupun fizikal badan dibinasakan. Mereka yang menganggap Muhammad (saw) dengan mata kematian tidak lagi memuliakan dia dengan seberapa segera kerana beliau berangkat dari dunia ini, tetapi kepada orang-orang yang menganggap beliau dengan mata realiti kehadirannya dan ketiadaan adalah sama, kerana mereka melihat kedua-dua wujud di dunia ini dan berlepas dari sini sebagai kebenaran dan dari kebenaran. Salah satu di makam daripada بقا بالله, melihat Nabi (saw) hidup (Baqi) dengan kebenaran (Allah), dan satu yang di makam فنا في الله melihat Rasulullah (saw) Fani (mati ) dengan Kebenaran (فنا melalui '). Iaitu, dia tidak melihat perubahan tertentu yang datang untuk lulus, tetapi pada Pengarang semua perubahan, dan dimuliakan Nabi Muhammad (saw) hanya dalam perkadaran sebagaimana Allah penghormatan kepada beliau. Dia tidak melampirkan hatinya kepada sesiapa (kecuali Allah), dan tidak membuka matanya untuk menatap kepada manusia, kerana:
من نظرالي الخلق هلك ومن نظرالي الحق ملك
"Satu yang ketuanpunyaan manusia pudar tetapi yang kembali kepada kebenaran (Allah) yang diperolehi tempat malaikat."
Abu Bakar (ra dengan dia) menunjukkan bahawa hatinya kosong dunia ini menipu, kerana dia memberikan segala kekayaan dan memakai pakaian kasar apabila dia datang kepada Rasulullah (saw), yang bertanya kepadanya apa yang dia telah meninggalkan untuk keluarganya. Abu Bakar (ra dengan dia) menjawab, "Allah dan Rasulnya (saw)." Apabila hati Abu Bakr Siddiq (ra dengan dia) adalah bersih dari cinta dunia, secara automatik kekotoran mendapat dibasuh dan beliau mengorbankan semua untuk sila Tuhannya. Semua ini adalah ciri-ciri sufi ikhlas dan menafikan mereka adalah penafian Kebenaran dan kedegilan.
Seperti yang telah saya sebutkan bahawa Safa (kesucian) adalah bertentangan Bab Kadar Ukuran (berhadas), dan Bab Kadar Ukuran adalah salah satu daripada sifat-sifat manusia, oleh itu, Sufi yang benar ialah orang yang bersih dari kekotoran duniawi. Apabila jenis manusia wujud dengan wanita Mesir, mereka merasa cemburu dengan Zulaikha. Tetapi apabila mereka memandang kecantikan menakjubkan Yusaf (boleh rahmat Allah ke atasnya), mendapat terpesona dan enraptured. Sifat manusia mereka mendapat dibunuh mereka dan mereka berseru "ما Cookie بشرا إن Cookie إلا ملك كريم seorang manusia ini! Ini adalah tidak lain daripada malaikat yang mulia. "(Q 12:31). Di sini, sifat manusia mereka dihapuskan dan mereka dibuat Yusaf (boleh rahmat Allah ke atasnya) objek mereka tetapi memberi ungkapan negeri mereka sendiri. Oleh itu, Sheikh jalan yang telah berkata:
ليس الصفاء من صفات البشرلان البشرمدرلا يخلوا من الكدر
"Kemurnian bukanlah kualiti manusia, untuk manusia dicipta dengan tanah liat, dan tanah liat melibatkan berhadas, dan manusia tidak dapat melepaskan diri dari najis."
Oleh itu, jantung tidak boleh disucikan melalui tindakan dan perbuatan, serta kotoran nafs manusia (jiwa rendah) boleh dimusnahkan melalui usaha. Sifat kesucian diasingkan kepada perbuatan dan negeri, dan namanya juga tidak berkaitan dengan nama-nama dan gelaran keluar.
الصفا صفته الاحباب وهم شموس بلا سحاب
"Kemurnian adalah sifat pencinta (Allah), yang adalah matahari tanpa awan," kerana kesucian adalah sifat orang-orang yang suka, dan kekasih adalah orang yang Fani (mati) dalam sifat-sifat sendiri dan yang tinggal di sifat-sifat Kekasih beliau, dan "negeri" mereka menyerupai matahari yang jelas dalam pendapat mistik. Apabila Rasulullah (saw) telah ditanya mengenai keadaan Harithah [2] (ra dengan dia), dia menjawab, "عبد نورالله قلبه بالايمان dia adalah seorang lelaki yang hatinya diterangi oleh Allah dengan Nur (cahaya ) iman, supaya mukanya bersinar seperti bulan daripada kesan "Seorang sufi yang terkenal berkata:
ضياء الشمس و القمر اذا اشتركا انموذج من صفاء الحب والتوحيد اذا اشتيكا
"Apabila Nur (cahaya) matahari dan bulan dicampur-aduk bersama-sama, ia menggambarkan seperti gabungan daripada kesucian Cinta dan Penyatuan."
Sesungguhnya cahaya matahari dan bulan adalah tidak bernilai di sebelah Nur (cahaya) Cinta dan Penyatuan Allah SWT. Walaupun, tiada perbandingan antara mereka tetapi cahaya tidak lebih ketara daripada kedua-dua tokoh di dunia ini. Melalui cahaya mata mereka enabled untuk melihat langit, manakala jantung melalui cahaya Marifat (pengetahuan), Tawhid (penyatuan) dan kasih sayang melihat Arsh (Empyrean), dan pada masa yang sama masih berada di dunia ini menerokai dunia akan datang. Semua Sheikh jalan yang mempunyai pendapat yang sama pada itu apabila seorang lelaki telah melarikan diri daripada penawanan maqamat (stesen), tidak perlu lagi ambil berhadas negeri-negeri, dan dibebaskan daripada perubahan duniawi dan pereputan beliau dikurniakan dengan semua sifat-sifat terpuji di bawah semua keadaan. Kemudian dia dipisahkan dari sifat-sifat mulia sendiri, iaitu tidak memikirkan apa-apa kualiti yang terpuji beliau datang ke fikirannya. Dia tidak melihat ia tidak membuat apa-apa berlagak sombong diri dengan itu. Beliau mencapai keadaan di mana kecerdasan diatasi dan dia adalah bebas daripada sudah pasti pemikiran. Beliau tidak mendapati apa-apa bahaya di hadapan mereka juga tidak kewujudannya bergantung kepada apa-apa sebab, kesucian adalah nama yang diberikan kepada kehadiran selama-lamanya dan kewujudan itu yang bebas daripada apa-apa sebab dan kehadirannya itu yang tidak mempunyai ketiadaan dan pencapaian itu yang bebas daripada sebab-sebab . Kerana kehadirannya itu yang dibinasakan oleh ketiadaan adalah benar-benar tidak kehadiran dan wujud yang adalah disebabkan oleh sesuatu yang tidak wujud. Tua-tua berkata:
لان الصفا حضور بلا ذهاب ووجود بلا اسباب
"Kesucian Masuk adalah kehadiran (dengan Allah) yang tidak pernah hilang, dan kekayaan yang dikurniakan oleh rahmat Allah SWT, dan tidak boleh dicapai melalui pengambilalihan."
Oleh itu, ketiadaan tidak dari sisi-Nya dan diberikan tanpa pengambilalihan dan usaha. Dan apabila calon tiba di makam (peringkat) ini, dia menjadi dibunuh mereka dalam kedua-dua ini dan dunia akan datang, dan dia dilampirkan dengan sifat-sifat ketuhanan pada masa yang sama masih wujud dalam badan manusia. Emas dan lumpur menjadi sama dalam matanya, dan mematuhi ordinan Shariat menjadi mudah untuk dia. Sepertimana ketika Nabi (saw) bertanya Harithah: Bagaimana اصبحت يا حارثه Wahai Harithah apa yang negeri anda pada waktu pagi? "Dia menjawab bahawa dia telah bermula pagi dengan kepercayaan penuh kepada Allah. Nabi (saw) berkata: "Wahai Harithah, fikir apa yang anda katakan, semuanya mempunyai beberapa realiti, apakah realiti iman anda?"
Beliau menjawab: "Saya telah memotong diri saya jauh dari dunia, hati saya tidak lebih bertujuan dan emas, perak dan tanah liat adalah semua sama di sisi saya. Saya telah lulus malam-malam saya terjaga (memuji Allah) dan hari-hari saya berpuasa sehingga saya memanifestasikan mempunyai visi yang mempunyai Arasy Tuhan, dan orang-orang Paradise melawat satu sama lain, dan orang neraka mengutuk antara satu sama lain. "
Nabi (saw) berkata sebanyak tiga kali, "عرفت فلزم anda telah diberkati dengan Marifat (pengetahuan Allah), maka bersungguh-sungguh."
Sufi adalah nama yang mulia yang adepts yang paling sempurna dan orang-orang kudus rohani sedang diingati. Salah satu daripada sheikh telah berkata:
من صافاه الحب فهو صاف و من صافاه الحبيب فهو صوفي
"Dia yang disucikan dengan cinta yang tulen, dan sesiapa yang diserap dalam Kekasih dan telah meninggalkan segala-galanya adalah seorang sufi."
Perkataan Sufi terbitan tidak menjawab kepada keperluan etimologi, untuk mewujudkan satu perkara daripada kesejenisan permintaan lain tetapi Sufi adalah kata nama yang dimuliakan bahawa wujud tidak homogen dari mana ia mungkin akan diperolehi. Semua yang wujud adalah bertentangan dengan dan perkara-perkara yang tidak boleh diperolehi daripada bertentangan mereka. Erti Sufi adalah jelas kepada Saints seperti matahari dan tidak memerlukan apa-apa penjelasan, kerana ia tidak boleh digambarkan melalui ungkapan dan tanda-tanda. Ia telah telah berkata, "لان الصوفي ممنوع من العبارة والاشارة Sufi tidak boleh merangkumi dengan perkataan atau tanda-tanda (petunjuk)." Jadi, apabila perkataan dan ungkapan yang tidak berupaya untuk benar-benar mentakrifkan itu perkataan Sufi, dan walaupun seluruh dunia boleh cuba untuk menerangkan tanpa mengira bahawa sama ada mereka berjaya atau tidak dalam usaha mereka, tidak akan menjejaskan maruah.
Yang sempurna di kalangan mereka dipanggil sufi, dan ingin di kalangan mereka dipanggil Mutasawuf متصوف (pencari jalan yang benar), tasawwuf dimiliki untuk membentuk tafaul تفعل, yang bermaksud "mengambil masalah," dan cawangan akar asal. Perbezaan makna dan etimologi terbukti. Kerana ia dikatakan:
الصفا ولايته ولها ايته و روايته والتصوف حكايته للصفا بلا شكايته
"Kemurnian adalah saintship yang mempunyai tanda-tanda dan tanda, jadi tasawuf bahawa anekdot mendapatkan kesucian yang memegang tiada bantahan."
Erti kesucian yang jelas dan nyata dan tasawwuf تصوف adalah keterangan yang sama maksud dengannya dan realiti. Umatnya dalam darjah ini adalah tiga jenis, صوفي Sufi, متصوف Mutasawuf dan مستصوف Mustaswif.
صوفي Sufi adalah salah satu yang Fani (dimusnahkan) kepada diri dan Baqi '(wujud) dengan Kebenaran. Beliau telah melarikan diri daripada fakulti manusia dan penggunaan mereka dan telah mencapai Kebenaran (kepada Allah).
متصوف Mutasawuf adalah salah satu yang memohon untuk mencapai pangkat ini dengan cara Kedermawanan-diri dan mencari beliau, sedang mengikuti jejak langkah sufi yang ulung.
مستصوف Mustaswif adalah salah satu yang berpura-pura seperti Sufi untuk nafsu kekayaan, kuasa dan keuntungan duniawi. Beliau tidak mempunyai apa-apa mengenali Sufi dan Mutasawuf juga dia memiliki apa-apa pengetahuan jalan. Ia telah berkata kira-kira orang itu:
المستصوف عند الصوفيته كالذباب و عند غيرهم كالذءاب
"Dalam pendapat Sufi Mustaswif adalah seperti yang keji seperti lalat, dan untuk orang lain dia adalah seperti serigala."
Yang Sufi menyeru Mustaswif yang seperti lalat kerana mereka bernyawa Sufi untuk demi nafsu dan mereka adalah seperti serigala bagi orang kerana serigala adalah lazimnya terkoyak, rending dan makan memakan bangkai. Oleh itu, Sufi dipanggil seorang lelaki pencapaian, Mutasawuf seorang lelaki prinsip, dan Mustaswif seorang lelaki daripada jumlah yg melampaui batas.
Sesiapa yang selepas mencapai objek dan keinginan beliau telah mencapai makam (stesen) kesatuan, dia akan bebas dari semua hasrat dan objektif dan lain-lain. Dan dia, yang mencapai keadaan jalan mistik, menjadi firma di "negeri" dan sabar dan menumpukan dirinya untuk negeri-negeri yang lebih tinggi. Dan bahawa yang mencapai pemisahan dibiarkan tanpa semua, dan memuaskan diri dengan bentuk tasawuf semata-mata, dan kerana realiti ini tidak pernah ditunjukkan kepadanya dan dia masih tidak mempunyai kesatuan dan jalan yang benar.
Sheikh mempunyai banyak definisi halus tasawuf yang tidak semua yang disebut satu persatu, tetapi kami akan menyebut beberapa daripada mereka di dalam buku ini, insya Allah Siapakah Pengarang kejayaan.
Dhu al-Nun berkata:
الصوفي اذا ناطق بان نطقه من الحقاءق وان سكت نطقت عنه الجوارح بقطع العلاءق
"Sufi adalah orang yang apabila bercakap, kata-kata beliau adalah realiti, dan dalam diam kelakuan bahagian-bahagian badannya menerangkan keadaan faqr (bahawa dia telah potong semua ikatan duniawi)."
Ini bermakna bahawa apabila Sufi bercakap, ia semua kebenaran dan realiti negara dan dia berkata apa-apa yang dia tidak memiliki. Apabila dia senyap, kelakuannya menjadi bukti makam dan negeri dan beliau terbukti bebas daripada kejahatan dunia iaitu apa yang dia berkata berdasarkan prinsip-prinsip yang kukuh dan semua bahawa dia adalah detasmen tulen dari dunia. Apabila bercakap ucapannya sepenuhnya benar, dan tindakan beliau adalah milik faqr (kemiskinan).
Junaid berkata:
التصوف نعت اقيم العبد فيه
"Tasawuf adalah di mana sifat sara hidup manusia."
Apabila beliau telah ditanya sama ada sifat Allah atau manusia, beliau menjawab, "نعت الحق حقيقته ونعت والعبد رسما asasnya adalah sifat Allah dan upacara adalah sifat manusia;" iaitu realiti tasawuf menuntut pemusnahan sifat-sifat manusia yang berlaku dengan wujud sifat-sifat benar, kerana ia adalah sifat-sifat Allah. Sifat-sifat sebagai upacara melibatkan bahawa ia menuntut diri hinaan yang merupakan ciri Manusia. Dalam erti kata lain, kita boleh mengatakan bahawa ia adalah tidak betul untuk melampirkan Man dengan apa-apa ciri Penyatuan Tanah, untuk sifat-sifat manusia tidak selama-lamanya dan ini adalah hanya upacara yang dalam diri mereka tidak. Oleh itu, seseorang perlu menerima kemunculan kepada sifat-sifat manusia ini sebenarnya adalah perbuatan Allah. Sebagai contoh, Allah menyuruh hamba-hambaNya untuk berpuasa dan pada ketaatan beliau dinamakan sebagai Saim (yang berpuasa). Nampaknya Saim lelaki dan puasa itu merupakan kerja atau sifat beliau, tetapi dalam realiti, ia adalah perintah Allah iaitu ia adalah milikNya. Tuhan wahyukan, kepada Nabi (saw), "الصوم لي وانا اجزي به puasa adalah bagiKu, dan Aku akan memberi ganjarannya." Beliau adalah pemilik sebenar makhluk dan hubungan apa-apa dengan manusia hanya upacara.
Abu al-Hasan Nuri berkata:
التصوف ترك كل حظ النفس
"Tasawuf adalah penolakan semua keseronokan mementingkan diri sendiri."
Dan ia adalah dua jenis mis. rasmi dan penting. Apabila seseorang itu menolak keseronokan hawa nafsu mementingkan diri sendiri, ia adalah penolakan secara formal tetapi jika keredaan itu sendiri menolak lelaki itu, ia adalah penghapusan keseronokan dan kegembiraan dan renungan sebenar. Oleh itu penolakan keseronokan adalah perbuatan Manusia, tetapi penghapusan keseronokan adalah perbuatan Allah. Perbuatan Manusia yang formal dan metafora, manakala perbuatan Allah adalah benar. Kata ini menjelaskan kata-kata Junaid seperti yang dipetik di atas.
Abu al-Hasan Nuri juga berkata:
الصوفيته هم الذين صفت ارواحهم فصا روافي الصف الاول بين يدي الحق
"Sufi adalah orang-orang yang roh telah disucikan, maka mereka mencapai tempat depan telah dijumpai berdekatan dengan Kebenaran (kepada Allah) yang lain." Ini bermakna bahawa mereka yang semangat melalui Kedermawanan-diri telah suci dari pencemaran kemanusiaan dan diri keinginan, dan setelah melarikan diri kecuali Dia dan selepas mencapai tahap tertinggi pencapaian, telah dijumpai berdekatan dengan Allah di kalangan barisan pertama yang lain.
Abu al-Hasan Nuri lanjut mengatakan:
الصوفي الذي لا يملك ولا يملك
"Sufi bukan dia yang mempunyai apa-apa tidak dia dimiliki oleh apa-apa."
Sufi tidak seharusnya menuntut pemilikan apa-apa jua yang tidak dia sendiri harus menjadi hamba sesiapa melainkan Allah. Ini adalah makam-i benar Fana (penghapusan), kerana yang kualiti clua dia tidak memiliki apa-apa dan tidak dimiliki oleh sesiapa pun. Ia adalah kerana pemilikan hanya boleh diaplikasikan kepada perkara-perkara yang wujud. Sufi tidak memiliki apa-apa aset duniawi atau mana-mana kemuliaan dunia seterusnya, bagi dia hilang kepada dirinya sendiri. Beliau tidak inginkan pihak berkuasa ke atas yang lain, ataupun dia boleh ditakluki oleh orang lain. Kata ini adalah sangat halus dan merujuk kepada kata-kata orang-orang yang yakin penghapusan lengkap. Insya Allah, kami akan menyebut dalam kerja-kerja ini mata di mana mereka telah jatuh ke dalam kesilapan.
Ibn al-jalla berkata:
التصوف حقيقته لا رسم له
"Tasawuf adalah intipati tanpa bentuk,"
Bentuk kepunyaan manusia berkenaan dengan kelakuan mereka manakala intipati itu khusus kepada Allah. Sejak tasawuf terdiri dalam berpaling dari manusia, oleh itu ia tidak boleh disuarakan dan ditakrifkan.
Abu Umru Damashqi berkata:
التصوف رويته الكون بعين النقص بل غض الطرف عن الكون
"Tasawuf adalah untuk melihat alam semesta dengan mata yang tidak sempurna, bukan untuk menutup mata dari itu."
Untuk melihat alam semesta dengan mata yang tidak sempurna adalah sifat orang-orang yang berada di negeri fanafillah (dibinasakan kepada kebenaran), kerana objek penglihatan adalah fenomena, dan apabila fenomena hilang, penglihatan juga hilang. Dan menutup mata kepada alam semesta adalah sifat orang-orang yang berada di negeri baqibillah (yang hidup dengan kebenaran), kerana menutup mata kepada dunia yang luar biasa meninggalkan wawasan rohani subsistent, iaitu sesiapa yang menjadi buta kepada diri sendiri melihat dengan cara kebenaran. Dalam menyatakan bahawa calon yang tidak mempunyai visi sendiri, tetapi ia adalah benar di mana dia melihat. Yang mencari dunia hanya melihat dunia dan mendapati ada cara untuk keluar. Satu yang melihat dunia dengan mata yang tidak sempurna iaitu dengan kebencian, dan tidak mengingini, adalah lebih baik daripada bekas, dan masih yang terbaik adalah salah satu yang mengabaikan ia sepenuhnya. Sesiapa yang melihat dunia dengan ketidaksempurnaan bertudung, untuk melihat lain ada penutupnya. Dia yang tidak melihat tidak bertudung oleh kebutaan beliau, kerana dia melihat melalui Kebenaran.
Ini adalah makam (stesen) yang ingin mengambil kira asas penting laluan, tetapi untuk menjelaskan di sini adalah tidak sesuai.
Sheikh Abu Bakr Shibli berkata:
التصوف شرك لانه صيانته القلب عن رويته الغير ولا غير
"Tasawwuf dari satu segi juga syirik kerana ia membayangkan untuk menjaga hati daripada wawasan lain, tetapi yang lain tidak wujud."
Ini bermakna bahawa dalam Tauhid (Perpaduan Allah) wawasan lain (dari Allah) adalah syirik, dan apabila lain tidak mempunyai kewujudan dan nilai dalam hati kemudian dari yang salah seorang daripadanya perlu menjaga hatinya.
Sheikh Husri berkata:
التصوف صفاءالسر من كدورة المخالفته
"Tasawuf adalah untuk menyucikan hati dari najis bengik."
Ini bermakna bahawa seseorang itu perlu mengelakkan diri dari perselisihan dengan Allah, kerana cinta adalah nama kerukunan, yang bertentangan dengan bengik. Kekasih yang tidak mempunyai tanggungjawab lain di dunia ini tetapi untuk memelihara perintah yang dikasihi dan jika objek nafsu adalah satu, bagaimana perbalahan boleh timbul?
Muhammad b. Ali b. Hussein b. Ali b. Abi Talib (ra dengan mereka) berkata:
التصوف خلق فمن زاد عليك في الخلق زاد عليك في التصوف
"Tasawuf membayangkan moral. Beliau yang mempunyai kecenderungan yang lebih baik adalah lebih baik sufi. "
Moral yang baik adalah dua jenis, kebaikan ke arah kebenaran (Allah) dan kebaikan ke arah kemanusiaan. Bekas keakuran kepada Ilahi dekri, iaitu kebaikan kepada Allah adalah untuk terus berhujah ke atas semua perkara. Dalam kes kemudian kebaikan kepada manusia bahawa dia menerima semua kejahatan dan humilities yang mereka demi Allah. Kedua-dua aspek ini adalah bermanfaat untuk kita fahami kalam jalan sebagaimana Allah adalah bebas persetujuan atau rintangan pencari, dan kedua-dua kualiti bergantung kepada marifat (pengetahuan) Tauhid (Perpaduan).
Dan Abu Muhammad Murtaish berkata:
الصوفي لا يسبق همته خطوته البتة
"Sufi adalah seorang yang masuk fikiran juga tidak harus mengambil membawa kepada langkah-langkah kakinya." Iaitu dia adalah seluruh hadir hati: jiwanya di mana tubuhnya, dan badan di mana jiwanya, dan mempunyai keseragaman dalam perbuatan dan amalannya ; perbuatannya di mana kakinya, dan kakinya di mana perbuatannya.
Ini adalah tanda kehadiran tanpa ketiadaan. Ini adalah bertentangan dengan doktrin mereka yang mengatakan bahawa satu tidak hadir dari dirinya sendiri dan membentangkan di sisi Allah. Sebenarnya, ia tidak begitu. Sebaliknya realiti bahawa dia hadir dengan dirinya dan juga di sisi Allah. Ini adalah tanda kesatuan yang sempurna, kerana terdapat ketiadaan tidak dari diri selagi diri sendiri mengenai 1. Dan apabila pencari tidak lagi menganggap kehadiran diri, dia tidak hadir dari diri kita dan hadir dengan kebenaran Allah. , Kata-kata daripada Shibli hampir menyerupai kepadanya, "الصوفي لا يري في الدارين مع الله غيرالله Sufi melihat tiada apa-apa jua melainkan Allah dalam kedua-dua dunia itu." Kewujudan diri manusia lain (dari Allah), dan apabila seorang lelaki tidak melihat lain , dia tidak melihat dirinya juga dan menjadi sepenuhnya membatalkan diri sendiri, sama ada dia berada di makam Fana (penghapusan) atau baqa (sara hidup).
Junaid berkata tasawuf yang diasaskan pada 8 kualiti, kemurahan hati, persetujuan, kesabaran, simbolisme, perjalanan (hud pelik), pakaian bulu, haji hud dan faqr (kemiskinan).
- Kemurahan hati Nabi Ibrahim (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang menawarkan anaknya untuk korban;
- Keakuran kepada Ishaq (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang dikemukakan kepada perintah Allah untuk memberikan hidupnya;
- Kesabaran Ayub (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang sabar mengharungi penderitaan yang cacing dan cemburu lagi Maha Mengasihani;
- Perlambangan Zakarriya (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang Allah berfirman, ألا تكلم الناس ثلاثة أيام إلا رمزا "engkau harus bercakap dengan manusia selama tiga hari, kecuali dengan isyarat." (Q 03:41) dan sekali lagi kesan yang sama, "إذ نادى ربه نداء خفيا Sesungguhnya Dia merayu kepada Tuhannya dalam rahsia "(Q 19:3).:
- Perjalanan (hud pelik) Yahya (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang adalah orang asing di negara sendiri dan asing kepada kaum kerabat sendiri;
- Memakai bulu oleh Musa (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang memakai pakaian bulu biri-biri di seluruh;
- Hud haji Isa (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang begitu terpisah di dalamnya daripada benda-benda duniawi bahawa dia menyimpan hanya cawan dan sikat. Beliau melemparkan cawan itu apabila dia melihat seorang lelaki minum air melalui penggunaan tapak tangannya, dan sikat begitu juga apabila dia melihat orang lain yang menggunakan jari berpakaian rambut;
- Kemiskinan Muhammad (saw), yang Allah SWT telah diberi kunci khazanah duniawi berkata: "Lay tiada masalah kepada kamu, tetapi mendapatkan setiap mewah dengan cara ini khazanah;" dan dia menjawab: " Tuhan, Aku tidak menghendaki mereka, pastikan saya satu hari penuh makan dan satu hari hungery. "
Dalam cara jalan ini adalah satu prinsip yang sangat baik.
Abu Husri berkata:
الصوفي لا يوجد بعد عد مه ولا يعدم بعد وجوده
"Sufi adalah orang yang kewujudannya tanpa bukan kewujudan dan ketakwujudan tanpa kewujudan," iaitu dia tidak pernah kehilangan apa yang dia dapat, dan dia tidak pernah berikut apa yang dia kehilangan.
Makna yang lain ini, bahawa penemuan beliau tidak mempunyai keuntungan, dan bukan keuntungan tidak beliau mempunyai apa-apa mencari pada bila-bila masa, jadi yang ada sama ada ikrar tanpa penafian atau penafian tanpa ikrar.
Tujuan semua ini ungkapan bahawa negeri itu Sufi yang kematian keseluruhannya perlu luput, dan bahawa perasaan tubuh beliau harus hilang dan link beliau dengan segala yang dipotong kira, bagi yang misteri kematian beliau mungkin akan diturunkan dan bahagian pelbagai beliau bersatu dalam diri penting, dan bahawa dia boleh wujud menerusi dan di dalam dirinya. Kesan ini boleh dilihat dalam dua rasul. Satu adalah Musa (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang wujud terdapat tidak bukan kewujudan, supaya dia membuat rayuannya kepada Allah, "رب اشرح لي صدري - ويسر لي أمري Wahai Tuhanku! lapangkanlah bagiku, dadaku; memudahkan tugas saya untuk saya "(Q 20:26-27).. Kedua, Nabi Muhammad (saw), yang bukan-kewujudan terdapat tidak wujud, supaya Allah berkata, "ألم نشرح لك صدرك Kami tidak berkembang (wahai Muhammad) payudara (wahai Muhammad)? (Q 94:1). Satu mengaku untuk perhiasan dan yang lain telah dihiasi tanpa apa-apa permintaan.
Ali b. Bandar al-Sarafi Nishapuri berkata:
التصوف اسقاط الرويه للحق ظاهرا وباطنا
"Tasawuf adalah bahawa sufi tidak harus memandang keluar sendiri dan masuk, tetapi harus anggap sebagai semua kepunyaan Allah SWT."
Oleh itu, jika dia memandang dia melihat hanya Allah SWT kerana jika dia melihat diri keluar, beliau visi tanda luaran yang berkat Allah, dan kerana dia melihat keluar tindakan tidak akan mempunyai berat walaupun sayap nyamuk hingga ke suatu selain rahmat Allah. Oleh itu, dia akan segera menjauhkan diri daripada melihat diri keluar. Dan jika dia melihat ke dalam diri, dia harus mempertimbangkan pencapaian ini juga nikmat Allah, dan mempertimbangkan usaha peribadinya seberat kurang daripada sebutir berbanding dengan nikmat Allah. Jadi dia melihat apa-apa selain daripada Allah dalam kedua-dua negeri alir masuk dan keluar melalui rahmat-Nya dan menganggap usaha sendiri yang tidak bernilai.
Muhammad b. Ahmad al-Muqri berkata:
التصوف استقامة الاحوال مع الحق
"Tasawuf mengekalkan keadaan keunggulannya dengan Allah," iaitu syarat yang tidak boleh menukar keadaan ke dalam sufi dan tidak dia boleh dialihkan dari jalan yang benar. Ia adalah kerana hatinya menumpukan kepada Pengarang negeri-negeri tidak melihat ke bawah daripada pangkat yang lurus dan tidak dihalang dari mencapai kepada kebenaran.
وعباد الرحمن الذين يمشون على الأرض هونا وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما
"Dan hamba-hamba (Allah) Ar-Rahman adalah orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang jahil menyapa mereka, mereka berkata," keamanan! "(Q 25:63).
Dan Rasulullah (saw) telah berkata:
من سمع صوت اهل التصوف فلا يومن علي دعاءهم كتب عند الله من الغافلين
"Dia yang mendengar suara para Sufi dan tidak mengatakan Amin untuk solat mereka tertulis di sisi Allah orang-orang yang lalai."
Makna sebenar Tasawwuf تصوف (tasawuf) telah banyak dibincangkan dan banyak buku telah ditulis pada subjek. Beberapa menegaskan bahawa sufi dipanggil kerana dia memakai bulu biri-biri (suf صوف) pakaian, manakala yang lain mengatakan bahawa dia berada dalam baris pertama (SAF صف). Beberapa kerana penahanan mereka dengan untuk Ashab-i Suffa [1], memanggil mereka sufi dan masih ada yang berpendapat bahawa nama ini berasal dari Safa (kesucian). Penjelasan ini adalah jauh dari memuaskan keperluan etimologi.
Safa perkataan صفا (kesucian) terpuji di bawah semua keadaan dan sebaliknya adalah Bab Kadar Ukuran كدر (berhadas). Nabi (saw) berkata, "ذهب صفو الدنيا وبقي كدرها bahagian tulen (yang terbaik) di dunia ini adalah pergi, dan bendasing yang kekal." Halus dan sebahagian halus sesuatu yang dipanggil safwa صفو (kesucian) , manakala sebahagian yang jahat dan kotor dipanggil Bab Kadar Ukuran (berhadas). Sejak pencari jalan tasawwuf menjaga moral mereka dan menjalankan menyenangkan dan suci ke dalam mereka dari kejahatan dan keinginan duniawi, oleh sebab itu mereka dipanggil sufi. Jadi, nama ini telah menjadi satu tanda pengiktirafan manakala kemuliaan Sufi itu adalah terlalu besar untuk urusan mereka tidak diketahui, supaya nama harus perlu terbitan.
Dalam usia ini, Allah telah memelihara majoriti rakyat jauh dari jalan tasawwuf dan sufi dan telah bertudung mereka daripada rahsia-rahsia dan realiti tasawwuf. Sewajarnya beberapa membayangkan bahawa ia terdiri semata-mata dalam amalan takwa keluar dan tidak mempunyai sebarang renungan masuk. Beberapa orang lain menganggap bahawa ia merupakan satu bentuk yang bermakna yang tidak mempunyai inti pati dan akar. Mereka dengan mengguna pakai pandangan scoffers dan ulama dunia telah dinafikan tasawuf sama sekali dan kerana kejahilan berasa gembira pada carian mereka. Rakyat secara umum, mematuhi pendapat ini, telah dikeluarkan daripada hati mereka usaha mereka untuk mencari kesucian batin dan telah dibuang ajaran nenek moyang yang soleh dan para sahabat Nabi.
ان الصفا صفت الصديق ان اردت صوفيا علي التحقيق
"Sesungguhnya, kesucian hati adalah ciri Siddiq, jika anda ingin menjadi seorang sufi yang benar melihat dia".
Safa صفا (kesucian) mempunyai akar dan cawangan, akar yang menjadi pemisahan jantung daripada orang lain (yang lain dari Allah), dan cawangannya ialah jantung seharusnya kosong dunia ini menipu. Kedua-dua ini adalah ciri-ciri Siddiq (Khalifah) Abu Bakar Abdullah b. Abi Quhafa, (ra dengan dia). Beliau adalah Imam (pemimpin) semua rakyat jalan ini. Beliau adalah bebas daripada orang lain begitu banyak bahawa apabila Nabi (saw) meninggal dunia dan para sahabat mendapat sedih dan jantung pecah, bahawa Umar (ra dengan dia) menarik pedangnya dan mengancam untuk memenggal kepala sesiapa yang menegaskan bahawa Nabi ( saw) sudah mati, Abu Bakar (ra dengan dia) melangkah keluar menangis dengan suara kuat, "الا من عبد محمدا فان محمدا قدمات و من عبد رب محمد فانه حي Tidak يموت sesiapa yang menyembah Muhammad biarkan dia tahu bahawa Muhammad mati, tetapi sesiapa yang menyembah Tuhan Muhammad, maka hendaklah dia tahu bahawa Dia adalah hidup dan tidak telah mati "Kemudian dia membaca ayat Al-Quran berikut:
وما محمد إلا رسول قد خلت من قبله الرسل أفإن مات أو قتل انقلبتم على أعقابكم
"Muhammad itu tidak lain daripada seorang Rasul: ramai rasul yang meninggal dunia di hadapannya. Jika dia mati atau terbunuh, akan kamu berpaling undur ke belakang, "(Q 3:144).
Ini bermakna bahawa yang mengetahui yang fana ini, beliau dibunuh mereka dan menderita apabila manusia akan dibinasakan, tetapi yang acquaints dirinya dengan kebenaran Allah menjadi abadi, walaupun fizikal badan dibinasakan. Mereka yang menganggap Muhammad (saw) dengan mata kematian tidak lagi memuliakan dia dengan seberapa segera kerana beliau berangkat dari dunia ini, tetapi kepada orang-orang yang menganggap beliau dengan mata realiti kehadirannya dan ketiadaan adalah sama, kerana mereka melihat kedua-dua wujud di dunia ini dan berlepas dari sini sebagai kebenaran dan dari kebenaran. Salah satu di makam daripada بقا بالله, melihat Nabi (saw) hidup (Baqi) dengan kebenaran (Allah), dan satu yang di makam فنا في الله melihat Rasulullah (saw) Fani (mati ) dengan Kebenaran (فنا melalui '). Iaitu, dia tidak melihat perubahan tertentu yang datang untuk lulus, tetapi pada Pengarang semua perubahan, dan dimuliakan Nabi Muhammad (saw) hanya dalam perkadaran sebagaimana Allah penghormatan kepada beliau. Dia tidak melampirkan hatinya kepada sesiapa (kecuali Allah), dan tidak membuka matanya untuk menatap kepada manusia, kerana:
من نظرالي الخلق هلك ومن نظرالي الحق ملك
"Satu yang ketuanpunyaan manusia pudar tetapi yang kembali kepada kebenaran (Allah) yang diperolehi tempat malaikat."
Abu Bakar (ra dengan dia) menunjukkan bahawa hatinya kosong dunia ini menipu, kerana dia memberikan segala kekayaan dan memakai pakaian kasar apabila dia datang kepada Rasulullah (saw), yang bertanya kepadanya apa yang dia telah meninggalkan untuk keluarganya. Abu Bakar (ra dengan dia) menjawab, "Allah dan Rasulnya (saw)." Apabila hati Abu Bakr Siddiq (ra dengan dia) adalah bersih dari cinta dunia, secara automatik kekotoran mendapat dibasuh dan beliau mengorbankan semua untuk sila Tuhannya. Semua ini adalah ciri-ciri sufi ikhlas dan menafikan mereka adalah penafian Kebenaran dan kedegilan.
Seperti yang telah saya sebutkan bahawa Safa (kesucian) adalah bertentangan Bab Kadar Ukuran (berhadas), dan Bab Kadar Ukuran adalah salah satu daripada sifat-sifat manusia, oleh itu, Sufi yang benar ialah orang yang bersih dari kekotoran duniawi. Apabila jenis manusia wujud dengan wanita Mesir, mereka merasa cemburu dengan Zulaikha. Tetapi apabila mereka memandang kecantikan menakjubkan Yusaf (boleh rahmat Allah ke atasnya), mendapat terpesona dan enraptured. Sifat manusia mereka mendapat dibunuh mereka dan mereka berseru "ما Cookie بشرا إن Cookie إلا ملك كريم seorang manusia ini! Ini adalah tidak lain daripada malaikat yang mulia. "(Q 12:31). Di sini, sifat manusia mereka dihapuskan dan mereka dibuat Yusaf (boleh rahmat Allah ke atasnya) objek mereka tetapi memberi ungkapan negeri mereka sendiri. Oleh itu, Sheikh jalan yang telah berkata:
ليس الصفاء من صفات البشرلان البشرمدرلا يخلوا من الكدر
"Kemurnian bukanlah kualiti manusia, untuk manusia dicipta dengan tanah liat, dan tanah liat melibatkan berhadas, dan manusia tidak dapat melepaskan diri dari najis."
Oleh itu, jantung tidak boleh disucikan melalui tindakan dan perbuatan, serta kotoran nafs manusia (jiwa rendah) boleh dimusnahkan melalui usaha. Sifat kesucian diasingkan kepada perbuatan dan negeri, dan namanya juga tidak berkaitan dengan nama-nama dan gelaran keluar.
الصفا صفته الاحباب وهم شموس بلا سحاب
"Kemurnian adalah sifat pencinta (Allah), yang adalah matahari tanpa awan," kerana kesucian adalah sifat orang-orang yang suka, dan kekasih adalah orang yang Fani (mati) dalam sifat-sifat sendiri dan yang tinggal di sifat-sifat Kekasih beliau, dan "negeri" mereka menyerupai matahari yang jelas dalam pendapat mistik. Apabila Rasulullah (saw) telah ditanya mengenai keadaan Harithah [2] (ra dengan dia), dia menjawab, "عبد نورالله قلبه بالايمان dia adalah seorang lelaki yang hatinya diterangi oleh Allah dengan Nur (cahaya ) iman, supaya mukanya bersinar seperti bulan daripada kesan "Seorang sufi yang terkenal berkata:
ضياء الشمس و القمر اذا اشتركا انموذج من صفاء الحب والتوحيد اذا اشتيكا
"Apabila Nur (cahaya) matahari dan bulan dicampur-aduk bersama-sama, ia menggambarkan seperti gabungan daripada kesucian Cinta dan Penyatuan."
Sesungguhnya cahaya matahari dan bulan adalah tidak bernilai di sebelah Nur (cahaya) Cinta dan Penyatuan Allah SWT. Walaupun, tiada perbandingan antara mereka tetapi cahaya tidak lebih ketara daripada kedua-dua tokoh di dunia ini. Melalui cahaya mata mereka enabled untuk melihat langit, manakala jantung melalui cahaya Marifat (pengetahuan), Tawhid (penyatuan) dan kasih sayang melihat Arsh (Empyrean), dan pada masa yang sama masih berada di dunia ini menerokai dunia akan datang. Semua Sheikh jalan yang mempunyai pendapat yang sama pada itu apabila seorang lelaki telah melarikan diri daripada penawanan maqamat (stesen), tidak perlu lagi ambil berhadas negeri-negeri, dan dibebaskan daripada perubahan duniawi dan pereputan beliau dikurniakan dengan semua sifat-sifat terpuji di bawah semua keadaan. Kemudian dia dipisahkan dari sifat-sifat mulia sendiri, iaitu tidak memikirkan apa-apa kualiti yang terpuji beliau datang ke fikirannya. Dia tidak melihat ia tidak membuat apa-apa berlagak sombong diri dengan itu. Beliau mencapai keadaan di mana kecerdasan diatasi dan dia adalah bebas daripada sudah pasti pemikiran. Beliau tidak mendapati apa-apa bahaya di hadapan mereka juga tidak kewujudannya bergantung kepada apa-apa sebab, kesucian adalah nama yang diberikan kepada kehadiran selama-lamanya dan kewujudan itu yang bebas daripada apa-apa sebab dan kehadirannya itu yang tidak mempunyai ketiadaan dan pencapaian itu yang bebas daripada sebab-sebab . Kerana kehadirannya itu yang dibinasakan oleh ketiadaan adalah benar-benar tidak kehadiran dan wujud yang adalah disebabkan oleh sesuatu yang tidak wujud. Tua-tua berkata:
لان الصفا حضور بلا ذهاب ووجود بلا اسباب
"Kesucian Masuk adalah kehadiran (dengan Allah) yang tidak pernah hilang, dan kekayaan yang dikurniakan oleh rahmat Allah SWT, dan tidak boleh dicapai melalui pengambilalihan."
Oleh itu, ketiadaan tidak dari sisi-Nya dan diberikan tanpa pengambilalihan dan usaha. Dan apabila calon tiba di makam (peringkat) ini, dia menjadi dibunuh mereka dalam kedua-dua ini dan dunia akan datang, dan dia dilampirkan dengan sifat-sifat ketuhanan pada masa yang sama masih wujud dalam badan manusia. Emas dan lumpur menjadi sama dalam matanya, dan mematuhi ordinan Shariat menjadi mudah untuk dia. Sepertimana ketika Nabi (saw) bertanya Harithah: Bagaimana اصبحت يا حارثه Wahai Harithah apa yang negeri anda pada waktu pagi? "Dia menjawab bahawa dia telah bermula pagi dengan kepercayaan penuh kepada Allah. Nabi (saw) berkata: "Wahai Harithah, fikir apa yang anda katakan, semuanya mempunyai beberapa realiti, apakah realiti iman anda?"
Beliau menjawab: "Saya telah memotong diri saya jauh dari dunia, hati saya tidak lebih bertujuan dan emas, perak dan tanah liat adalah semua sama di sisi saya. Saya telah lulus malam-malam saya terjaga (memuji Allah) dan hari-hari saya berpuasa sehingga saya memanifestasikan mempunyai visi yang mempunyai Arasy Tuhan, dan orang-orang Paradise melawat satu sama lain, dan orang neraka mengutuk antara satu sama lain. "
Nabi (saw) berkata sebanyak tiga kali, "عرفت فلزم anda telah diberkati dengan Marifat (pengetahuan Allah), maka bersungguh-sungguh."
Sufi adalah nama yang mulia yang adepts yang paling sempurna dan orang-orang kudus rohani sedang diingati. Salah satu daripada sheikh telah berkata:
من صافاه الحب فهو صاف و من صافاه الحبيب فهو صوفي
"Dia yang disucikan dengan cinta yang tulen, dan sesiapa yang diserap dalam Kekasih dan telah meninggalkan segala-galanya adalah seorang sufi."
Perkataan Sufi terbitan tidak menjawab kepada keperluan etimologi, untuk mewujudkan satu perkara daripada kesejenisan permintaan lain tetapi Sufi adalah kata nama yang dimuliakan bahawa wujud tidak homogen dari mana ia mungkin akan diperolehi. Semua yang wujud adalah bertentangan dengan dan perkara-perkara yang tidak boleh diperolehi daripada bertentangan mereka. Erti Sufi adalah jelas kepada Saints seperti matahari dan tidak memerlukan apa-apa penjelasan, kerana ia tidak boleh digambarkan melalui ungkapan dan tanda-tanda. Ia telah telah berkata, "لان الصوفي ممنوع من العبارة والاشارة Sufi tidak boleh merangkumi dengan perkataan atau tanda-tanda (petunjuk)." Jadi, apabila perkataan dan ungkapan yang tidak berupaya untuk benar-benar mentakrifkan itu perkataan Sufi, dan walaupun seluruh dunia boleh cuba untuk menerangkan tanpa mengira bahawa sama ada mereka berjaya atau tidak dalam usaha mereka, tidak akan menjejaskan maruah.
Yang sempurna di kalangan mereka dipanggil sufi, dan ingin di kalangan mereka dipanggil Mutasawuf متصوف (pencari jalan yang benar), tasawwuf dimiliki untuk membentuk tafaul تفعل, yang bermaksud "mengambil masalah," dan cawangan akar asal. Perbezaan makna dan etimologi terbukti. Kerana ia dikatakan:
الصفا ولايته ولها ايته و روايته والتصوف حكايته للصفا بلا شكايته
"Kemurnian adalah saintship yang mempunyai tanda-tanda dan tanda, jadi tasawuf bahawa anekdot mendapatkan kesucian yang memegang tiada bantahan."
Erti kesucian yang jelas dan nyata dan tasawwuf تصوف adalah keterangan yang sama maksud dengannya dan realiti. Umatnya dalam darjah ini adalah tiga jenis, صوفي Sufi, متصوف Mutasawuf dan مستصوف Mustaswif.
صوفي Sufi adalah salah satu yang Fani (dimusnahkan) kepada diri dan Baqi '(wujud) dengan Kebenaran. Beliau telah melarikan diri daripada fakulti manusia dan penggunaan mereka dan telah mencapai Kebenaran (kepada Allah).
متصوف Mutasawuf adalah salah satu yang memohon untuk mencapai pangkat ini dengan cara Kedermawanan-diri dan mencari beliau, sedang mengikuti jejak langkah sufi yang ulung.
مستصوف Mustaswif adalah salah satu yang berpura-pura seperti Sufi untuk nafsu kekayaan, kuasa dan keuntungan duniawi. Beliau tidak mempunyai apa-apa mengenali Sufi dan Mutasawuf juga dia memiliki apa-apa pengetahuan jalan. Ia telah berkata kira-kira orang itu:
المستصوف عند الصوفيته كالذباب و عند غيرهم كالذءاب
"Dalam pendapat Sufi Mustaswif adalah seperti yang keji seperti lalat, dan untuk orang lain dia adalah seperti serigala."
Yang Sufi menyeru Mustaswif yang seperti lalat kerana mereka bernyawa Sufi untuk demi nafsu dan mereka adalah seperti serigala bagi orang kerana serigala adalah lazimnya terkoyak, rending dan makan memakan bangkai. Oleh itu, Sufi dipanggil seorang lelaki pencapaian, Mutasawuf seorang lelaki prinsip, dan Mustaswif seorang lelaki daripada jumlah yg melampaui batas.
Sesiapa yang selepas mencapai objek dan keinginan beliau telah mencapai makam (stesen) kesatuan, dia akan bebas dari semua hasrat dan objektif dan lain-lain. Dan dia, yang mencapai keadaan jalan mistik, menjadi firma di "negeri" dan sabar dan menumpukan dirinya untuk negeri-negeri yang lebih tinggi. Dan bahawa yang mencapai pemisahan dibiarkan tanpa semua, dan memuaskan diri dengan bentuk tasawuf semata-mata, dan kerana realiti ini tidak pernah ditunjukkan kepadanya dan dia masih tidak mempunyai kesatuan dan jalan yang benar.
Sheikh mempunyai banyak definisi halus tasawuf yang tidak semua yang disebut satu persatu, tetapi kami akan menyebut beberapa daripada mereka di dalam buku ini, insya Allah Siapakah Pengarang kejayaan.
Dhu al-Nun berkata:
الصوفي اذا ناطق بان نطقه من الحقاءق وان سكت نطقت عنه الجوارح بقطع العلاءق
"Sufi adalah orang yang apabila bercakap, kata-kata beliau adalah realiti, dan dalam diam kelakuan bahagian-bahagian badannya menerangkan keadaan faqr (bahawa dia telah potong semua ikatan duniawi)."
Ini bermakna bahawa apabila Sufi bercakap, ia semua kebenaran dan realiti negara dan dia berkata apa-apa yang dia tidak memiliki. Apabila dia senyap, kelakuannya menjadi bukti makam dan negeri dan beliau terbukti bebas daripada kejahatan dunia iaitu apa yang dia berkata berdasarkan prinsip-prinsip yang kukuh dan semua bahawa dia adalah detasmen tulen dari dunia. Apabila bercakap ucapannya sepenuhnya benar, dan tindakan beliau adalah milik faqr (kemiskinan).
Junaid berkata:
التصوف نعت اقيم العبد فيه
"Tasawuf adalah di mana sifat sara hidup manusia."
Apabila beliau telah ditanya sama ada sifat Allah atau manusia, beliau menjawab, "نعت الحق حقيقته ونعت والعبد رسما asasnya adalah sifat Allah dan upacara adalah sifat manusia;" iaitu realiti tasawuf menuntut pemusnahan sifat-sifat manusia yang berlaku dengan wujud sifat-sifat benar, kerana ia adalah sifat-sifat Allah. Sifat-sifat sebagai upacara melibatkan bahawa ia menuntut diri hinaan yang merupakan ciri Manusia. Dalam erti kata lain, kita boleh mengatakan bahawa ia adalah tidak betul untuk melampirkan Man dengan apa-apa ciri Penyatuan Tanah, untuk sifat-sifat manusia tidak selama-lamanya dan ini adalah hanya upacara yang dalam diri mereka tidak. Oleh itu, seseorang perlu menerima kemunculan kepada sifat-sifat manusia ini sebenarnya adalah perbuatan Allah. Sebagai contoh, Allah menyuruh hamba-hambaNya untuk berpuasa dan pada ketaatan beliau dinamakan sebagai Saim (yang berpuasa). Nampaknya Saim lelaki dan puasa itu merupakan kerja atau sifat beliau, tetapi dalam realiti, ia adalah perintah Allah iaitu ia adalah milikNya. Tuhan wahyukan, kepada Nabi (saw), "الصوم لي وانا اجزي به puasa adalah bagiKu, dan Aku akan memberi ganjarannya." Beliau adalah pemilik sebenar makhluk dan hubungan apa-apa dengan manusia hanya upacara.
Abu al-Hasan Nuri berkata:
التصوف ترك كل حظ النفس
"Tasawuf adalah penolakan semua keseronokan mementingkan diri sendiri."
Dan ia adalah dua jenis mis. rasmi dan penting. Apabila seseorang itu menolak keseronokan hawa nafsu mementingkan diri sendiri, ia adalah penolakan secara formal tetapi jika keredaan itu sendiri menolak lelaki itu, ia adalah penghapusan keseronokan dan kegembiraan dan renungan sebenar. Oleh itu penolakan keseronokan adalah perbuatan Manusia, tetapi penghapusan keseronokan adalah perbuatan Allah. Perbuatan Manusia yang formal dan metafora, manakala perbuatan Allah adalah benar. Kata ini menjelaskan kata-kata Junaid seperti yang dipetik di atas.
Abu al-Hasan Nuri juga berkata:
الصوفيته هم الذين صفت ارواحهم فصا روافي الصف الاول بين يدي الحق
"Sufi adalah orang-orang yang roh telah disucikan, maka mereka mencapai tempat depan telah dijumpai berdekatan dengan Kebenaran (kepada Allah) yang lain." Ini bermakna bahawa mereka yang semangat melalui Kedermawanan-diri telah suci dari pencemaran kemanusiaan dan diri keinginan, dan setelah melarikan diri kecuali Dia dan selepas mencapai tahap tertinggi pencapaian, telah dijumpai berdekatan dengan Allah di kalangan barisan pertama yang lain.
Abu al-Hasan Nuri lanjut mengatakan:
الصوفي الذي لا يملك ولا يملك
"Sufi bukan dia yang mempunyai apa-apa tidak dia dimiliki oleh apa-apa."
Sufi tidak seharusnya menuntut pemilikan apa-apa jua yang tidak dia sendiri harus menjadi hamba sesiapa melainkan Allah. Ini adalah makam-i benar Fana (penghapusan), kerana yang kualiti clua dia tidak memiliki apa-apa dan tidak dimiliki oleh sesiapa pun. Ia adalah kerana pemilikan hanya boleh diaplikasikan kepada perkara-perkara yang wujud. Sufi tidak memiliki apa-apa aset duniawi atau mana-mana kemuliaan dunia seterusnya, bagi dia hilang kepada dirinya sendiri. Beliau tidak inginkan pihak berkuasa ke atas yang lain, ataupun dia boleh ditakluki oleh orang lain. Kata ini adalah sangat halus dan merujuk kepada kata-kata orang-orang yang yakin penghapusan lengkap. Insya Allah, kami akan menyebut dalam kerja-kerja ini mata di mana mereka telah jatuh ke dalam kesilapan.
Ibn al-jalla berkata:
التصوف حقيقته لا رسم له
"Tasawuf adalah intipati tanpa bentuk,"
Bentuk kepunyaan manusia berkenaan dengan kelakuan mereka manakala intipati itu khusus kepada Allah. Sejak tasawuf terdiri dalam berpaling dari manusia, oleh itu ia tidak boleh disuarakan dan ditakrifkan.
Abu Umru Damashqi berkata:
التصوف رويته الكون بعين النقص بل غض الطرف عن الكون
"Tasawuf adalah untuk melihat alam semesta dengan mata yang tidak sempurna, bukan untuk menutup mata dari itu."
Untuk melihat alam semesta dengan mata yang tidak sempurna adalah sifat orang-orang yang berada di negeri fanafillah (dibinasakan kepada kebenaran), kerana objek penglihatan adalah fenomena, dan apabila fenomena hilang, penglihatan juga hilang. Dan menutup mata kepada alam semesta adalah sifat orang-orang yang berada di negeri baqibillah (yang hidup dengan kebenaran), kerana menutup mata kepada dunia yang luar biasa meninggalkan wawasan rohani subsistent, iaitu sesiapa yang menjadi buta kepada diri sendiri melihat dengan cara kebenaran. Dalam menyatakan bahawa calon yang tidak mempunyai visi sendiri, tetapi ia adalah benar di mana dia melihat. Yang mencari dunia hanya melihat dunia dan mendapati ada cara untuk keluar. Satu yang melihat dunia dengan mata yang tidak sempurna iaitu dengan kebencian, dan tidak mengingini, adalah lebih baik daripada bekas, dan masih yang terbaik adalah salah satu yang mengabaikan ia sepenuhnya. Sesiapa yang melihat dunia dengan ketidaksempurnaan bertudung, untuk melihat lain ada penutupnya. Dia yang tidak melihat tidak bertudung oleh kebutaan beliau, kerana dia melihat melalui Kebenaran.
Ini adalah makam (stesen) yang ingin mengambil kira asas penting laluan, tetapi untuk menjelaskan di sini adalah tidak sesuai.
Sheikh Abu Bakr Shibli berkata:
التصوف شرك لانه صيانته القلب عن رويته الغير ولا غير
"Tasawwuf dari satu segi juga syirik kerana ia membayangkan untuk menjaga hati daripada wawasan lain, tetapi yang lain tidak wujud."
Ini bermakna bahawa dalam Tauhid (Perpaduan Allah) wawasan lain (dari Allah) adalah syirik, dan apabila lain tidak mempunyai kewujudan dan nilai dalam hati kemudian dari yang salah seorang daripadanya perlu menjaga hatinya.
Sheikh Husri berkata:
التصوف صفاءالسر من كدورة المخالفته
"Tasawuf adalah untuk menyucikan hati dari najis bengik."
Ini bermakna bahawa seseorang itu perlu mengelakkan diri dari perselisihan dengan Allah, kerana cinta adalah nama kerukunan, yang bertentangan dengan bengik. Kekasih yang tidak mempunyai tanggungjawab lain di dunia ini tetapi untuk memelihara perintah yang dikasihi dan jika objek nafsu adalah satu, bagaimana perbalahan boleh timbul?
Muhammad b. Ali b. Hussein b. Ali b. Abi Talib (ra dengan mereka) berkata:
التصوف خلق فمن زاد عليك في الخلق زاد عليك في التصوف
"Tasawuf membayangkan moral. Beliau yang mempunyai kecenderungan yang lebih baik adalah lebih baik sufi. "
Moral yang baik adalah dua jenis, kebaikan ke arah kebenaran (Allah) dan kebaikan ke arah kemanusiaan. Bekas keakuran kepada Ilahi dekri, iaitu kebaikan kepada Allah adalah untuk terus berhujah ke atas semua perkara. Dalam kes kemudian kebaikan kepada manusia bahawa dia menerima semua kejahatan dan humilities yang mereka demi Allah. Kedua-dua aspek ini adalah bermanfaat untuk kita fahami kalam jalan sebagaimana Allah adalah bebas persetujuan atau rintangan pencari, dan kedua-dua kualiti bergantung kepada marifat (pengetahuan) Tauhid (Perpaduan).
Dan Abu Muhammad Murtaish berkata:
الصوفي لا يسبق همته خطوته البتة
"Sufi adalah seorang yang masuk fikiran juga tidak harus mengambil membawa kepada langkah-langkah kakinya." Iaitu dia adalah seluruh hadir hati: jiwanya di mana tubuhnya, dan badan di mana jiwanya, dan mempunyai keseragaman dalam perbuatan dan amalannya ; perbuatannya di mana kakinya, dan kakinya di mana perbuatannya.
Ini adalah tanda kehadiran tanpa ketiadaan. Ini adalah bertentangan dengan doktrin mereka yang mengatakan bahawa satu tidak hadir dari dirinya sendiri dan membentangkan di sisi Allah. Sebenarnya, ia tidak begitu. Sebaliknya realiti bahawa dia hadir dengan dirinya dan juga di sisi Allah. Ini adalah tanda kesatuan yang sempurna, kerana terdapat ketiadaan tidak dari diri selagi diri sendiri mengenai 1. Dan apabila pencari tidak lagi menganggap kehadiran diri, dia tidak hadir dari diri kita dan hadir dengan kebenaran Allah. , Kata-kata daripada Shibli hampir menyerupai kepadanya, "الصوفي لا يري في الدارين مع الله غيرالله Sufi melihat tiada apa-apa jua melainkan Allah dalam kedua-dua dunia itu." Kewujudan diri manusia lain (dari Allah), dan apabila seorang lelaki tidak melihat lain , dia tidak melihat dirinya juga dan menjadi sepenuhnya membatalkan diri sendiri, sama ada dia berada di makam Fana (penghapusan) atau baqa (sara hidup).
Junaid berkata tasawuf yang diasaskan pada 8 kualiti, kemurahan hati, persetujuan, kesabaran, simbolisme, perjalanan (hud pelik), pakaian bulu, haji hud dan faqr (kemiskinan).
- Kemurahan hati Nabi Ibrahim (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang menawarkan anaknya untuk korban;
- Keakuran kepada Ishaq (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang dikemukakan kepada perintah Allah untuk memberikan hidupnya;
- Kesabaran Ayub (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang sabar mengharungi penderitaan yang cacing dan cemburu lagi Maha Mengasihani;
- Perlambangan Zakarriya (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang Allah berfirman, ألا تكلم الناس ثلاثة أيام إلا رمزا "engkau harus bercakap dengan manusia selama tiga hari, kecuali dengan isyarat." (Q 03:41) dan sekali lagi kesan yang sama, "إذ نادى ربه نداء خفيا Sesungguhnya Dia merayu kepada Tuhannya dalam rahsia "(Q 19:3).:
- Perjalanan (hud pelik) Yahya (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang adalah orang asing di negara sendiri dan asing kepada kaum kerabat sendiri;
- Memakai bulu oleh Musa (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang memakai pakaian bulu biri-biri di seluruh;
- Hud haji Isa (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang begitu terpisah di dalamnya daripada benda-benda duniawi bahawa dia menyimpan hanya cawan dan sikat. Beliau melemparkan cawan itu apabila dia melihat seorang lelaki minum air melalui penggunaan tapak tangannya, dan sikat begitu juga apabila dia melihat orang lain yang menggunakan jari berpakaian rambut;
- Kemiskinan Muhammad (saw), yang Allah SWT telah diberi kunci khazanah duniawi berkata: "Lay tiada masalah kepada kamu, tetapi mendapatkan setiap mewah dengan cara ini khazanah;" dan dia menjawab: " Tuhan, Aku tidak menghendaki mereka, pastikan saya satu hari penuh makan dan satu hari hungery. "
Dalam cara jalan ini adalah satu prinsip yang sangat baik.
Abu Husri berkata:
الصوفي لا يوجد بعد عد مه ولا يعدم بعد وجوده
"Sufi adalah orang yang kewujudannya tanpa bukan kewujudan dan ketakwujudan tanpa kewujudan," iaitu dia tidak pernah kehilangan apa yang dia dapat, dan dia tidak pernah berikut apa yang dia kehilangan.
Makna yang lain ini, bahawa penemuan beliau tidak mempunyai keuntungan, dan bukan keuntungan tidak beliau mempunyai apa-apa mencari pada bila-bila masa, jadi yang ada sama ada ikrar tanpa penafian atau penafian tanpa ikrar.
Tujuan semua ini ungkapan bahawa negeri itu Sufi yang kematian keseluruhannya perlu luput, dan bahawa perasaan tubuh beliau harus hilang dan link beliau dengan segala yang dipotong kira, bagi yang misteri kematian beliau mungkin akan diturunkan dan bahagian pelbagai beliau bersatu dalam diri penting, dan bahawa dia boleh wujud menerusi dan di dalam dirinya. Kesan ini boleh dilihat dalam dua rasul. Satu adalah Musa (boleh rahmat Allah ke atasnya), yang wujud terdapat tidak bukan kewujudan, supaya dia membuat rayuannya kepada Allah, "رب اشرح لي صدري - ويسر لي أمري Wahai Tuhanku! lapangkanlah bagiku, dadaku; memudahkan tugas saya untuk saya "(Q 20:26-27).. Kedua, Nabi Muhammad (saw), yang bukan-kewujudan terdapat tidak wujud, supaya Allah berkata, "ألم نشرح لك صدرك Kami tidak berkembang (wahai Muhammad) payudara (wahai Muhammad)? (Q 94:1). Satu mengaku untuk perhiasan dan yang lain telah dihiasi tanpa apa-apa permintaan.
Ali b. Bandar al-Sarafi Nishapuri berkata:
التصوف اسقاط الرويه للحق ظاهرا وباطنا
"Tasawuf adalah bahawa sufi tidak harus memandang keluar sendiri dan masuk, tetapi harus anggap sebagai semua kepunyaan Allah SWT."
Oleh itu, jika dia memandang dia melihat hanya Allah SWT kerana jika dia melihat diri keluar, beliau visi tanda luaran yang berkat Allah, dan kerana dia melihat keluar tindakan tidak akan mempunyai berat walaupun sayap nyamuk hingga ke suatu selain rahmat Allah. Oleh itu, dia akan segera menjauhkan diri daripada melihat diri keluar. Dan jika dia melihat ke dalam diri, dia harus mempertimbangkan pencapaian ini juga nikmat Allah, dan mempertimbangkan usaha peribadinya seberat kurang daripada sebutir berbanding dengan nikmat Allah. Jadi dia melihat apa-apa selain daripada Allah dalam kedua-dua negeri alir masuk dan keluar melalui rahmat-Nya dan menganggap usaha sendiri yang tidak bernilai.
Muhammad b. Ahmad al-Muqri berkata:
التصوف استقامة الاحوال مع الحق
"Tasawuf mengekalkan keadaan keunggulannya dengan Allah," iaitu syarat yang tidak boleh menukar keadaan ke dalam sufi dan tidak dia boleh dialihkan dari jalan yang benar. Ia adalah kerana hatinya menumpukan kepada Pengarang negeri-negeri tidak melihat ke bawah daripada pangkat yang lurus dan tidak dihalang dari mencapai kepada kebenaran.
Maksim daripada Tatalaku
Abu Hafsin Haddad dari Nishapur mengatakan:
التصوف كله اداب لكل وقت ادب و لكل مقام ادب و لكل حال ادب فمن لزم اداب الاوقات بلغ مبلغ الرجال و من ضيع الاداب فهوبعيد من حيث يظن القرب و مردود من حيث يظن القبول
"Tasawuf secara keseluruhannya terdiri etika; setiap masa, tempat dan keadaan mempunyai etika mereka sendiri; orang yang memerhatikan mereka agama mencapai pangkat tinggi orang yang suci; dan orang yang mengabaikan mereka jauh dari mendekatkan diri (kepada Allah) dan dibuang berlepas dari makam yang diterima (stesen) kebenaran. "
Maksud ini adalah seperti ucapan Abu al-Hasan Nuri:
ليس التصوف رسوما ولاعلوما ولكنه اخلاق
"Tasawuf tidak terdiri daripada amalan dan pengetahuan (agama), tetapi ia adalah akhlak (etika)," iaitu jika tasawuf adalah terdiri dari amalan, ia boleh diperolehi oleh diri-hinaan dan jika ia adalah terdiri dari pengetahuan, ia boleh menjadi yang diperolehi oleh arahan. Ia adalah etika, dan ia tidak boleh diperoleh sehingga menuntut dari diri dan bertindak pada prinsip. Perbezaan di antara amalan kelakuan sosial dan etika (kelakuan moral yang baik) adalah bahawa amalan adalah tindakan upacara yang tidak mempunyai keikhlasan dan hasil dari motif tertentu, dan bertentangan dengan semangat. Moral adalah tindakan yang terpuji tanpa majlis atau motif adalah dalam harmoni dengan semangat dan jelas daripada kesombongan.
Murtaish berkata, "التصوف حسن tasawuf الخلق nama adab yang baik." Ini adalah tiga jenis:
- Untuk mengikuti perintah-perintah Allah dengan tetap dan keikhlasan.
- Untuk memanjangkan rasa hormat kepada orang yang lebih tua dan pegawai atasan; menjadi baik kepada yang lebih muda dan bawahan; dan menunjukkan keadilan sama dengan beliau dengan mencari balasan tidak.
- Elakkan daripada keinginan mementingkan diri sendiri dan perbuatan jahat.
Sesiapa yang menghiasi dengan sifat-sifat ini, dia dikira di kalangan lelaki sifat yang baik.
Apa saja yang saya telah diriwayatkan mengikut Hadis berikut yang sekali apabila ibu kepada orang-orang yang beriman Aishah (ra dengan dia) telah ditanya mengenai Khulq (adab) Nabi (saw), beliau menjawab untuk membaca perkara-perkara berikut ayat Al-Quran:
خذ العفو وأمر بالعرف وأعرض عن الجاهلين
Pegang kepada ampunan; arahan apa yang betul, tetapi berpaling dari orang-orang yang jahil (yang degil dengan kejahilannya). "(Q7: 199).
Khawaja Muhammad Murtaish mengatakan:
هذا مذهب كله جد فلا تخلطوه بشيء من الهذل
"Tasawuf adalah milik bersungguh-sungguh, menjaga menjelaskan dari perbuatan jenaka." Ia bermakna, mengelakkan Sufi palsu dan tidak mengikuti mereka.
Apabila rakyat masa kami melihat formalists ini di kalangan aspiran kepada tasawuf, dan menjadi sedar raqs mereka (berpusing), melihat mereka terlibat secara langsung dalam menikmati nyanyian, melawat mahkamah sultan demi manfaat seberapa, mereka mengambil kira semua Sufi adalah serupa. Mereka juga menganggap bahawa prinsip-prinsip Sufisme dan rukun Sufi purba yang sama. Mereka tidak sedar bahawa ini adalah satu era kesusahan di mana Sultan bertindak dengan kezaliman dan orang kebanyakannya komited untuk kejahatan. Kesombongan menghasut pertapa kepura-puraan, dan kesombongan menghasut Sufi tarian dan nyanyian. Anda mesti tahu bahawa pencari yang memegang doktrin boleh hilang tetapi prinsip-prinsip di mana ini adalah berdasarkan tidak boleh menjadi pupus. Kejahatan terletak pada pengamal, tidak dalam prinsip-prinsip di mana ini adalah berdasarkan. Jika sesetengah scoffers menyembunyikan keburukan mereka dalam kesungguhan dari mistik yang benar, kesungguhan kemudian bukan dengan itu bertukar kepada kebodohan.
Dan Abu Ali Qarmisini berkata:
التصوف الخلاق الرضية
"Tasawuf adalah akhlak yang baik dan tindakan yang diluluskan." Moral yang baik adalah kelakuan yang lelaki di bawah semua keadaan harus dipuji dan kepada kelulusan Allah. Beliau harus kandungan dan berpuas hati.
Abu al-Hasan Nuri berkata:
التصوف هوالحرية والفتوة وترك التكلف والسخاء وبذل الدنيا
"Tasawuf membayangkan kebebasan, keberanian, kemurahan hati, dan meninggalkan masalah tidak berkesan." Ia adalah bahawa kebebasan dan keberanian di mana seseorang mendapat bebas daripada penjara keinginan mementingkan diri sendiri dan mengatasi kejahatan nafsu. Dia disingkirkan dari keangkuhan keberanian beliau, dan tidak berusaha selepas alatan bersangkutan dan ganjaran duniawi. Ia adalah bahawa kemurahan hati di mana dia meninggalkan dunia ini kepada orang-orang dunia ini.
Dan Abu al-Hasan Fushanji [3] berkata:
التصوف اليوم اسم بلا حقيقة وقد كان حقيقة بلا اسم
"Pada masa kini tasawuf adalah nama tanpa kenyataan, tetapi dahulunya ia adalah satu realiti tanpa nama." Dalam masa yang para sahabat (ra dengan mereka) Rasulullah (saw) nama ini tidak wujud, tetapi realiti itu di tengah-tengah semua orang. Kini hanya nama wujud, tetapi realitinya hilang. Yang berkata, bekas amalan itu dikenali tetapi tiada satu pun digunakan untuk menuntut, tetapi pada masa kini yang pura-pura dikenali dan amalan yang tidak diketahui.
Saya telah dibawa bersama dan meneliti kata-kata daripada Sheikh Sufi, supaya jalan mungkin menjadi jelas kepada anda (Semoga Allah memberi anda nikmat!) Dan bahawa anda boleh mendapatkan memegang skeptis dan boleh mengatakan mereka bahawa apa yang mereka bercakap tentang ia? Jika mereka mendustakanmu hanya nama, tidak kira, tetapi jika mereka mendustakanmu idea-idea yang penting, jumlah ini kepada penafian Shariat Nabi seluruh (saw) dan kualiti yang memuji. Dan saya menyuruh kamu boleh Allah memberi anda kemenangan yang memegang idea ini dalam memberikan perhatian yang sewajarnya dan memenuhi tuntutan mereka dengan adil, supaya kamu boleh mengelak daripada kepura-puraan terbiar dan mempunyai kepercayaan yang cemerlang dalam Sufi itu sendiri.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar