oleh Ali B. Uthman Al-Jullabi Al-Hujwiri
KITAB Bab I Pengetahuan
Ulamak (Ulama) telah berkata:
"Mereka yang benar-benar takut kepada Allah, di kalangan hamba-hambanya, yang mempunyai pengetahuan:" (Q 35:28).
Nabi (saw) berkata:
"Untuk mencari ilmu adalah wajib ke atas setiap Muslim;"
"Dapatkan pengetahuan, ia mungkin hingga ke negara China."
Pengetahuan adalah besar dan hidup ini singkat, oleh itu, ia tidak wajib bagi manusia untuk mempelajari setiap aspek pengetahuan, seperti Astronomi, Perubatan, dan sebagainya Aritmetik, tetapi hanya sekian banyak daripada setiap satu seperti yang diperintahkan oleh Shariat (undang-undang agama), iaitu astronomi yang cukup untuk mengetahui masa (doa) pada waktu malam; pengetahuan ubat yang cukup untuk menahan diri diri dari apa yang memudaratkan; aritmetik cukup untuk memahami pembahagian warisan dan untuk mengira tempoh iddat itu, dan sebagainya.
Ilmu adalah wajib hanya kepada itu setakat yang membantu seseorang untuk bertindak dengan betul. Allah mengutuk orang-orang yang mempelajari ilmu yang tidak berguna, dan mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka." (Q 2:102).
Nabi (saw) digunakan untuk berdoa setiap hari, Aku berlindung kepadaMu dari ilmu yang keuntungan sedikitpun." Amalan ini mestilah lebih walaupun dengan sedikit pengetahuan dan ilmu pengetahuan perlu dihiasi dengan amalan. Nabi (saw) berkata, melalui penganut tanpa ketuhanan seperti keldai memutarkan kilang," kerana keldai pergi pusingan di atas trek sendiri dan tidak pernah membuat apa-apa pendahuluan.
Yang sama jatuh benar pada wara jahil. Sekumpulan orang menganggap pengetahuan sebagai lebih tindakan, manakala kumpulan lain lebih suka Tindakan pertama. Pada pendapat saya kedua-duanya adalah salah, kerana tindakan tidak boleh dipanggil tindakan tanpa pengetahuan. Iaitu ia tidak boleh menjadi tindakan sehingga ia mempunyai sokongan ilmu. Pengetahuan membawa tindakan untuk membalas. Sebagai contoh, solat tidak benar-benar doa, melainkan jika dilakukan dengan pengetahuan prinsip-prinsip penyucian dan kebimbangan orang-orang yang dengan arah Kiblat (arah Kaba) dan dengan pengetahuan yang bersifat niat. Begitu juga, tanpa pengetahuan prasyarat-doa prestasinya tidak akan menjadi betul. Oleh itu, apabila semua tindakan adalah berdasarkan kepada pengetahuan, maka bagaimana seseorang dapat memisahkan pengetahuan dari tindakan.
Mereka yang lebih gemar pengetahuan ke atas tindakan juga salah, kerana ilmu tanpa tindakan benar-benar tidak boleh dipanggil pengetahuan. Untuk menimba ilmu, menghafal dan mengulangi ia juga perbuatan yang mana seorang lelaki ganjaran, tetapi jika pengetahuan tanpa tindakan, pengambilalihan tersebut tidak akan diberi ganjaran. Allah .
Allah berfirman,
"Sesuatu pihak Ahli Kitab melemparkan Kitab Allah ke belakang mereka. Seolah-olah (ia telah menjadi sesuatu yang) mereka tidak tahu "(Q: 2:101).
Ini adalah tuntutan kedua-dua kumpulan. Salah seorang daripada mereka mendapat pengetahuan untuk mendapat penghormatan duniawi dan reputasi dan begitu juga dengan tidak membayar kerana. Oleh kerana mereka tidak menyedari kebaikan ilmu, oleh itu mereka memisahkan pengetahuan dari tindakan.
Beberapa yang lain mengatakan bahawa mereka hanya memerlukan pengetahuan dan tidak perlu untuk bertindak. Banyak itu tidak boleh dinamakan sebagai ulamak ataupun pengamal. Ibrahim b. Adham diriwayatkan bahawa sekali dalam perjalanan, dia melihat batu yang bertulis, "menghadapkan saya dan membaca!" Apabila dia berpaling, dia mendapati Batu bersurat ini, Tidak anda tidak mengamalkan apa anda tahu? mengapa, maka janganlah kamu mencari apa yang anda tidak tahu "Ia bermaksud bahawa apabila anda bertindak kepada apa yang anda tahu supaya oleh rahmat anda mungkin diberi ganjaran dengan pengetahuan yang anda tidak tahu.
Uns b. Malik (ra dengan dia) berkata, Ulama menghabiskan kekuatan mereka dalam meditasi dan sisa jahil kekuatan mereka dalam berhubungan dengan anekdot."
Sejak Ulama jauh ke atas dari kejahilan, oleh itu, beliau yang menggunakan pengetahuan beliau sebagai satu cara untuk memenangi kuasa dan kehormatan dan kekayaan bukan orang terpelajar, lebih kepada jahil kerana keinginan untuk kekayaan dan kuasa adalah kejahilan. Terdapat tidak lebih baik daripada pengetahuan kerana tanpa pengetahuan seseorang tidak dapat memahami intipati dan sifat-sifat Allah. Ia adalah hanya pengetahuan yang membawa manusia kepada peringkat yang lebih tinggi maqamat (stesen), dan dia diberkati dengan Kashf (wahyu).
Pengetahuan adalah dua jenis:
- Pengetahuan Ilahi dan Pengetahuan Manusia.
Pengetahuan manusia tidak bernilai perbandingan dengan pengetahuan Ilahi, kerana ilmu Allah adalah sifat diriNya, wujud-Nya, dan sifat-Nya adalah tidak terbatas. Pengetahuan kita adalah satu sifat diri, yang wujud dalam diri kita, dan sifat-sifat kita adalah terhad. Sebagaimana Allah telah berkata,
"Ilmu pengetahuan melainkan sedikit sahaja yang disampaikan kepada kamu (Wahai umat manusia)" (Q 17:85).
Pendek kata, pengetahuan adalah antara adab yang terpuji dan ia telah ditakrifkan sebagai kefahaman dan penyiasatan objek yang dikenali, tetapi atribut sepanjang pengetahuan, pengetahuan adalah satu sifat yang membuat sesuatu yang bijak jahil
." Allah berkata tetapi Allah sentiasa di keliling mendustakan iman!" (Q 2:19), dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." (Q 24:35).
Allah mempunyai pengetahuan mutlak melalui yang Dia mengetahui semua perkara yang wujud dan tidak wujud. Tiada makhluk-Nya mempunyai apa-apa perkongsian dalam pengetahuan-Nya. Pengetahuan Allah tidak mampu pembahagian tidak boleh diasingkan daripada-Nya. Susun atur alam semesta adalah bukti dari ilmu Allah, bagi setiap perbuatan yang baik bercakap tentang pengetahuan orang yg menyebabkan sesuatu itu. Oleh itu, ilmu Allah memahami apa yang semua yang ghaib dan merangkumi semua yang nyata. Ini harus mengingatkan kepada pencari untuk memikirkan Allah dalam tiap-tiap Sekali, seorang lelaki yang kaya daripada Basra pergi ke kebun dan di sana dia melihat isteri yang indah tukang kebun beliau.
Dia menghantar rakan-rakan dari beberapa perniagaan dan jika beliau tidak hadir untuk memenuhi keinginan jahat bertanya kepada wanita itu untuk menutup pintu. Dia dipatuhi tetapi berkata bahawa dia tidak mampu untuk menutup satu pintu. Mengenai siasatan, beliau menjawab bahawa ia adalah pintu yang merupakan antara kita dan Allah. Apabila menerima jawapan yang lelaki itu bertaubat dan memohon untuk diampuni.
Hatim al-Asam berkata bahawa dengan mengamalkan empat perkara dia telah dapat menghapuskan lain pengetahuan:
- Saya tahu bahawa makanan harian saya dibahagikan kepada saya, dan ketamakan saya tidak boleh meningkatkan, jadi saya selamatkan diri daripada keinginan kenaikan.
- Saya tahu bahawa Allah mempunyai hak ke atas saya yang tiada sesiapa selain daripada saya boleh membayar.
- Saya tahu bahawa kematian sedang diusahakan oleh saya, dari mana saya tidak dapat melepaskan diri dan saya bersedia untuk itu.
- Saya tahu bahawa Tuhan saya sedar keadaan saya, dan saya berasa malu terhadap Dia telah diselamatkan dari kejahatan.
Apabila seorang lelaki sepenuhnya menyedari bahawa Allah adalah berjaga-jaga ke atas setiap perbuatan, maka dia tidak melakukan dirinya kepada apa-apa perbuatan yang boleh menjadi punca kehinaan pada hari kiamat.
Pengetahuan lelaki harus Marifat (pengetahuan) Allah dan HukumNya dan pengetahuan mandatori yang mengikut masa dan memenuhi tuntutan zaman. Pengetahuan "masa" rohani negeri iaitu diiktiraf bahawa salah satu mampu untuk mengkhuatiri yang memberi kesan zahir dan batin kepada semua hal keadaan.
Ini dua jenis, iaitu akar dan cawangan Bahagian keluar kelas akar Iman, ikrar iaitu mengesakan Allah dan Muhammad (saw) ialah Rasul-Nya. Bahagian masuk terdiri dalam pencapaian kognisi Kebenaran. Bahagian luar kelas cawangan terdiri dalam amalan yang bersungguh-sungguh Shariat (undang-undang agama), dan bahagian masuk terdiri dalam menjadikan hasrat seseorang itu ikhlas. Aspek-aspek zahir dan batin tidak dapat dipisahkan. Aspek yg dpt difahami orang yang benar tanpa esoterik adalah kepura-puraan, dan esoterik tanpa yg dpt difahami adalah bidaah. Jadi, jika seseorang itu secara rasmi berikutan Shariat, kecacatan dan manakala kerohanian semata-mata juga tidak berkesan.
Pengetahuan yang benar (Haqiqat) mempunyai tiga tiang:
• Pengetahuan Essence dan Perpaduan Allah dan penafian daripada menyamakan sesuatu dengan Dia.
• Pengetahuan tentang Sifat, dan perintah-perintah Allah.
• Pengetahuan Tindakan dan Kebijaksanaan Allah.
Begitu juga, Shariat (Undang-Undang Agama) juga mempunyai tiga tonggak:
• Al-Quran
• Ahli Sunnah
• Konsensus umat Islam (komuniti).
Tiga tunggak pengetahuan yang benar adalah terbukti dari ayat-ayat ini:
"Dikenali Oleh itu, bahawa tiada tuhan melainkan Allah," (Q 47:19),
"Pastikan Allah Pelindung kamu," (Q 08:40),
"Apakah kamu tidak melihat (wahai Muhammad) kepada Tuhanmu?-Bagaimana Dia memanjangkan Shadow!" (Q 25:45),
"Adakah mereka tidak kelihatan di Unta, bagaimana ia diciptakan?" (Q 88:17).
Terdapat banyak ayat-ayat itu di dalam al-Quran yang menegaskan bertafakur atas sifat-sifat Allah, sehingga bahawa salah satu mungkin dapat mengenali sifat-Nya Penciptaan.
Nabi (saw) berkata,
"Seseorang yang telah mengiktiraf bahawa Allah adalah Tuhannya dan saya Rasul-Nya, Allah akan melarang api neraka ke atas daging dan darah."
Pengetahuan Zat Ilahi melibatkan pengiktirafan, pada bahagian yang boleh diterima dan telah mencapai akil baligh, bahawa:
- Allah wujud luaran oleh intipati-Nya,
- Beliau adalah tak terhingga dan tidak disempadani oleh ruang,
- Bahawa intipati beliau adalah di luar apa-apa perubahan,
- Bahawa tiada makhluk-Nya yang serupa denganNya,
- Bahawa intipati beliau bukan merupakan punca kejahatan dan bencana,
- Bahawa beliau mempunyai beristeri atau kanak-kanak, dan
- Bahawa Dia adalah Pencipta dan yang memelihara semua imaginasi dan intelektual yang boleh hamil.
"Ada apa apa apa pun suka kepada-Nya, dan Dia Sahajalah yang mendengar dan melihat (segala sesuatu)." (Q 42:11).
Pengetahuan tentang Sifat Tuhan, menegaskan dengan ikhlas tahu bahawa Allah mempunyai sifat yang wujud dalam diriNya, yang tidak Dia tidak sebahagian daripada-Nya, tetapi wujud dalam Allah dan wujud oleh-Nya, contohnya. Pengetahuan, Kuasa, kehidupan, , Pendengaran, Penglihatan, Ucapan, dan sebagainya.
Ia diturunkan di dalam al-Quran bahawa, sesungguhnya Dialah Yang Maha Mengetahui segala yang ada di dalam (lelaki) hati." (Q 35:38 ),
Dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu." (Q 3:29),
dan Tidak Dialah Yang Tetap Hidup (Satu): Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Dia:" (Q 40:65),
dan Dia adalah Esa yang mendengar dan melihat (segala sesuatu)." (Q 42:11)
dan Maha Pelaksana (pasti) apa yang Dia kehendaki." (Q 11 : 107)
dan perkataan itu adalah benar. Beliau akan menjadi kuasa pemerintahan, "(Q 6:73).
Pengetahuan Tindakan Ilahi adalah bahawa dia mempunyai keyakinan penuh bahawa Allah adalah Pencipta segala sesuatu dan tindakan mereka, kerana Dia berkata تعملون tetapi Allah telah menciptakan kamu dan perbuatan anda!" (Q 37:96).
Bahawa dia membawa alam semesta tidak wujud ke dalam, bahawa Dia predestines baik dan jahat dan mencipta semua yang memberi manfaat dan memudaratkan, sebagaimana Dia berkata Allah adalah Pencipta segala sesuatu, (Q 39:62).
Pengetahuan Shariat (Undang-Undang Agama) melibatkan mengetahui bahawa:
- Allah telah menghantar kami Nabi dengan mukjizat dan
- Bahawa Nabi kita, Muhammad (saw) adalah seorang Rasul yang benar, yang melakukan mukjizat banyak, dan
- Bahawa apa yang dia memberitahu kami tentang hal-hal yang ghaib dan yang nyata adalah sepenuhnya benar.
Tonggak pertama Shariat adalah Al-Quran. Allah berfirman, di dalamnya ayat-ayat Muhkamaat (tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya): Mereka adalah asas kepada Kitab-kitab:" (Q 3:7).
Tonggak kedua adalah Sunnah (tradisi) Nabi (saw). Allah berfirman, maka ambillah apa yang Rasulullah menyerahkan kepada anda, dan menafikan diri sendiri yang dia menahan daripada anda." (Q 59:7).
Tunggak ketiga Shariat konsensus umat Islam (komuniti). Nabi (saw) berkata, "Tidak umatku tidak akan bersatu pada aberrance, jadi ia adalah wajib ke atas anda untuk menyertai Sawad-i Azam (iaitu Ahl-i Sunnah)."
Terdapat mazhab bidaah dipanggil Sofis, yang percaya bahawa ia adalah sukar untuk mencapai pengetahuan yang betul apa-apa dan bahawa pengetahuan diri sendiri juga tidak wujud. Kami meminta daripada mereka yang tahu "pengetahuan tidak boleh dicapai", adalah pengetahuan atau tidak? Jika jawapan mereka adalah positif, yang akan bermakna mereka mengesahkan realiti ilmu dan jika jawapan mereka adalah "tidak" kemudian membantah tuntutan yang salah yang terus terang adalah tidak masuk akal.
Ada yang mengatakan bahawa oleh kerana kita tidak boleh mencapai apa-apa pengetahuan Oleh itu negasi pengetahuan adalah lebih sempurna daripada ikrar. Ini adalah tidak masuk akal dan kebodohan di pihak mereka.
Negasi ilmu mestilah keputusan sama ada pengetahuan atau kejahilan kerana penafian pengetahuan sama ada mungkin melalui pengetahuan atau melalui kejahilan. Ia adalah mustahil untuk pengetahuan untuk menafikan pengetahuan. Orang seperti ini, yang menafikan melalui kejahilan, jahil dan patut disalahkan. Kejahilan membawa kepada kekafiran dan dusta, kerana tidak ada hubungan antara kejahilan dan kebenaran. Semua Sheikh Sufi menentang orang itu dan doktrin mereka.
Telah Sheikh tidak membantah, orang yang cenderung kepada doktrin ini mungkin telah merosakkan iman mereka dan akan menjadi sukar bagi mereka untuk membezakan antara kebenaran dan kejahatan. Kami komited mereka kepada Allah, dengan Siapa yang ia bergantung sama ada mereka akan terus dalam kesesatan mereka. Apabila Sheikh dapat memegang mereka, mereka berkelakuan berhati-hati dan menundukkan perbuatan jahat mereka ke arah Kawan Allah. Walaupun sesetengah bidaah mendakwa menjadi mistik untuk menyembunyikan kekotoran mereka sendiri di bawah keindahan lain, mengapa ia harus dianggap bahawa semua Sufi seperti mereka ini, dan bahawa ia adalah hak untuk merawat mereka semua dengan penghinaan dan keaiban?
Apabila saya berlaku untuk berbincang dengan individu yang mendakwa untuk menjadi baik dipelajari. Sebenarnya dia tidak mempunyai ilmu agama dan hamba motif mementingkan diri sendiri yang kemudiannya di berikan nama Shariat berikut. Sepanjang perdebatan beliau berkata kepada saya bahawa terdapat dua belas mazhab bidaah dan salah seorang daripada mereka adalah tasawuf. Saya menjawab kepadanya bahawa jika satu mazhab milik kepada kami, sebelas milik kepadanya dan Sufi boleh melindungi diri mereka daripada satu lebih baik daripada apa yang anda boleh dari 11. Semua ini bidaah spring dari rasuah dan kedegeneratan masa kini, tetapi Allah sentiasa kawan-Nya (Saints) selamat daripadanya. Juga berkata dengan panduan terkenal rohani, Ali b. Al-Sayrafi bundar, kebejatan hati lelaki adalah berkadaran kepada kebejatan umur."
Sekarang saya akan memetik beberapa kata-kata para Sufi untuk manfaat orang-orang dengan siapa Allah itu Maha Lembut, supaya mereka boleh kekal selamat dari kekejaman skeptis.
Muhammad b. Fadl al-Balkhi berkata ilmu yang tiga jenis:
- Pengetahuan Allah.
- Pengetahuan dari Allah,
- Pengetahuan dengan Allah,
Pengetahuan Allah adalah Marifat Kebenaran (kognisi), di mana semua para nabi dan orang-orang kudus begitu akrab dengan Ilahi. Ia adalah mustahil untuk memperoleh melalui usaha sendiri. Ia dikurniakan oleh Ilahi melalui berkat dan bimbingan-Nya.
Pengetahuan dari Allah Shariat (Undang-Undang Agama), yang telah diperintahkan dan diwajibkan kepada manusia.
Pengetahuan di sisi Allah ialah bahawa disiplin yang akan membawa seseorang kepada Ilahi dan membantu menentukan maqamat (stesen), Jalan dan darjah orang-orang kudus.
Gnosis adalah tidak kukuh tanpa Shariat, dan Shariat yang tidak diamalkan dengan betul melainkan maqamat (stesen) dimanifestasikan.
Abu Ali Thaqfi mengatakan:
"Pengetahuan adalah kehidupan hati, yang menyampaikan dari kematian kejahilan: ia adalah Nur (cahaya) mata iman, yang menyelamatkan dari kegelapan kafir."
Ini bermakna pengetahuan yang menyelamatkan dari kematian kejahilan dan memberi cahaya iman dengan menyelamatkan salah satu daripada kafir. Satu yang tidak diberkati dengan marifat, hatinya mati kerana kejahilan dan satu, yang jahil pengetahuan Shariat, beliau dipengaruhi oleh penyakit kejahilan. Itulah mengapa hati orang-orang kafir mati kerana mereka tidak mempunyai marifat (pengetahuan Allah) dan hati yang lalai sakit, kerana mereka jahil HukumNya.
Abu Bakar Warraq berkata:
"Seseorang yang berpuas hati dengan debat tentang pengetahuan Allah dan tidak mengamalkan pertapaan menjadi bidaah, dan satu yang berpuas hati dengan perundangan dan tidak pantang amalan menjadi orang fasik."
Ini bermakna bahawa Tauhid (Penyatuan), tanpa mengikuti Shariat, adalah takdir, manakala assertor daripada Penyatuan patut memegang doktrin takdir tetapi bertindak seolah-olah beliau percaya dalam wasiat bebas, mengambil kursus tengah antara kehendak bebas dan takdir. Itu adalah perasaan yang benar dengan berkata lain yang diucapkan oleh Sheikh yang sama:
"Tauhid (Penyatuan) adalah di bawah takdir dan ke atas percuma." Jadi, satu yang berpuas hati dengan debat daripada Tawhid dan tidak mengamalkan Shariat dan kezahidan, menjadi bidaah. Begitu juga yang menghadkan dirinya kepada perundangan dan Shariat (Undang-Undang Agama) dan tidak bukan pantang amalan masuk ke dalam keraguan dan melibatkan diri dalam perbuatan yang berdosa. Ini timbul daripada kelalaian.
Yahya b. Maud al-Razi berkata:
"Elakkan masyarakat tiga kelas manusia - ulamak lalai, pengemis tamak, dan pretenders jahil kepada Sufisme"
Ulamak lalai adalah mereka yang telah menetapkan hati mereka ke atas keuntungan duniawi. Mereka kekal dalam mencari mudah dalam kewajipan agama tetapi aktif dalam membayar mahkamah kepada gabenor dan zalim. Mencapai satu penghormatan di mata awam berpangkat besar dan mereka merasa bangga kelakuan memperdayakan dan buatan mereka. Mereka tidak jujur dalam ceramah mereka, mengkritik ulama terkemuka dan agama dipelajari selebriti dan bercakap sangat rendah daripada mereka. Sikap tamak dan sadis telah menjadi sifat mereka. Ini semua bukan merupakan sebahagian daripada pengetahuan, tetapi ia adalah kejahilan. Pengetahuan menangkis kejahilan dan tidak menyuburkan.
Pengemis tamak memuji orang-orang yang bertindak mengikut kehendak mereka, perbuatan itu mungkin salah. Apabila seseorang menentang atau bercakap terhadap kehendak mereka, dia mungkin jujur dalam perbuatan, mereka menjadi musuhnya. Mereka mencari penghormatan dengan orang-orang dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, dan bertindak hypocritically walaupun untuk kesalahan yang.
Pretenders jahil kepada Sufisme adalah mereka yang Nur tidak berkaitan dengan Sheikh Sufi (pembimbing rohani), tidak belajar disiplin daripada mereka, dan tidak mendapat memanipulasi jalan. Demikian tanpa sebarang pengalaman, berpakaian dalam pakaian hijau mereka bernyawa Sufi dan merasai kenikmatan dan pada masa yang sama rakyat tidak melayan mereka dan kerana kebodohan mereka yang mereka anggap semua orang seperti mereka. Mereka tidak dapat membezakan antara kebenaran dan kepalsuan.
Ini adalah kumpulan kira-kira yang Sheikh telah menyebut dan menekankan kepada pencari untuk mengelakkan syarikat mereka, kerana mereka adalah pembohong dalam tuntutan mereka dan tindakan mereka adalah rosak.
Abu Yazid Bastami mengatakan:
"Bagi saya tiga puluh tahun, saya berusaha dalam pertempuran rohani, dan saya mendapati tidak sukar untuk saya daripada pengetahuan dan kegiatan."
Ia adalah lebih mudah untuk sifat manusia berjalan di atas api daripada bertindak atas pengetahuan. Seorang jahil lebih mudah akan menyeberangi Jambatan (Sirat) seribu kali daripada belajar sekeping tunggal pengetahuan. Ia adalah lebih mudah untuk seorang lelaki yang jahat memasang khemah dalam neraka daripada untuk belajar untuk mempelajari satu pengajaran pengetahuan. Oleh itu, anda mesti menimba ilmu dan mencari kesempurnaan di dalamnya. Kesempurnaan pengetahuan manusia adalah kejahilan pengetahuan Ilahi. Anda mesti tahu cukup untuk tahu bahawa anda tidak tahu. Iaitu, pengetahuan manusia bersendirian mungkin kepada manusia, dan kemanusiaan adalah halangan terbesar yang memisahkan beliau dari Ketuhanan.
Beberapa Penyair berkata:
"Persepsi Benar putus asa mencapai persepsi, Tapi tidak untuk memajukan laluan yang luhur adalah syirik."
Sesiapa yang berhenti dengan cara yang kafir dan yang tidak mempelajari dan ketekunan dalam kejahilannya 1 politeis, tetapi yang belajar dan cemerlang dan pengetahuan yang telah menjadi sempurna, realiti diturunkan kepadanya dan dia merasakan bahawa pengetahuan beliau adalah tidak lebih daripada ketidakupayaan untuk mengetahui apa yang akhir itu hendaklah, sejak realiti tidak terjejas oleh nama-nama yang berikan kepada mereka. Tidak berdaya orang itu tentang hakikat pengetahuan adalah sebenarnya pengetahuan untuk dia.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar