Kamis, 28 Juli 2016

KITAB ADABUL MURIDIN : [3] KEFAKIRAN TIDAK BERERTI TASAWWUF



AL IMAM AL ARIFBILLAH ABU NAJIB DHIYAUDDIN AS SUHRAWARDY [PENDIRI TAREKAT SUHRAWARDIYAH]
 
Kefakiran tidak bererti tasawuf, namun hujung kefakiran adalah pangkal tasawuf.
Begitulah halnya dengan zuhud ; zuhud tidak bererti fakir.

Takrif fakir dalam terminologi sufi bukan sekadar miskin yang tidak memiliki apa-apa, bahkan fakir yang terpuji ialah yakin sepenuhnya kepada ketentuan ALLAH dan redha dengan segala yang telah ditetapkan olehNya.

Seorang sufi tidak sama dengan orang malamati tidak menzahir kebaikan diri dan tidak pula menyembunyikan kejahatan, sedang orang sufi ialah mereka yang tidak sibuk dengan apa yang orang lain kata dan tak peduli apakah mereka diterima orang lain atau ditolak.

Jika seseorang tidak lagi memikirkan soal mencari rezeki dan telah yakin benar terhadap jaminan ALLAH serta bulat tawakkalnya maka kaum sufi sepakat memutuskan bahawa yang terlebih afdhal baginya ialah meninggalkan pekerjaan dan perusahaan untuk menumpukan ibadah membuat ketaatan sepenuh masa, melainkan kalau khalwah (bersendirian) maupun jalwah (ramai) terasa sama olehnya, uzlah (mengasingkan diri) maupun bergaul tiada bezanya ; maka inilah orang yang dapat menghayati kekuasaan ALLAH dalam setiap keadaan.

Ulama sufi berkata :

"Jangan kau menyibukkan dirimu dengan rezeki, nanti imanmu kepada yang Maha Memberi Rezeki akan diragui lalu hilanglah keyakinanmu terhadap jaminan dariNya."

Seorang Sufi pernah ditanya :

 "Dari mana kamu makan? Lantas dijawab : Kalau sumbernya "dari mana" sudah lamalah habisnya".

Soalan yang sama ditanya kepada sufi yang lain, lantas dijawab : "Bertanyalah kepada Dia yang memberi aku makan ; dari mana Dia memberi aku makan?!".

Kaum Sufi sepakat mengatakan bahawa amalan seseorang bukan penyebab bahagia atau celaka dirinya, kerana Saidina Nabi telah bersabda :

Orang bahagia itu bahagia sejak ditentukan dalam perut ibunya, sedangkan orang celaka itu celaka sejak ditentukan dalam perut ibunya.

Kaum Sufi percaya kita mendapat pahala ialah kerana sifat pemurahnya ALLAH, jika dihukum ALLAH maka hukuman itu adalah keadilan dariNya. Sifat redha dan murka ALLAH Taala adalah qadim (sediakala sejak azali), tidak terpengaruh dengan perkerjaan mahkluk yang bersifat baharu. Siapa yang diredhaiNya akan digerak untuk melaksanakan amalan ahli syurga, siapa yang dimurkaiNya akan digerak untuk melakukan amalan ahli neraka.

Kaum Sufi mengatakan bahawa wajiblah setiap insan untuk redha dengan segala qadha dan qadar, sabar dengan ujian dan bersyukur dengan nikmat. Sesungguhnya rasa khauf (takut) dan raja' (harap) 2 adalah benteng yang menjaga seorang hamba dari tidak beradab dengan Tuhannya. Hati yang kosong dari rasa takut dan harap adalah hati yang punah. Selagi mana seorang insan berakal waras wajiblah dia mentaati hukum-hakam, suruhan dan larangan atau apa


Kaum Sufi berpendapat bahawa sifat kemanusiaan akan tetap dan kekal pada diri
manusia sekalipun dia mampu merentasi batas alam buana, cuma kemanusiaan seseorang itu kadang-kadang kuat dan kadang-kadang lemah.

Golongan siddiqin jiwanya bebas dari belenggu nafsu. Golongan arifin pula adalah orang yang bersih total dari sifat ma^mumah , manakala jika seseorang masih bertaraf murid maka mazmumahnya masih ada cuma ia tidak menyala.

Seorang hamba mampu meningkatkan dirinya dari satu hal (keadaan) kepada hal yang lebih tinggi hingga dapat mencapai darjat kerohanian tertentu yang membolehkannya melipat bumi, berjalan di atas air dan ghaib dari pandangan mata kasar.

Kaum Sufi melihat bahawa cinta kerana ALLAH dan benci kerana ALLAH merupakan
antara benteng iman yang terkuat, menyuruh orang lain membuat kebaikan dan mencegah kemungkaran adalah kewajiban bagi setiap orang yang mampu melaksanakannya berdasarkan kemampuan masing-masing.

Ijmak kaum Sufi mengatakan bahawa karamah adalah hal yang harus berlaku kepada para wali ; baik di zaman Sidnan Nabi  maupun selain zaman Baginda. Kenabian seseorang bukanlah dikira dengan berlakunya mukjizat (perkara yang mencarik adat) keatas dirinya, kenabian itu bermula apabila seorang Nabi diutus (dengan wahyu) oleh ALLAH Taala.

Beza antara mukjizat dengan karamah ialah seorang nabi wajib baginya menzahirkan mukjizat dan mencabar penentangnya, sedangkan seorang wali wajib baginya menyembunyikan karamah melainkan ALLAH sendiri yang menzahirkannya. Sesungguhnya apa yang sabit disisi ALLAH itulah yang dizahirkan kepada makhlukNya.

Kaum Sufi menolak sikap bermujadalah yang tak berkesudahan dalam agama. Yang
mereka anjurkan ialah berkerja melaksanakan apa yang disuruh dan meninggalkan apa yang dilarang keatas mereka.

Kaum Sufi sepakat mengatakan bahawa semua jenis pakaian adalah boleh digunakan melainkan pakaian yang ditegah oleh syariat -keatas kaum lelaki- yaitu pakaian yang kebanyakan (bahannya dari) kain ibraysam .

Kaum Sufi berpendapat cukuplah berpakain yang lama dan lusuh, kalau bertampung itu lebih afdhal kerana Baginda Sidnan Nabi bersabda :

Apa yang sedikit tapi mencukupi itu lebih baik dari yang banyak dan melalaikan. - Al-Jami'us Saghir


1 - Sifat mazmumah : sifat tercela, seperti pemarah, sombong, riya dll.

2 - jamaknya Dalam istilah sufi hal/ahwal bererti suatu keadaan maknawi yang berlaku pada diri seorang sufi.

3 - sejenis kain sutera mewah.


Sementelahan pula pakaian ini termasuk dalam persoalan dunia yang halalnya dihisab dan haramnya diazab, sepertimana sabda Sidnan Nabi

Barangsiapa meninggalkan pakaian yang indah di dunia sedangkan dia mampu untuk memakainya, nescaya ALLAH akan menyarungkannya dengan pakaian kemuliaan di hari kiamat. - Al-Mustadrak Lil-Hakim

Ada beberapa sebab mengapa kaum Sufi cenderung memilih pakaian bertampung,
antaranya ialah : pakaian sebegini lebih murah belanjanya, kurang koyaknya, lebih lama dapat dipakai, lebih dekat dengan sifat tawadhu', tahan lasak, dapat menahan hawa dingin dan panas, orang jahat tidak cenderung memandangnya serta dapat mencegah pemakai dari kejahatan dan sifat ego. Diriwayatkan dari Saiyidatina Ummul Mukminin Aisyah W bahawa beliau berkata :


Kekasihku Saiyidina Rasulullah  menyuruhku agar tidak membuang kain
tudungku yang terkoyak ; Baginda menganjurkanku untuk terus memakai dengan menampalnya.

Dalam satu hadis yang lain Saiyidina Ibnu Umar  meriwayatkan :


Aku pernah melihat Saiyidina Rasulullah  menampal baju Baginda, aku juga
pernah melihat Abu Bakar hanya berpakaian sehelai aba'ah\ aku juga pernah melihat UmarAl Khattab menampal jubahnya dengan beberapa tampungan.

Diriwayatkan dari Saiyidina Anas bin Malik j katanya :

Warna yang paling digemari oleh Saiyidina Rasulullah ialah hijau.

Sesungguhnya pakaian ahli syurga berwarna hijau. - Al-Jami'us Saghir

Dalam hadis lain Saiyidina Anas meriwayatkan sabda Saiyidina Rasulullah  :

Pakaian terbaik kamu ialah yang berwarna putih - As-Sunan Al-Kubro Lin-Nasa'i

Maksud hadis ini ialah pakaian putih merupakan pakaianmu yang tercantik dan yang paling sesuai dipakai untuk sekelian manusia.

Kaum Sufi sepakat berpendapat bahawa sunat hukumnya mengelokkan suara ketika
membaca Al-Quran selagi tidak menjejaskan makna bacaan, berdasarkan sabda Sidnan Nabi

Hiasilah Al Quran dengan suaramu. - Al-Mustadrak Lil-Hakim


Sabda Baginda lagi

Sesungguhnya tiap sesuatu ada perhiasannya dan perhiasan Al Quran itu ialah suara yang merdu. Aj-Jami'us Saghir

Walau bagaimanapun mereka menghukumkan makruh jika bacaan dilakukan dengan lagu yang terputus-putus.

Mengenai lagu qasidah dan syair pula Saiyidina Rasulullah  pernah
ditanyakan tentangnya, maka sabda baginda :

Syair adalah kata-kata ; jika baik maka baiklah ia, jika buruk maka buruklah ia.

Jadi syair yang baik ialah kata-kata nasihat, hikmah, yang mengingatkan tentang keagungan ALLAH serta mensyukuri nikmatNya, juga yang menyebut sifat-sifat para solihin dan orang bertaqwa. Syair-syair begini sunat didengar. Syair yang harus pula ialah kata-kata mengenai runtuhan desa, kampung halaman, penderitaan jiwa dan kisah umat manusia. Syair yang haram ialah kata-kata ejekan dan omongan bodoh. Syair yang makruh ialah gambaran wajah jelita, pipi, bentuk tubuh, alunan rambut dan apa-apa yang disukai oleh tabiat nafsu. Kecuali bagi seorang alim yang rabbani (terdidik dan mendidik) kerana dia dapat membezakan antara tabiat (yang normal) dan syahwat, mampu membezakan antara ilham dan was-was. Alim rabbani ialah peribadi yang dapat membunuh nafsunya dengan riadhah dan mujahadah, jiwa manusiawinya telah disucikan dan kepentingan diri telah diungkai. Peribadi sebegini disifatkan oleh ALLAH sebagai :

Mereka adalah orang yang mendengarkan perkataan lalu mengikuti mana yang baik - Surah Az-Zumar : 18

Tanda seseorang telah mencapai tahap ini ialah : pujian dan kejian dirasakan sama, diberi atau tidak tiada berbeza, dipulaukan atau dikawan sama sahaja. Dikalangan syeikh sufi ada yang pernah ditanya tentang hukum sama' 1 (mendengar syair), beliau menjawab : "Sunat hukumnya bagi ahli hakikat, harus untuk ahli ibadah dan orang-orang warak, manakala untuk orang yang bernafsu rakus maka hukumnya makruh". Sidi Al-Junaid Al-Baghdadi 2 telah ditanya mengenai sama', jawab beliau : "Apa jua yang boleh mengarahkan hamba mengadap ALLAH Taala... itu dibolehkan".

Mendengar suara merdu dan nyanyian yang baik merupakan makanan jiwa dan ini
dibenarkan dalam syariat. Secara dasarnya suara merdu adalah sesuatu yang dipuji. Firman ALLAH Taala :

ALLAH menambah pada ciptaanNya dengan apa yang dikehendakiNya. - Surah Fathir : 1

Ada pendapat yang menafsirkan bahawa yang dimaksudkan dalam ayat ini ialah suara yang elok dan merdu.

Ada ulama sufi berkata :

"Suara merdu tak dapat memasukkan apa-apa ke dalam jiwa, namun ia mampu menggerakkan apa yang ada di dalamnya".

Ahli sama' punya tingkatan yang berbeza-beza terhadap apa yang mereka dengarkan ; ada yang mendengar hingga diselubungi perasaan takut, atau sedih, atau rindu hingga menyebabkan dia menangis, mengaduh, menjerit, mengoyak baju, pengsan dan tak tentu hala.

Ada yang mendengar hingga diselubungi rasa harap, suka dan gembira hingga rasa
terhibur lalu menari, bertepuk tangan. Dalam satu riwayat dikhabarkan bahawa Nabi Daud   akan menari bila merasa ketenangan jiwa. Diriwayatkan bahawa Saiyidina Ali
berkata :

aku bersama Zaid dan Jaajar datang mengadap Baginda Nabi Baginda lantas bersabda kepada Jaajar : ((Engkau menyerupai rupa paras dan budi pekertiku)),
kerana terlalu gembira dengan sabda Baginda, Jaajar melompat-lompat kegirangan. Baginda kemudian bersabda kepada Zaid : ((Engkau saudara kami juga kerabat dikalangan kami)), mendengarkan itu Zaid terlompat-lompat. Baginda kemudian bersabda kepadaku (Ali) : ((Engkau pula sebahagan dari diriku dan aku sebahagian dari dirimu j), lantas aku pun terlompat-lompat.

Sidi Abu Ubaidah 1 mendefinasi kalimat hajala sebagai : mengangkat sebelah kaki kemudian melompat dengan kaki yang sebelah lagi, kalimat ini kadangkala turut bererti melompat dengan kedua belah kaki. Yang jelasnya kata kerja ini memberi erti gerakan melompat dan bukan berjalan.

Dalam keadaan lain ada orang mendengarkan sama' hingga diselubungi rasa rindu yang mendalam terhadap apa yang disebut dalam qasidah atau syair itu. Rasa rindu ini mendorongnya secara spontan bangun dari duduknya umpama seorang perindu ingin pergi kepada kekasihnya ; bilamana mendapati ia tak mungkin sampai kepada yang dirindui dia berulang-ulang duduk- bangun dan berputar-putar ditempatnya. Ini mungkin terjadi apabila berlakunya hal ulang-alik antara jasad dan roh waktu mendengar sama' . Ini kerana jasad itu sifatnya rendah ; tercipta dari tanah, roh pula rohaniah yang tinggi ; tercipta dari kegembiraan, dengan itu roh naik ke alamnya
dan jasad pula turun ke tempatnya hinggalah keadaan menjadi tenang. Kadang-kadang kaum sufi melakukan perkara tadi kerana perasaan gembira dan kelapangan jiwa waktu mendengar sama', ini tidak dilarang cuma ia bukanlah sifat golongan muhaqqiqin.

Dihikayatkan bahawa Sidi Abdullah Ahmad Bin Atha' Ar-Rouzbari berkata :

 "Rahsia orang yang jujur mendengar sama' tiga perkara : kenal ALLAH, setia dengan janji padaNya, dan menghimpun hemah." Tempat majlis sama' diadakan haruslah berbau harum, terhormat, tidak

Mendengar sama' itu hendaklah dengan tiga makna : mendengar dengan mahabbah,
mendengar dengan takut, mendengar dengan harap.

Gerakan yang berlaku waktu mendengar sama' itu ada tiga jenis : pertama kerana jiwa terhibur, kedua kerana wajd  ketiga kerana khauj (takut). Jiwa rasa terhibur itu ada tiga alamat : menari, bertepuk tangan dan gembira Wajd ada tiga alamat : pengsan, kebimbangan hati dan jeritan. Khaufa.d& tiga alamat : tangisan, menampar diri dan pekikan.


KITAB ADABUL MURIDIN : [2] PERSOALAN FAKIR DAN KAYA



AL IMAM AL ARIFBILLAH ABU NAJIB DHIYAUDDIN AS SUHRAWARDY [PENDIRI TAREKAT SUHRAWARDIYAH]


Dalam soal kefakiran dan kekayaan kaum Sufi sepakat menyatakan bahawa kefakiran jika disertai sifat redha itu lebih afdhal dari kekayaan, sebab itulah ia menjadi pilihan Baginda Sidnan Nabi dan ini jualah yang dianjurkan oleh Malaikat Jibril tika Baginda ditawarkan dengan seluruh anak kunci perbendaharaan bumi tanpa sedikitpun mengurangi ganjaran di sisi ALLAH walau sebelah sayap lalat. Diceritakan didalam hadis bahawa Saiyidina berkata kepada baginda :

..."Tawadhu'-lah tuan (dengan tawaran ini)", maka sabda Baginda Nabi :

"Ya ALLAH, hamba ingin lapar sehari, kenyang sehari. Bila lapar dapat hamba mengadu padaMu, bila kenyang dapat hamba bersyukur dan memuji-mujiMu" '.-At- Tirmiii : 9/209

Inilah hujjah yang dipakai oleh mereka yang menolak bila ditawarkan dunia. Dan lagi sabda Sidnan Nabi :

Ya ALLAH, hidupkan aku sebagai orang miskin, matikan aku sebagai orang miskin dan bangkitkan aku di Padang Mahsyar bersama golongan miskin.

Menjadi satu penghormatan besar dan kebanggaan yang tiada taranya kepada golongan miskin kalau yang Baginda doakan ialah golongan miskin dibangkitkan bersama Baginda, tapi yang berlaku ialah sebaliknya ; Baginda berdoa minta dibangkitkan bersama mereka!

Jika orang lain menyanggah perkara ini dengan sabda Sidnan Nabi  

Tangan yang diatas lebih baik dari tangan yang dibawah . - Musnad Imam Ahmad

Tangan yang diatas ialah tangan yang memberi, tangan yang dibawah ialah tangan yang menerima.

Maka jawapannya ialah ; tangan yang diatas mendapat kemuliaan jika memberi apa yang dimiliki, tangan yang dibawah jatuh nilainya apabila menerima pemberian. Melalui fadhilat bersedekah dan sikap pemurah dapat dilihat kelebihan fakir, maksudnya jika memiliki harta merupakan sesuatu yang terpuji maka sudah tentu melepaskan harta dengan bersedekah menjadi sifat yang tercela. Dapat difahami bahawa mengutamakan kekayaan dengan alasan untuk memberi dan berkorban ibarat mengutamakan maksiat dari ketaatan demi mengejar fadhilat taubat. Sesungguhnya taubat menjadi fadhilat kerana dengannya maksiat yang keji dapat
ditinggalkan, begitulah keadaannya dengan berkorban harta ; tujuannya ialah untuk membuang mata benda yang melalaikan dari ALLAH Azza Wajalla.

KITAB ADABUL MURIDIN : [1] USUL IKTIKAD AHLI SUFI



AL IMAM AL ARIFBILLAH ABU NAJIB DHIYAUDDIN AS SUHRAWARDY  [PENDIRI TAREKAT SUHRAWARDIYAH]

Sekarang marilah kita mulai dengan menyenaraikan perincian mazhab ahli sufi dalam bidang aqidah ;

Kaum sufi sepakat beriktikad bahawa ALLAH Taala adalah Tuhan yang Maha Esa tiada sekutu bagiNya, tiada lawan, tiada penyerupaan dan persamaan terhadapNya. Dialah ALLAH yang sifatNya seperti yang difirmankan sendiri olehNya, namaNya juga seperti nama yang dikhabarkan olehNya.

Maha Suci ALLAH dari berjisim, kerana jisim itu sesuatu yang tergabung dari beberapa bahagian, secara langsung bahagian-bahagian ini perlu kepada pencipta yang dapat memasangnya. Maha Suci ALLAH dari yang demikian.

ALLAH Taala juga bukan suatu jauhar 1 (benda), kerana jauhar memerlukan ruang.
Maha Suci ALLAH ; bahkan Dialah yang Maha Pencipta bagi setiap benda dan ruang.

ALLAH Taala juga bukan suatu aradh , kerana aradh itu keadaannya berubah-rubah dari satu masa ke satu masa yang lain, sedangkan ALLAH itu Maha Kekal ; sekali-kali tidak berlaku pada diriNya segala gabungan, pemisahan dan pembahagian (sepertimana halnya makhluk).


Maha Suci ALLAH yang tak pernah terganggu bila diingat-ingat oleh hambaNya, akal
tak pernah dapat menjangkauNya, kata-kata tak mungkin dapat enggambarkanNya, segala isyarat tak pernah dapat menunjuk ke arahNya, rikiran tak pernah mampu meliputiNya dan segala pengelihatan tak pernah dapat memandang padaNya.

Tiap sesuatu telah ditetapkan olehNya. Makhluk tak harus bicara soal "keadaan"Nya, tapi sayugia berkata tentang "kewujudan"Nya. Kerana bukan semua yang wujud itu punya keadaan tertentu, sebaliknya tiap keadaan itu pasti merupakan sesuatu yang wujud. Maha Suci ALLAH dari segala yang tergambar oleh sangkaan, dari semua yang terbayang oleh tahaman.

Jika kamu bertanya bilakah Allah? Sesungguhnya ALLAH mendahululi bila dan masa. Jika kamu bertanya bagaimanakah Dia? Sesungguhnya Zat ALLAH tak dapat disifatkan keadaanNya. Jika kamu bertanya di mana Dia? Sesungguhnya kewujudan ALLAH mendahului kewujudan ruang dan tempat, kewujudanNya mewujudkan segala yang ada, Dia mencipta sesuatu tanpa memerlukan sebab, zatNya tak dapat dibayangkan, perbuatanNya tak dapat dipersoalkan.

Maha Suci ALLAH ; akal dan pengelihatan terhijab dariNya. Kerana akal hanya mampu untuk sampai kepada sesuatu yang setaraf dengannya. Sementelahan pula akal itu adalah perkakas untuk menghambakan diri kepada ALLAH, bukan alat untuk menunjuk kepada ketuhanan ALLAH.

Maha Suci ALLAH ; Zatnya tidak sama dengan zat makhluk, sifatNya tidak sama dengan sifat makhluk ; sifatNya Maha Mengetahui bukan kerana [perlu] menafikan jahil, sifatNya Maha Berkuasa bukan kerana [perlu] menafikan lemah 1 .

Kaum Sufi sepakat menetapkan segala sifat yang ALLAH sebutkan dalam kitabNya, juga yang sahih diriwayatkan dari perkhabaran Sidnan Nabi <^ <&l seperti sifat al-wajh (wajah), al-yad (tangan), an-nafs (jiwa), as-sam'u (pendengaran) al-basar (pengelihatan)... semuanya itu diiktikadkan tanpa penyerupaan dengan suatu apa pun, dan sekali-kali tidak dinafikan dengan berpandukan firmanNya :

...Maha Suci ALLAH tiada penyerupaan bagiNya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Melihat. - Surah As-Syura : 11

Kaum sufi pernah ditanya orang mengenai ALLAH, maka jawab mereka :- Jika kamu bertanya tentang zatnya maka : Maha Suci ALLAH, tiada peyerupaan baginya

- Jika soalanmu tentang sifatNya maka Dia adalah yang Maha Esa lagi tempat bergantung,

Dia tidak beranak lagi tidak diperanakkan dan tiada suatu apa pun yang setaraj denganNya.


- Jika soalanmu tentang namaNya, maka Dia adalah ALLAH yang tiada Tuhan melainkan Dia, Mengetahui yang ghaib maupun yang nyata, Dialah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani.

- Jika solanmu tentang perbuatanNya, maka setiap hari Dia berkerja (mengurus segala ciptaanNya) ...

Tentang masalah al-istiwa' (bersemayam diatas arash) kaum Sufi berpegang kepada kata- kata Imam Malik bin Anas : "Al-Istiwa' adalah perkara yang sedia maklum, bagaimana ia ; itu tak dapat dijangkau akal, beriman dengannya wajib, manakala bertanya tentangnya adalah bid'ah!". Demikianlah juga pegangan kaum sufi tentang masalah an-nuzul.

Kaum Sufi sepakat beriktikad bahawa Al-Quran adalah kalam ALLAH, bukan makhluk. Al-Quran tertulis dalam mashaf kita, dibaca dengan lidah kita, dihafaz di dalam dada kita. Inilah yang wajib diiktikadkan tanpa perlu menyoalkan makhluk atau tidaknya apa yang tertulis dan dibaca itu kerana sunnah Rasul tidak menyentuh perkara ini.

Kaum Sufi juga sepakat berpendapat bahawa memandang Zat ALLAH di dalam syurga itu hukumnya harus. Yang ALLAH Taala nafikan ialah melihat kepadaNya (dengan mata kepala) kerana pengelihatan sebegini bererti organ mata dengan cara tertentu mengesan suatu objek... (Maha Suci ALLAH dari sebarang penyerupaan). Dalam masalah ini Sidnan Nabi mengibaratkan pandangan dengan pandangan, bukan soal objek yang dipandang.

Sabda Sidnan Nabi

“Sesungguhnya kamu akan memandang Tuhan kamu di hari kiamat nanti ibarat kamu memandang bulan di malam purnama tanpa sebarang halangan.”

Kaum sufi sepakat mengatakan bahawa wajib beriman dan mengakui perkara-perkara yang disebutkan ALLAH Taala dalam Al-Quran dan apa yang datang dari perkhabaran hadis Baginda Sidnan Nabi  tentang [perkara-perkara ghaib] seperti syurga, neraka, lauhul mahfuz, qalam, haudh, syafaat, sirat, timbangan mizan, benteng pemisah di akhirat, azab kubur, soalan Munkar dan Nakir, ada yang akan dikeluarkan dari neraka dengan syafaat dari para pemberi syafaat, dibangkitkan sesudah mati, syurga dan neraka diciptakan untuk kekal abadi, ahli syurga kekal abadi mendapat nikmat di dalam syurga, ahli neraka kekal abadi mendapat
azab di dalam neraka, dan orang beriman yang masuk neraka bukan kerana dosa-dosa besar tidak akan kekal di dalamnya.

Kaum sufi sepakat meyakini bahawa ALLAH Taala menciptakan segala perbuatan
hamba-hambaNya, ALLAH jualah yang menciptakan segala amalan mereka, demikianlah seperti yang difirmankan ALLAH Taala :

Dan Allah-lah yang menciptakan kamu dan segala apa yang kamu lakukan.
Surah As-Saffat : 96

Kaum sufi sepakat meyakini bahawa semua makhluk akan mati dengan ajal masing-
masing. Begitu juga syirik dan maksiat itu semuanya berlaku dengan qadha dan qadar ALLAH Taala dan tiada siapa yang boleh membangkang ALLAH dalam soal ini,

Katakanlah : "ALLAH mempunyai hujah yangjelas lagi kuat... "  Surah Al-An'am : 149

dan ALLAH Taala tidak redha dari hamba-hambaNya kekufuran dan maksiat, dan redha (dari Allah) itu tidak sama dengan iradah (kehendak Allah).

Kaum sufi berpendapat bahawa patut solat menjadi makmum di belakang imam yang
baik dan yang tidak baik. Kaum sufi tidak mewajibkan syurga bagi seorang Islam semata-mata kerana kebaikan yang dilakukannya, kaum sufi juga tidak mengata dia ahli neraka semata-mata kerana dosa besar yang dilakukannya.

Kaum sufi berpendapat bahawa kekhalifahan itu tertentu kepada orang Quraisy ; tidak boleh bangsa lain merebut kekhalifan dari mereka. Kaum sufi tidak melihat keharusan pemberontakan melawan pemerintah, walaupun pemerintah itu zalim.

Kaum sufi beriman dengan semua kitab yang diturunkan kepada para nabi dan rasul.
Sesungguhnya mereka semua adalah manusia yang paling utama, dan yang terutama di kalangan mereka ialah Baginda Nabi Muhammad ^j yang telah dijadikan ALLAH Taala sebagai penutup segala nabi.

Dan manusia paling utama sesudah Saiyidina Rasulullah ialah Saiyidina
Abu Bakar, kemudian Saiyidina Umar, kemudian Saiyidina Uthman, kemudian Saiyidina Ali, kemudian sepuluh sahabat yang dijamin syurga oleh Saiyidina Rasulullah kemudian orang mukmin pada kurun yang diutus padanya Saiyidina Rasulullah kemudian para ulama yang beramal dengan ilmu, kemudian manusia yang paling memberi manfaat kepada manusia lain.

Kaum sufi sepakat mengatakan bahawa para rasul itu lebih mulia dari para malaikat,
namun bersalah-salahan pendapat mereka tentang kemuliaan malaikat keatas orang beriman, tapi yang jelasnya dikalangan malaikat ada yang lebih mulia antara satu sama lain sepertimana dikalangan orang mukmin ada yang lebih mulia antara satu sama lain.

Kaum sufi sepakat mengatakan bahawa mencari rezeki halal adalah satu kefardhuan, dan bumi ini tidak sunyi dari yang halal, kerana ALLAH Taala telah menuntut hamba-hambaNya mencari yang halal. ALLAH sekali-kali tidak menuntut hamba dengan suatu perkara melainkan perkara itu pasti ada ; mungkin banyak di satu tempat dan sedikit pula di satu tempat yang lain. Maka siapa yang zahirnya baik tidaklah patut diragui harta dan sumber pendapatannya.

Kaum sufi sepakat meyakini bahawa kesempurnaan iman itu ialah berikrar dengan lisan, tasdiq (meyakini) dengan hati dan mengamalkan dengan perbuatan. Maka barangsiapa meninggalkan ikrar sesungguhnya dia kafir, siapa meninggalkan tasdiq sesungguhnya dia munafik, dan siapa yang tidak beramal dengan perbuatan maka sesungguhnya dia mubtadi' (ahli bid'ah). Kaum sufi berpendapat bahawa kemuliaan manusia itu berdasarkan ketinggian imannya, hanya mengetahui Islam dengan hati itu tidak berguna selagi tidak mengucap dua kalimah syahadah, kecuali dihalang oleh suatu keuzuran yang diiktiraf oleh syarak.


Kaum sufi berpendapat bahawa istisna' dalam soal iman itu dibolehkan dengan syarat [ucapan InsyALLAH itu] disebut langsung sesudah ikrar dan ia disebut untuk menyungguhkan ikrar, ini kerana soal iman itu perkara yang ghaib. Sidi Al-Hasan Al-Basri pernah ditanya : 'Apakah benar-benar tuan ini beriman?!" Maka beliau menjawab : "Jika iman yang kau maksudkan itu ialah pengakuan (Islam) yang menjamin nyawaku, menghalalkan sembelihanku dan pernikahanku ; maka sesungguhnya memang benar-benar aku beriman. Tapi jika iman yang kau maksudkan ialah iman yang menjamin aku masuk syurga, menyelamatkan aku dari neraka, iman yang diredhai ALLAH ; maka aku adalah orang beriman, Insya ALLAH." Dalam Al- Quran, ALLAH Taala pun melakukan istisna ' iaitu dalam firmanNya :

...kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram -Insya Allah- dalam keadaan aman... - Surah Al-fath : 27

dalam perkara ini ALLAH menyebut (Insya Allah) walaupun ia tidak syak lagi.

Ada ulama sufi telah ditanya mengenai istisna' ALLAH Taala dalam ayat tadi, beliau
menjawab : "ALLAH mahu mendidik hamba-hambaNya melalui istisna' ini, ALLAH mahu mengingatkan mereka bahawa ALLAH Taala yang Maha Sempurna pengetahuanNya pun berkata (Insya Allah), maka makhluk yang lemah pengetahuannya sudah tentu lebih patut untuk tidak menghukumkan sesuatu melainkan dengan mengembalikannya kepada kehendak ALLAH
jua." Seterusnya Baginda Sidnan Nabi  dalam ucapannya kepada ahli kubur
berkata :

...dan kami -Inysa Allah- akan mengikut kamu semua. - Riwayat At-Tirmizi

...di sini Baginda tetap menyebut (Insya Allah) sedangkan Baginda tak pernah meragui bahawa mati pasti terjadi, dan pasti semua orang akhirnya akan menjadi ahli kubur. Dengan ini jelaslah bahawa istisna' juga turut memberi erti kepastian.

Kamu sufi sepakat berpendapat mengenai keharusan melakukan suatu pekerjaan,
berniaga dan bertukang yang mana itu semua dibuat untuk bertolong bantu sesama manusia bagi mendatangkan kebaikan dan ketaqwaan, namun kaum sufi melihat semua usaha itu tidaklah memberi apa-apa bekas untuk mendatangkan rezeki. Kaum sufi juga berpendapat bahawa pekerjaan terakhir yang dapat dilakukan buat mencari rezeki ialah minta sedekah, tapi ini tidak halal dikerjakan oleh orang kaya dan orang yang punya maruah sempurna.