1.Biografi
Dilahirkan di 540/1145, Najm al-din Kubra memulakan kerjaya sebagai seorang ulamahadith dan kalam. Kepentingan beliau dalam tasawuf bermula di Mesir di mana beliau menjadi muridShaykh Ruzbihan al-Wazzan al-Misri, yangmerupakan memulakan perintah Suhrawardi. Selepas bertahun-tahun pengajian, beliaumeninggalkan penerokaan sains agama dan mengabdikan dirinya sepenuhnya kepada cara hidup Sufi. Sufi shaikhZia-Al-Din-'Ammar Bedlisi adalah guruKubra, yang cuba untuk membentangkan pemikiran Sufidengan cara yang baru untuk memberikanrenungan dan pengaruh untuk pembaca.
Di samping itu untuk kerja yang berpusat di seluruh ulasan Sufi al-Quran yang, Kubra telah menulis penting lain termasuk :
• Fawa'ih al-djamal wa-fawatih al-Djalal
• Usul al-'ashara
• Risalat al-kha'if al-ha'im min lawmat al-la'im
Karya-karya beliau membincangkan analisis mimpi dan penglihatan, seperti kepentingan "mimpi dan penglihatan, darjah Epiphany bercahaya yang dapat dilihat dengan jelas mistik, kelas yang berlainan konsep dan imej yang menarik perhatian beliau, dan sifat dan saling hubungan 'pusat halus.', manusia "tafsiran dan pemahaman mimpi adalah penting kerana Nabi Muhammad telah membangunkan agama Islam yang berdasarkan mimpi dan penglihatan, maka al-Quran dilihat aa teks berwawasan. Perintah Kubraviya pengamal gemar mencari maksud mimpi melalui persembahan ritual dan meditasi. Kubra, sebagai pengeluar wali, yang dipimpin beliau untuk menganalisis episod mimpi yang popular dari kerja-kerja Islam hagiographical, dan murid-murid-Nya akan mengikut penganalisaan secara ini kerja-kerja yang terkenal dan penting.
Kubraviya adalah Tarekat Sufi Kubra, dengan memberi tumpuan kepada menjelaskan pengalaman berwawasan. Pengaruh daripada Kubraviya boleh dilihat di dunia Islam secara keseluruhannya kerana hubungan pengaruh yang kuat Syiah di Iran. Kubraviya tidak sebahagian besarnya popular sehingga selepas kematian Kubra pada abad ke-16. Kubraviya mendapati pembangunan yang besar di luar Asia Tengah, tetapi pengaruh dan kehadiran hanya bertahan sehingga abad 19th/20th, apabila ia telah digantikan oleh Nawshbandiya (yang lain, yang lebih menarik kumpulan Sufi) semasa Empayar Uthmaniyyah. Pengaruh di Asia Tengah Kubraviya menubuhkan banyak aktiviti politik, sosial, dan ekonomi di sana, tetapi Naqshbandiyah membangunkan idea-idea ini kepada potensi mereka yang sepenuhnya. Pengajaran utama yang Kubraviya adalah "maju psikologi mistik berdasarkan analisis pengalaman berwawasan." Mereka memberi tumpuan kepada menerangkan pengalaman berwawasan rohani bahawa Sufi menjalani kehidupan seharian. Kebimbangan mereka yang terbesar adalah jumlah tumpuan kepada zikir sebagai satu cara untuk membolehkan persepsi penglihatan rohani. Hari ini, Kubraviyah hampir tidak wujud, tetapi kumpulan seperti Naqshbandiyyah dan Yasawiyyah terus mengamalkan ritual Sufi dan idea yang serupa tentang menganalisis visi kerohanian.
Dua belas pengikutnya di kalangan pelajar ialah Najmeddin Razi, Sayfeddin Bakhezri, Majd al-Din Baghdadi, dan Baha'uddin Walad, bapa Jalaluddin Rumi. Walau bagaimanapun, salah satu daripada murid-murid yang paling terkenal dan berpengaruh walaupun Saad al-Din Hamuwayi. Kubra memaklumkan Hamuwayi meninggalkan bandar di mana mereka tinggal dengan serangan akan berlaku Mongol di ufuk. Walau bagaimanapun, Hamuwayi tinggal dengan Kubra dan menerima ijaza itu daripadanya, yang menunjukkan reputasi yang menggalakkan dengan Master Sufi, kerana bukan sahaja pelajar, tetapi sebagai rakan. Hamuwayi menulis lebih tiga puluh manuskrip penting dan kerja-kerja lain yang berkaitan dengan kerja Kubra, dan pengaruh yang Kubraviyah.
Hari ini, amalan Kubrawiyya itu adalah serupa dengan ritual tertentu Tibet yoga Sufi, yang membenarkan pengamal untuk memberi tumpuan kepada sembahyang, puasa, pengasingan, dan masuk ke dalam negeri berwawasan. Memberi tumpuan kepada negeri-negeri yang berwawasan membolehkan amalan yoga yang hendak dikaitkan dengan pengaruh yang Kubraviyah. Kepekatan yang dikaitkan kepada yoga adalah satu cara untuk menyambung kepada ilahi dengan cara rohani, dan Kubra sendiri berkata "pengembara mistik juga akan merasakan apa yang sedang generasi lampu dari seluruh badan dan tudung mungkin akan ditarik balik dari egoisme keseluruhan , jadi dengan semua badan anda akan melihat Semua! " Tindakan fizikal yoga akan membantu seseorang untuk melihat Semua (Tuhan) melalui mimpi, penglihatan, dan pengalaman. Dalam cubaan 1 moden untuk menjelaskan sambungan ilahi melalui yoga, mereka menyifatkan lain quote Kubra berkata "itu cahaya yang akan diperolehi daripada lampu Allah dan disaksikan oleh jantung berfungsi untuk membuat Tuhan dikenali ke jantung: Dia menjadikan diriNya dikenali dengan cara Dia sendiri. " Kedua-dua kumpulan menunjukkan pengalaman spiritual yang sama seperti pengasingan jumlah yang menerbitkan berkaitan dengan ilahi dilihat dalam akaun oleh kedua-dua pihak. Secara keseluruhannya, hubungan antara kedua-dua kumpulan sebahagian besarnya boleh dikaitkan dengan penyebaran ideologi yang Kubraviyah dalam abad ke-15, dan Tibet yoga amalan membuktikan sifat meluas daripada Kubraviyah, dan oleh itu ajaran Kubra sendiri.
Dilahirkan di 540/1145, Najm al-din Kubra memulakan kerjaya sebagai seorang ulamahadith dan kalam. Kepentingan beliau dalam tasawuf bermula di Mesir di mana beliau menjadi muridShaykh Ruzbihan al-Wazzan al-Misri, yangmerupakan memulakan perintah Suhrawardi. Selepas bertahun-tahun pengajian, beliaumeninggalkan penerokaan sains agama dan mengabdikan dirinya sepenuhnya kepada cara hidup Sufi. Sufi shaikhZia-Al-Din-'Ammar Bedlisi adalah guruKubra, yang cuba untuk membentangkan pemikiran Sufidengan cara yang baru untuk memberikanrenungan dan pengaruh untuk pembaca.
Selepas menerima khirka, Kubramenokok berikut besargnostik dan penulispada Sufisme Ia adalah kerana pengikutnya adalah kebanyakannya Sufi penulis dan gnostik, yang Kubra telah diberigelaran "pengilang wali," dan perintahnya bernama yang Kubraviyah. badanutama Kubra kerja-kerjaberkenaan analisis pengalaman berwawasan. Beliau menulis banyak kerja-kerjapenting yang membincangkanpengalaman berwawasan, termasuk komentar seorang sufi pada al-Quran bahawa dia tidak dapat menyempurnakankerana kematiannya pada tahun 617/1220. Kubra meninggal duniasemasa penaklukan Mongol selepas engganmeninggalkan bandar, di mana beliau berjuang dalam pertempurantangan-tangan terhadap Mongol. Secara keseluruhan, Kubra ini diingati sebagai perintis tradisi Sufi dan penjelasan daripada pengalamanberwawasan rohani. Kerja kubra merebakdi seluruh Timur Tengah dan Asia Tengah di mana iatumbuh selama bertahun-tahun, sehingga ia beransur-ansur telah diambil alih oleh ideologi yang sama dan pemimpinlain yang lebih popular Sufi.
2. Kerja Beliau
Di samping itu untuk kerja yang berpusat di seluruh ulasan Sufi al-Quran yang, Kubra telah menulis penting lain termasuk :
• Fawa'ih al-djamal wa-fawatih al-Djalal
• Usul al-'ashara
• Risalat al-kha'if al-ha'im min lawmat al-la'im
Karya-karya beliau membincangkan analisis mimpi dan penglihatan, seperti kepentingan "mimpi dan penglihatan, darjah Epiphany bercahaya yang dapat dilihat dengan jelas mistik, kelas yang berlainan konsep dan imej yang menarik perhatian beliau, dan sifat dan saling hubungan 'pusat halus.', manusia "tafsiran dan pemahaman mimpi adalah penting kerana Nabi Muhammad telah membangunkan agama Islam yang berdasarkan mimpi dan penglihatan, maka al-Quran dilihat aa teks berwawasan. Perintah Kubraviya pengamal gemar mencari maksud mimpi melalui persembahan ritual dan meditasi. Kubra, sebagai pengeluar wali, yang dipimpin beliau untuk menganalisis episod mimpi yang popular dari kerja-kerja Islam hagiographical, dan murid-murid-Nya akan mengikut penganalisaan secara ini kerja-kerja yang terkenal dan penting.
3. Pengaruh Tarekat Kubraviyyah
Kubraviya adalah Tarekat Sufi Kubra, dengan memberi tumpuan kepada menjelaskan pengalaman berwawasan. Pengaruh daripada Kubraviya boleh dilihat di dunia Islam secara keseluruhannya kerana hubungan pengaruh yang kuat Syiah di Iran. Kubraviya tidak sebahagian besarnya popular sehingga selepas kematian Kubra pada abad ke-16. Kubraviya mendapati pembangunan yang besar di luar Asia Tengah, tetapi pengaruh dan kehadiran hanya bertahan sehingga abad 19th/20th, apabila ia telah digantikan oleh Nawshbandiya (yang lain, yang lebih menarik kumpulan Sufi) semasa Empayar Uthmaniyyah. Pengaruh di Asia Tengah Kubraviya menubuhkan banyak aktiviti politik, sosial, dan ekonomi di sana, tetapi Naqshbandiyah membangunkan idea-idea ini kepada potensi mereka yang sepenuhnya. Pengajaran utama yang Kubraviya adalah "maju psikologi mistik berdasarkan analisis pengalaman berwawasan." Mereka memberi tumpuan kepada menerangkan pengalaman berwawasan rohani bahawa Sufi menjalani kehidupan seharian. Kebimbangan mereka yang terbesar adalah jumlah tumpuan kepada zikir sebagai satu cara untuk membolehkan persepsi penglihatan rohani. Hari ini, Kubraviyah hampir tidak wujud, tetapi kumpulan seperti Naqshbandiyyah dan Yasawiyyah terus mengamalkan ritual Sufi dan idea yang serupa tentang menganalisis visi kerohanian.
4.Disiplin Beliau
Dua belas pengikutnya di kalangan pelajar ialah Najmeddin Razi, Sayfeddin Bakhezri, Majd al-Din Baghdadi, dan Baha'uddin Walad, bapa Jalaluddin Rumi. Walau bagaimanapun, salah satu daripada murid-murid yang paling terkenal dan berpengaruh walaupun Saad al-Din Hamuwayi. Kubra memaklumkan Hamuwayi meninggalkan bandar di mana mereka tinggal dengan serangan akan berlaku Mongol di ufuk. Walau bagaimanapun, Hamuwayi tinggal dengan Kubra dan menerima ijaza itu daripadanya, yang menunjukkan reputasi yang menggalakkan dengan Master Sufi, kerana bukan sahaja pelajar, tetapi sebagai rakan. Hamuwayi menulis lebih tiga puluh manuskrip penting dan kerja-kerja lain yang berkaitan dengan kerja Kubra, dan pengaruh yang Kubraviyah.
5.Masa depannya
Hari ini, amalan Kubrawiyya itu adalah serupa dengan ritual tertentu Tibet yoga Sufi, yang membenarkan pengamal untuk memberi tumpuan kepada sembahyang, puasa, pengasingan, dan masuk ke dalam negeri berwawasan. Memberi tumpuan kepada negeri-negeri yang berwawasan membolehkan amalan yoga yang hendak dikaitkan dengan pengaruh yang Kubraviyah. Kepekatan yang dikaitkan kepada yoga adalah satu cara untuk menyambung kepada ilahi dengan cara rohani, dan Kubra sendiri berkata "pengembara mistik juga akan merasakan apa yang sedang generasi lampu dari seluruh badan dan tudung mungkin akan ditarik balik dari egoisme keseluruhan , jadi dengan semua badan anda akan melihat Semua! " Tindakan fizikal yoga akan membantu seseorang untuk melihat Semua (Tuhan) melalui mimpi, penglihatan, dan pengalaman. Dalam cubaan 1 moden untuk menjelaskan sambungan ilahi melalui yoga, mereka menyifatkan lain quote Kubra berkata "itu cahaya yang akan diperolehi daripada lampu Allah dan disaksikan oleh jantung berfungsi untuk membuat Tuhan dikenali ke jantung: Dia menjadikan diriNya dikenali dengan cara Dia sendiri. " Kedua-dua kumpulan menunjukkan pengalaman spiritual yang sama seperti pengasingan jumlah yang menerbitkan berkaitan dengan ilahi dilihat dalam akaun oleh kedua-dua pihak. Secara keseluruhannya, hubungan antara kedua-dua kumpulan sebahagian besarnya boleh dikaitkan dengan penyebaran ideologi yang Kubraviyah dalam abad ke-15, dan Tibet yoga amalan membuktikan sifat meluas daripada Kubraviyah, dan oleh itu ajaran Kubra sendiri.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar